Aby vaše články čitateľov zaujali nielen témou, ale aj jej spracovaním, nemali by ste podceňovať správnu skladbu textu, jeho formu ani vizuál. Ak totiž i tie najlepšie a najzaujímavejšie informácie podáte čitateľom v nesprávnej forme, aj výborný text môže zostať úplne nepovšimnutý.
V tomto článku sa preto bližšie pozrieme na to, ako by mala vyzerať anatómia pútavého blogového príspevku, aký by mal byť titulok a prečo by nemali chýbať podnadpisy či prelinky.
Titulok článku
Titulok rozhoduje o tom, či si čitateľ váš text otvorí, alebo ho úplne odignoruje. Aj preto by ste mali jeho tvorbe venovať dostatok času a pozornosti. Vedel to aj sám David Ogilvy, legenda reklamy a majster copywritingu, ktorý venoval až polovicu času z tvorby článku či reklamy práve vymýšľaniu pútavého titulku. Titulok pre Rolls Royce raz dokonca prepísal až 104-krát.
Ako teda dobré titulky vyzerajú?
- Obsahujú CTA/sloveso v činnom
tvare
Pútavé titulky by mali obsahovať výzvu k akcii (call to action prvok), ktorým môže byť vhodne použité sloveso (pozrite sa, urobte, naučte sa, nezabudnite...). Slovesá sa pritom v titulkoch odporúčajú používať vo všeobecnosti, pretože sú nositeľmi deja. Vždy sa pritom snažte využívať slovesá v činnom rode (píše, robí, môže...) a nie v trpnom rode (sa píše, bol robený, je možné...). - Sú výpovedné a priamočiare
Odporúčame, aby ste v titulku vždy obsiahli najdôležitejšiu informáciu, respektíve to, o čom článok bude hovoriť. Pre čitateľa je vždy lepšie kliknúť na titulok článku, od ktorého vie, čo môže očakávať, ako na zavádzajúci poplašný titulok, na ktorý mu napokon článok neodpovie.
Tip: Pre dostatočné vyjadrenie podstaty článku v titulku sa v súčasnosti často používajú aj dvojvetné titulky, ktoré dokážu čitateľov dostatočne upútať priamo na blogu či sociálnych sieťach. Pozor, vyhľadávače takéto titulky vo výsledkoch vyhľadávania krátia a ľahko sa tak môže stať, že váš titulok bude zoseknutý. Ak chcete, aby sa titulok zobrazoval správne aj na Google, snažte sa nepresiahnuť rozsah titulku do 60 znakov alebo vytvorte špeciálnu skrátenú verziu titulku pre vyhľadávače. - Využívajú čísla
Veľké čísla čítanosti dosahujú titulky, ktoré v sebe obsahujú číslo (6 rád, 8 tipov, 10 spôsobov, 12 dôvodov...). Využiť môžete tiež čísla v podobe percentuálnych údajov (Až 80 % Slovákov..., 60 % mladých do 25 rokov...). - Poukazujú
Veľkej klikateľnosti sa tešia aj titulky, ktoré obsahujú ukazovacie zámeno (títo ľudia, takéto zážitky, toto video, tieto fotografie, týchto 9 tipov...). Titulok s ukazovacími zámenami by mohol vyzerať napríklad takto: Týchto 7 ľudí je pre nás všetkých obrovskou inšpiráciou.
Pozor: S titulkami takéhoto typu to netreba preháňať, aby ste si zachovali profesionálnu úroveň. Keď ich použijete, uistite sa, že v článku čitateľom skutočne podáte informáciu, ktorú očakávajú, a podáte im ju tak, že ich titulok nerozhnevá ako zavádzajúci. Nesnažte sa tvoriť clickbaitové titulky, ktorých účelom je iba nahnať na webstránku návštevnosť. Čitateľom dávajte hodnotu. - Poskytujú užitočné návody, tipy
a rady
Ak tvoríte pre čitateľov nápomocné tipy či rady, dajte im o tom vedieť už v titulku. Headliny typu „9 rád, ako...“ alebo „6 tipov na...“ sú obľúbené nielen preto, že sú predzvesťou nápomocného obsahu, ale aj preto, že už na začiatku hovoria, čo presne môže čitateľ od článku očakávať a koľko toho bude. - Nastoľujú otázky
Vedeli ste, že...? Ako je možné, že...? Prečo sa...? Aj to sú možnosti, ako môžete začať svoje titulky. Titulok, ktorý v čitateľoch vzbudzuje zvedavosť, taktiež prináša pekné čísla čítanosti. - Zahŕňajú v sebe kľúčové slová
Ak chcete, aby sa vaše titulky objavovali na prvých stranách vo vyhľadávačoch, použite v nich relevantné vyhľadávané kľúčové slová. Nemusíte sa pritom upäto držať kľúčových slov v základnom tvare. Pokojne ich skloňujte. Google má rád prirodzenosť, nie umelé naháňanie návštev. - Nekričia
Titulky nikdy nepíšte CAPS LOCK-om a nedávajte za ne výkričníky. Z psychologického hľadiska vyvolávajú v čitateľoch negatívne emócie a spôsobujú efekt kriku.
Perex článku
Hneď po titulku by mal vo vašom príspevku nasledovať krátky a výstižný úvodný opis celého článku – takzvaný perex. Keď používateľa zaujme titulok, práve perex je tým, čo si prečíta hneď ako ďalšie. Perex teda rozhoduje o tom, či čitateľ v čítaní zotrvá alebo článok opustí.
Ako vytvoriť perex tak, aby splnil svoj účel?
- perex tvorte v rozsahu maximálne do päť viet – základom je stručnosť a vecnosť,
- v perexe povedzte, akej téme sa článok bude venovať a čo sa čitateľ v texte dočíta,
- perex zvýraznite od ostatného textu boldom (prípadne kurzívou).
V článku nezabúdajte na podnadpisy
Dôležitým faktorom, ktorý rozhoduje o tom, či si čitateľ prečíta celý váš text, je tiež jeho prehľadné členenie. Ak by ste váš blogový príspevok publikovali len ako hutný text, hrozí, že čitatelia vášmu článku nedajú šancu. Ľuďom sa predsa nechce čítať siahodlhé nečlenené texty. Preto je dôležité, aby ste pri písaní text členili na odseky a tie následne tematicky oddeľovali medzititulkami, respektíve podnadpismi. Čitatelia totiž skôr, ako prejdú k sústredenému čítaniu, text najskôr skenujú v tvare písmena F a hľadajú v ňom rôzne záchytné body.
Na základe zvýraznených bodov v článku (ktorými podnadpisy rozhodne sú) sa následne čitatelia rozhodujú, či si prečítajú celý text, alebo len niektoré jeho časti. Pamätajte pritom na to, že je vždy lepšie, ak si čitateľ prečíta aspoň niektoré časti vášho textu, ktoré ho zaujmú na základe tematických medzititulkov, ako keby váš článok v sekunde zatvorili a nevenovali mu žiadnu pozornosť.
Tip: Z hľadiska SEO je vhodné, ak kľúčové slová umiestnite práve do nadpisov a podnadpisov. Pokiaľ vám to teda téma povoľuje, môžete vašej SEO stratégii pomôcť aj takýmto spôsobom.
Prelinky
Pri písaní článkov sa určite stretnete s prípadom, že budete čerpať informácie z externého zdroja alebo budete chcieť v texte odkázať na inú webstránku. V takýchto prípadoch je logickým a tiež správnym krokom vložiť do textu hypertextový odkaz na externú webstránku (externé prelinkovanie).
Pri prelinkovaní sa pritom často môžete stretnúť s odkazovaním na externé webstránky nasledujúcim spôsobom: Aktuálne štatistiky o content marketingu nájdete TU.
Takýto spôsob odkazovania sa však neodporúča, a to hneď z niekoľkých dôvodov:
- hypertextové odkazy by mali byť vložené v slovách/frázach, ktoré
presne popisujú cieľovú stránku, vďaka čomu sa používateľ už zo samotného
odkazu dozvie, čo sa mu po kliknutí na odkaz zobrazí.
Príklad správneho zápisu: Na doplnenie informácií si môžete pozrieť aktuálne štatistiky o content marketingu.
- z hľadiska SEO sa odporúča smerovať odkazy z vyhľadávaných kľúčových slov. Dajte si však pozor, aby ich nebolo priveľa – Google vás môže penalizovať. Preto je vhodné využívať externé prelinkovanie prirodzene a na relevantné zdroje.
Tip: Pri blogovaní myslite aj na interné prelinkovanie – teda odkazovanie na stránky v rámci vašej domény. Relevantný interný link dokáže nielen znížiť odlev návštevníkov (bounce rate) z vášho webu a, naopak, zvýšiť počet navštívených podstránok na vašej webstránke. Interné prelinkovanie si všímajú aj roboty vyhľadávača Google, ktoré podľa počtu interných odkazov smerujúcich na stránku odvodzujú dôležitosť danej stránky v rámci webu. Aj v tomto prípade však linkujte prirodzene, s mierou a len na tie stránky, ktoré súvisia s obsahom vášho článku.
Obrázky a videá v článku
Aby ste text vašich blogových príspevkov spestrili a čitateľom zároveň spríjemnili vstrebávanie obsahu, mali by ste v textoch používať obrázky a videá. Nielenže predeľujú a tým aj sprehľadňujú súvislý text, ale robia ho tiež vizuálne krajším. Navyše, ak sú použité správnym spôsobom, dokážu čitateľovi výrazne pomôcť v zapamätávaní si obsahu.
Tip: Ak budete v článku rozoberať odbornú tému, doplňte text grafmi, graficky spracovanými štatistikami či popisnými screenshotmi. Okrem toho, že spĺňajú vizuálnu funkciu, dopĺňajú tiež informácie v texte a majú tak oveľa väčšiu hodnotu ako bežne používané ilustračné fotografie.
V prípade použitia fotografií a videí v texte by ste mali myslieť na nasledujúce veci:
- Fotografiám pridávajte vecné Alt popisky
Nielenže tým získate viac relevantných spätných odkazov na vašu webstránku a umožníte, aby bol váš príspevok vyhľadateľný aj na základe fotografií (vyhľadávače chápu Alt popisok ako hlavný popis obrázku, na základe ktorého obrázok zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania), ale zároveň sprístupníte vizuálny obsah aj nevidiacim užívateľom, ktorí si práve vďaka Alt popisku dokážu „prečítať“, čo je obsahom obrázku. Keďže veľa ľudí hľadá produkty aj cez obrázky, Alt popisok majte vždy vyplnený pre každý jeden obrázok. - Overte si autorské práva
Fotografie ani videá nikdy nesťahujte len tak. Vždy si dôkladne overte, či máte na ich použitie autorské práva a všetko dôkladne zdrojujte. V opačnom prípade vám hrozí nemalá pokuta. Ak nemáte financie na zaplatenie si prístupu k fotografiám z platených fotobánk, ako sú napríklad Shutterstock alebo Gettyimages, využite overené zdroje voľne dostupných fotografií ako napríklad Pixabay, Pexels, Unsplash či StockSnap.
Tip: Ak je to možné, príspevky dopĺňajte vašimi vlastnými autorskými fotografiami, ktoré si dnes dokážete ľahko vyhotoviť aj použitím smartfónu. Nielenže tým získate úplne unikátne fotografie, ktoré budú dokonale ladiť s obsahom vášho príspevku, ale zároveň ušetríte množstvo času hľadaním vhodných fotografií z fotobánk.
GIF
Populárny spôsob, ako môžete spestriť vaše textové príspevky, je tiež použitie takzvaných GIF-ov. GIF (Graphics Interchange Format) je obľúbený formát digitálnej grafiky, ktorý umožňuje jednoducho vytvárať a šíriť krátke videá alebo sled statických obrázkov, ktoré vytvárajú časovú slučku. Navyše, dokáže kombinovať obraz aj text. Najväčšiu databázu GIF-ov nájdete na webstránke giphy.com.
Správny výber titulku, výstižný perex a používanie podnadpisov a prelinkov predstavuje stále iba polovicu úspechu vášho blogového článku. Nemali by ste zabúdať ani na vhodne zvolené CTA prvky, uvádzanie autora či možnosť zápisu do newslettra.
Chceli by ste sa o téme dozvedieť viac? Stiahnite si e-book Content marketing v kocke.