Pred príchodom webu a sociálnych sietí existovalo iba niekoľko možností ako sa dostať do povedomia širokej verejnosti. Firma si mohla kúpiť masívnu reklamnú kampaň alebo mať širokú sieť často otravných predajcov. V nasledovnom článku poukážeme na iný prístup k marketingu. Rozvoj webu a sociálnych sietí umožnil firmám realizovať nový spôsob komunikácie so zákazníkom, ktorý je v porovnaní s tradičnými formami marketingu lacnejší a efektívnejší.
Čo je to content marketing?
Content marketing je taký spôsob komunikácie so zákazníkmi, prostredníctvom ktorej si firma dlhodobo buduje kvalitné renomé a povesť odborníka vo svojej oblasti. Takáto forma komunikácie v prvom rade vzdeláva zákazníkov o probléme, ktorý sa produktom pokúšajú riešiť. Ak napríklad výrobca bezpečnostných dverí bude vzdelávať svojich zákazníkov (formou blogu, odborných článkov, TV relácie) o vlámaniach a tipoch, ako nedať zlodejom šancu, veľmi trefne tým poukáže na svoj produkt a jeho výhody, čím vyvolá dopyt po ňom. Iným príkladom je ak predajca pneumatík formou videoblogu vzdeláva o bezpečnej jazde v daždi a snehu.
Ak firma začne na webe (vlastná web stránka, blog) vytvárať odborný obsah, ktorý dáva odpovede na otázky/problémy, ktoré zákazníci majú, rieši tým niekoľko problémov:
- zákazníkom hovorí to, čo nevedia, pomáha im riešiť ich problém;
- ukazuje, že danej problematike rozumie;
- oslovuje s informáciami zákazníkov čase, kedy informácie hľadajú a často sú blízko nákupného rozhodnutia.
Ako vytvoriť hodnotný obsah?
- je potrebné sa odosobniť od produktov firmy a zamerať sa na problémy zákazníkov. (Vychádzajte z predpokladu, že vaše produkty nikoho okrem vás nezaujímajú. Ľudia sa zaujímajú najmä sami o seba a o to, ako si vyriešiť vlastné problémy. Ľudia zároveň s tým, čo ich zaujme, radi oboznamujú svoje okolie.);
- pri tvorbe obsahu je potrebné vychádzať z cieľov firmy (cieľom môže byť napr. rast tržieb);
- dôležitý je titulok (musí zákazníka zaujať);
- obsah musí byť tvorený „jazykom“ vášho publika, je dobré ak obsahuje aj príklady;
- Váš produkt alebo službu komunikujte nenásilne a podprahovo (ak chcete reklamu pre reštauráciu, tak príkladom na podprahovú komunikáciu je napr. on-line kurz varenia, ktorý bude viesť váš šéfkuchár v priestoroch vašej reštaurácie).
Svojej firme dáte publikovaním odborných článkov, videoblogov a podobne punc kvality a dôveryhodnosti. Zároveň robíte svojej firme kontinuálnu reklamu, ktorá je efektívnejšia ako nárazové reklamné kampane. Dávate totiž zákazníkom informácie v čase, kedy ich hľadajú.
Ako obsah šíriť?
Ak začnete tvoriť hodnotný obsah, tak zákazníci majú niekoľko možností ako sa k nemu dostať:
- zo strednodobého hľadiska Vám pomôžu vyhľadávače, najmä ak máte texty dobre optimalizované;
- oslovte blogerov, reportérov a upozornite na svoj obsah. Je dôležité, aby tí, ktorí dokážu osloviť cieľové skupiny, o vašom obsahu vedeli;
- využite sociálne siete, youtube a iné kanály;
- ponúknite odmenu pre ľudí, ktorí budú šíriť pozitívnu reklamu (napr. vaši spokojní zákazníci);
- publikujte na renomovaných weboch, ktoré majú dostatočnú návštevnosť, navštevuje ich vaša cieľová skupina a majú vysokú autoritu vo vyhľadávačoch.
Poskytujete produkt alebo službu vhodnú pre podnikateľov a máte záujem o prezentáciu formou content marketingu na portáli www.podnikajte.sk? Pre viac informácií nás kontaktujte.
Web má v prvom rade predávať
Content marketing ukáže potenciálnym zákazníkom cestu k prahu virtuálnych dverí vašej firmy, teda na Váš web. Ak tam už zákazník príde, tak ďalším kľúčovým faktorom je to, čo sa s ním bude ďalej diať. Významnú úlohu zohráva štruktúra vášho webu.
Dobrou radou je ak rozčleníte informácie na webe podľa cieľových skupín zákazníkov. Z hlavnej stránky sa musia vedieť rýchlo presunúť do časti, ktorá je pre nich určená.
Porovnanie tradičného a novodobého prístupu k marketingu
Popis rozdielov medzi tradičnými formami marketingu a PR nájdete v čitateľsky veľmi príjemnej podobe zhrnutý v knihe, ktorú napísal David Meerman Scott pod názvom Nové pravidlá marketingu & PR. Z uvedenej publikácie sme čerpali aj pri zostavení nasledovnej tabuľky:
Tradičný marketing a PR | Novodobý marketing a PR |
1. marketing znamenal jednoducho reklamu | 1. marketing je viac ako reklama |
2. reklama musela oslovovať masy | 2. marketéri musia presunúť svoju pozornosť od marketingu pre masy na stratégiu oslovenia veľkého počtu neuspokojených špecifických skupín zákazníkov |
3. reklama fungovala na princípe vyrušovania ľudí vo viere, že jej budú venovať pozornosť | 3. marketing má dodávať obsah v čase, keď to vaša cieľová skupina potrebuje, nemá ľudí vyrušovať |
4. reklama bola jednosmerná od firmy k zákazníkovi | 4. Blogy, online video, e-knihy, tlačové správy umožňujú priamu komunikáciu so zákazníkom |
5. reklama sa týkala výlučne predaja produktov | 5. ľudia chcú participáciu, nie propagandu. Firmy musia motivovať ľudí na nákup kvalitným on-line obsahom |
6. reklama bola založená na časovo obmedzených kampaniach | 6. trendom je budovať svoje dobré meno kontinuálne |
7. kreativita bola považovaná za najdôležitejšiu zložku reklamy. Pre reklamné agentúry bolo dôležitejšie získať za kampaň ocenenia ako nových zákazníkov pre klienta | 7. marketing nie je o oceneniach pre agentúry, ale o získavaní nových zákazníkov |
8. reklama a PR boli oddelené disciplíny | 8. deliace čiary medzi marketingom a PR sú na webe nejasné |
Poskytujete produkt alebo službu vhodnú pre podnikateľov?
Ukážte zákazníkom, že problematike rozumiete a prezentujte sa formou content marketingu na portáli www.podnikajte.sk. Takáto prezentácia Vám umožní osloviť stovky nových zákazníkov z radov začínajúcich aj existujúcich malých podnikateľov. Pre viac informácií nás kontaktujte.