6 vecí, ktoré musí obsahovať vaša autorská webstránka

Len čo nadšený čitateľ dočíta vašu knihu, zadá do google meno autora a narazí na vašu webstránku. Je to pravdepodobne prvý kontakt, ktorý s vami bude mať po dočítaní vašej knihy. Obsahuje váš web všetko, čo na ňom čitateľ hľadá?

Autorská webstránka je miesto, kam zavítajú vaši stáli čitatelia ako aj potenciálni zákazníci. Je pavučinkou, z ktorej by mali smerovať vaše ďalšie marketingové kanály.

Ako vytvoriť webstránku?

Ak nemáte žiadne vedomosti o tvorbe webstránok, najjednoduchším riešením je nájsť si odborníka. Cez google si môžete najať agentúru alebo freelance grafika. Výhodou je, že vám takíto ľudia vytvoria web „na počkanie“ a zaučia vás, ako ho spravovať. Ako hlboko budete musieť siahnuť do vrecka záleží od služieb samotného odborníka.

Webstránku si takisto môžete vytvoriť sami. Je to lacnejšia alternatíva, no zároveň potrebujete určité zručnosti. Ja si všetky webstránky od začiatku vytváram a spravujem sama. Spočiatku som mala web vytvorený cez službu Squarespace, neskôr som sa presunula na Wordpress, nakoľko mi Squarespace so svojimi službami viac nestačil a rovnako je Wordpress cenovo výhodnejší. Doménu som mala registrovanú cez GoDaddy, neskôr som ju presunula na Websupport, od ktorého mám aj hosting. Webstránky si spravujem sama predovšetkým preto, že mám plnú kontrolu a takisto ma to baví.

Keď už máte webstránku hotovú, je potrebné sa zamerať na jej kvalitný obsah. Čo na vašom webe nesmie chýbať?

Vlastná doména 

Vlastnú webovú stránku môžete zdarma vytvoriť u mnohých poskytovateľov, ktorí si za svoje služby ponechajú kúštik svojho mena v doméne. Funguje tak napríklad Wordpress, Blogspot a iné weby. I keď je to najlacnejšia možnosť, kúpa vlastnej domény je nutnosť.

Vaša webová stránka vás reprezentuje. Preto by ste mali mať svoju vlastnú doménu. Doména je adresa vašej webstránky. Svoju vlastnú doménu si môžete zakúpiť napríklad cez slovenský Websupport, WY, Exohostingalebo u zahraničných registrátorov domén ako je GoDaddy, NameCheap alebo BlueHost. Cena domény začína okolo 10 eur na rok, teda hovoríme o minimálnej investícii, ktorá dá vašej webstránke obrovskú hodnotu.

Bio autora na webe

Keď príde na váš web nový užívateľ, ako prvé ho budú zaujímať informácie o vás. Preto by mali byť pre návštevníka hneď viditeľné. Krátke info môžete uviesť už na hlavnej stránke, dlhšie bio rozpíšte do samostatnej podstránky.

Aké informácie by ste mali o sebe uviesť? Môžete napísať kedy a prečo ste začali s písaním, čo ste študovali, alebo aké máte profesné skúsenosti. Môžete uviesť tiež osobnejšie informácie, vďaka ktorým sa viac priblížite svojim čitateľom - napríklad napísať o svojich koníčkoch. Informácie, ktoré chcete poskytnúť, závisia od vás. Snažte sa však trošku uvoľniť, aby vaše bio neznelo ako štrukturovaný životopis.

Dobrým nápadom je umiestniť pod informácie o vás formulár pre odber noviniek alebo kontaktný formulár. Keď si ľudia prečítajú niečo o vás a pod textom bude hneď odber noviniek, je väčšia pravdepodobnosť, že sa prihlásia.

Informácie o vašich knihách

Čitatelia prišli na vašu webstránku vďaka vašim knihám. Vyčleňte preto svojmu portfóliu dostatočný priestor a dajte každému novému návštevníkovi vedieť ihneď na hlavnej stránke, že práve vy ste autorom týchto kníh a on je na správnom mieste – môžete mať napríklad menovcov.

Na webstránku umiestnite obálky vašich kníh, anotácie a informácie, kde si vaši čitatelia môžu vaše knihy zakúpiť. Uistite sa, že ak uvádzate linky, majú fungujúce odkazy. Z času na čas ich skontrolujte. Snažte sa svojim čitateľom poskytnúť jasné informácie a čo najjednoduchší spôsob, ako si môžu vaše knihy zakúpiť. Ak predávate e-book alebo tlačené knihy, môžete na svojej webstránke viesť aj vlastný e-shop.

Blog na webstránke autora

Kvalitný obsah na blogu má obrovskú hodnotu pre vašich čitateľov ako aj pre internetové vyhľadávače. Blogujú ako jednotlivci, tak aj obrovské firmy. Ak ste autor, mali by ste blogovať tiež.

Blog môže slúžiť pre mnohé účely. Môžete písať o svojich knihách a ako vznikali. Môžete tiež priblížiť knihy, ktoré čítate a čo všetko vás pri písaní inšpiruje. Môžete písať o svojom osobnom živote, cestovaní, o čomkoľvek. Blogovanie by malo byť predovšetkým o vašich vlastných skúsenostiach a zážitkoch, preto sa nebojte byť osobní. Vaši čitatelia nechcú čítať všeobecnú infografiku alebo články, ktoré sa podobajú na wikipédiu. Chcú počuť VAŠE názory, myšlienky, zážitky.

Okrem toho, že vám blogovanie vďaka vyhľadávačom prinesie na vašu webstránku nových čitateľov, má jednu obrovskú úlohu – dokonca by som povedala, že je to tá najdôležitejšia rola, o ktorú by ste sa mali ako autor (podnikateľ) usilovať – budovať komunitu. Či už píšete knihy, skladáte hudbu, vyrábate handmade doplnky, cieľom by nemal byť len samotný nákup zákazníka, ale budovanie si komunity. Práve blog vám k tomu skvele pomôže.

Článok pokračuje pod reklamou

Sociálne siete

K budovaniu vlastnej komunity vám skvele poslúžia sociálne siete. Facebook, instagram, twitter alebo snapchat viac nie sú určené len na samotné propagovanie vlastných produktov a služieb. Pravdou je, že ak budete postovať len a len o svojom podnikaní, ľudí to omrzí a odídu. Dajte im preto niečo viac.

Vďaka spravovaniu sociálnych sietí dáte svojim ľuďom pocítiť, že aj vy ste „obyčajným smrteľníkom“, ktorý má svoje úspechy, pády, emócie, myšlienky, názory. Buďte ľudskí, autentickí a otvorení. Možno ste videli niekoľko prekrásnych instafeedov, pri ktorých ste si povedali „Presne takto chcem viesť svoj instagram aj ja“. Je dobré inšpirovať sa, nikdy však nezabúdajte, že ľudia na vašu sociálnu sieť prišli kvôli VÁM, nie kvôli kópii niekoho iného. Buďte sami sebou.

Ktoré sociálne siete by ste mali využiť? Medzi tie najobľúbenejšie patrí naďalej facebook a instagram a u nás troška menej využívaný twitter. Každá sociálna sieť má svoje pre a proti. Najaktívnejšie by ste mali spravovať tú, kde máte najväčšiu skupinu vašich stálych alebo potenciálnych zákazníkov.

Odber noviniek

Na vašej autorskej webstránke nesmie chýbať prihlásenie do newslettru. Vďaka nemu čitatelia získajú všetky informácie ako prví. Mnoho ľudí nestíha sledovať všetky sociálne siete, preto práve newsletter môže byť skvelým spôsobom, ako čitateľom doručiť všetky čerstvé informácie, ktoré ich zaujímajú – a to priamo do ich e-mailovej schránky.

Odber noviniek by mal byť na stránke jasne viditeľný. Môžete využiť tiež možnosť pop-up okna, ktoré vyskočí, keď človek po prvýkrát príde na vašu webstránku. Prihlásenie k odberu správne nastavte vo svojom e-mailingovom systéme. Dbajte na jednoduchosť prihlásenia sa k odberu a jazyk (preložte texty z angličtiny do slovenčiny). Snažte sa odberateľom čo najviac zjednodušiť a spríjemniť prihlásenie sa k vašim novinkám.

Newslettre posielajte pravidelne, nie však príliš často, aby sa z nich nestal spam. Svojim odberateľom posielajte iba kvalitný obsah. V newslettroch môžete svojich odberateľoch informovať o nových článkoch na webe, o termíne vydania novej knihy či dátume najbližšej besedy.

Ja posielam newslettre zriedka – vždy len s tými najdôležitejšími informáciami ako je vydanie knihy, termín najbližšej besedy alebo zľava z kníh v určitom e-shope.

Pri odbere noviniek nezabúdajte na povinnosti vyplývajúce z GDPR. Dbajte na ochranu osobných údajov svojich čitateľov, teda vám odberateľ musí dať súhlas na spracovanie jeho osobných údajov. 

Na svojej webstránke dbajte na prehľadnosť a jednoduchosť. Vsaďte na čistú a funkčnú grafiku a dobrý hosting. Pri dobrej návštevnosti sa tiež môžete zamyslieť nad monetizáciou svojej webstránky teda nad zarábaním peňazí na svojom webe napríklad vďaka kontextovej reklame alebo affiliate systémom.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Zdaňovanie a odvody z príjmov autorov v roku 2024

Akými spôsobmi si môžu vysporiadať daň z príjmov autori? Aké si môžu uplatniť výdavky? Môže z tohto príjmu vzniknúť povinnosť uhrádzať mesačne odvody na sociálne a zdravotné poistenie?

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Zápis do RPVS: vydavatelia publikácií a prevádzkovatelia webov

Vydavatelia periodických publikácií a prevádzkovatelia spravodajských webov sa musia zapísať do Registra partnerov verejného sektora. Koho sa to (ne)týka a ako postupovať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky