Riadenie projektov

Manažment je definovaný ako schopnosť a prax kontrolovania, usmerňovania alebo plánovania niečoho; „akt usmerňovania alebo riadenia s istým účelom“. Inými slovami, je to snaha plánovať, organizovať a mobilizovať ľudí a zdroje na daný účel. V prípade projektového manažmentu hovoríme o schopnostiach a zručnostiach, ktoré robia projekt realizovateľný a reálny. Projektový manažment je nástroj na zlepšenie práce, ktorej cieľom je priniesť zmenu.

Projekty

Projekt je rad aktivít zameraných na dosiahnutie istého cieľa v rámci daného rozpočtu a časového rozvrhu. Výsledkom projektovania by malo byť zefektívnenie činností. Každý projekt ma pevný začiatok a koniec, systematický plán, samostatné prostriedky, určené ciele a pracuje na ňom viacero ľudí.
Aby mohol byť projekt úspešný je potrebné spojiť nasledovné 4 faktory:

  • potreba alebo problém – správne zhodnotenie nedostatku,
  • príležitosť na projekt – projekt musí mať priestor na realizáciu a musí byť podporený peniazmi, ľuďmi a cieľovou skupinou,
  • nápad a vízia – mala by byť zrozumiteľná, aby objasnila akú významnú a udržateľnú zmenu projekt prinesie,
  • schopnosť – pre projekt je dôležité správe vyváženie schopností, energie, zdrojov a organizácie.

Pred tým ako sa pustíte do projektu budete musieť zodpovedať nasledovné otázky:

  • definovanie zámerov, cieľov, kontextu a cieľovej skupiny (V akom kontexte sa projekt uskutoční?, Aké zmeny so sebou prinesie?, Prečo realizovať tento projekt?, Aký je očakávaný výsledok?, Pre koho je projekt určený?, Aké problémy sú v stávke?),
  • obsah projektu (Aká je téma a obsah projektu?, Aký je zvolený prístup (metodológia)?, Aké aktivity sú zahrnuté?, Čo je potrebné, aby projekt pokračoval?)
  • kde a kedy (Kde bude projekt realizovaný?, Ako dlho bude trvať?, Kedy sa začne/skončí?)
  • financovanie (Aké sú celkové náklady (plánovanie/realizácia a hodnotenie)?, Odkiaľ budú pochádzať potrebné finančné prostriedky?)
  • partner (Budú v projekte partneri?, Kto sú parteri?, Aká je ich úloha?, Aké sú opatrenia pre koordináciu?)
  • prostriedky (Spĺňa projekt podmienky na finančnú pomoc?, Môže využiť existujúce vybavenie?, podmienky?)
  • komunikácia (Vnútorná komunikácia: ako sa šíria informácie v projektovom tíme?, Vonkajšia komunikácia: potrebuje projekt mediálne pokrytie?, (Prečo? Ako? Ktoré aspekty?)
  • hodnotenie a pokračovanie (Ako a kedy by mal byť projekt hodnotený?, Ktoré aspekty?, Prečo?, Aké je plánované pokračovanie?)

Pri projektoch sa snažte vyhnúť najmä nasledovným kritickým faktorom:

  • nedostatočná autorita;
  • nedostatočná participácia a plánovanie projektového tímu;
  • nedostatočná participácia projektového tímu na riešení problémov;
  • nedostatočné komunikačné schopnosti;
  • nedostatočné technické zručnosti;
  • nedostatočné administratívne zručnosti;
  • nereálne časové rozvrhy projektu;
  • nejasné ciele projektu.
Článok pokračuje pod reklamou

Etapy realizácie projektu


 

Každý projekt má určité charakteristické črty:

  • Projekty majú účel: projekty majú jasne definované zámery a majú v úmysle dospieť k jasne definovaným výsledkom. Ich účelom je vyriešiť „problém“, čo si vyžaduje vopred urobiť analýzu potrieb.
  • Projekty sú obmedzené v čase a priestore: majú začiatok a koniec a sú realizované na konkrétnom mieste a v konkrétnom kontexte.
  • Projekty sú komplexné: projekty vyžadujú rôzne plánovacie a realizačné schopnosti a zahŕňajú rôznych partnerov a aktérov.
  • Projekty sú jedinečné: všetky projekty pramenia z nových nápadov. Poskytujú konkrétnu odpoveď na potrebu (problém) v konkrétnom kontexte. Sú inovatívne.
Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Garancia doručenia do Vianoc: dokedy objednať/poslať tovar, aby prišiel včas?

V akých termínoch doručovatelia ešte garantujú dodanie zásielok do Vianoc, aké alternatívne spôsoby doručenia možno využiť počas sviatkov a ďalšie informácie pre spotrebiteľov aj firmy.

Kurzy francúzštiny pre firmy: kľúč k medzinárodnému úspechu

Podnikatelia získajú väčšiu samostatnosť a zvýšia svoj vplyv a konkurencieschopnosť v medzinárodnom obchode. Ovládať francúzštinu sa oplatí, naučiť sa dá za krátky čas.

Inovovať vo firmách pomáhajú univerzity: ako využiť ich výskumný potenciál?

Ako môžu podnikatelia spolupracovať so slovenskými univerzitami, čo všetko môžu získať a ako postupovať v prípade záujmu? Súhrn základných informácií.

Komunikačný plán: pomoc so zavedením a prijatím zmien vo firme

Základom úspechu zavedenia inovácie či inej zmeny vo firme je komunikácia. Dôležitú rolu má preto komunikačný plán a vhodný výber komunikátora. Ako na to?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky