Online marketingová stratégia: rady z praxe na jednom mieste

Online marketing tvorí dôležitú súčasť propagačných aktivít firiem. Robiť ho efektívne pomôže kniha Uspejte v online.

Vystavať si efektívnu online marketingovú stratégiu bez potreby hľadania v rôznych internetových zdrojoch, ale nájsť dobré rady na jednom mieste a od ľudí priamo z praxe, umožňuje čerstvá novinka na pultoch kníhkupectiev. Marketingová agentúra Performics v spolupráci s poprednými slovenskými a českými marketérmi sa rozhodla pomôcť firmám a ako tím skúsených odborníkov vytvorili knihu Uspejte v online. Spoluautor publikácie a business development director firmy Performics, Michal Dedinský, pre Podnikajte.sk prezradil:

  • prečo by mala každá firma online marketingu venovať pozornosť
  • prečo sa marketingová agentúra rozhodla vytvoriť knihu a s čím môže pomôcť,
  • ako sa mladému chalanovi podarilo nadviazať spoluprácu s marketérom, ktorý pracoval na kampani Baracka Obamu, a presvedčiť ho, aby svojimi skúsenosťami pomohol aj slovenským podnikateľom.

Marketingová agentúra je „mostom“ k dosiahnutiu cieľa

Performics je globálna marketingová agentúra zameraná na výkonnostný marketing a poskytovanie online riešení. Takýto opis znie celkom komplikovane a laik si pojem „výkonnostný marketing a online riešenia“ nemusí vedieť predstaviť. Čo teda robíte?

Primárne pomáhame firmám rásť v online prostredí. Jednoducho povedané celý proces spočíva v identifikácií toho, kde sa momentálne klient nachádza (research / identifikácia súčasného stavu) a spoznanie toho, kam sa chce dostať (konečný cieľ - validácia toho, či je z pohľadu veľkosti trhu, produktu, cieľovej skupiny reálny). Ako agentúra sme akýmsi „mostom” medzi súčasným stavom a cieľom, kam sa chce klient dostať. Pomáhame mu definovať cestu, ktorou sa z bodu A dostane do bodu B. Aké kanály, formáty, resp. celkovú stratégiu potrebuje vyskladať na to, aby jeho tržby rástli pri udržateľnom podiele nákladov na obrate (PNO).

Prečo je výkonnostný a online marketing pre firmy dôležitý?

Online marketing bude tvoriť najbližšie roky dôležitú súčasť všetkých marketingových aktivít firiem. Jednak z dôvodu jednoduchšej merateľnosti návratnosti investície, a potom pre postupnú digitálnu transformáciu, ktorá nastáva. Ľudia zmenia nákupné správanie a pre pohodlnosť, flexibilitu i cenu začnú viac nakupovať online.

Z freelancera je business development director – ciele si dáva vo výkonnostných kampaniach aj v osobnom živote

Poďme trochu predstaviť aj vás osobne. Kedy a prečo ste sa rozhodli byť súčasťou tímu Performics?

Bolo to približne pred dvoma rokmi. Ako freelancer som spolu s Alexom Prochyrom (v súčasnosti head of digital Billa) pracoval na kampani pre jednu z najväčších fitness udalostí v strednej Európe. Po nej ma oslovil s ponukou práce v Performics, kde v tom období pôsobil. Zaujalo ma ich klientske portfólio, ktoré tvorili spoločnosti ako Tatra banka, Tatry Mountain Resorts, O2 či Nay a teraz už aj Mercedes, Profesia, Tchibo, Wilsondo a mnoho dalších. K práci na stratégiách a kampaniach tak veľkých značiek sa freelancer dostane ťažko. Performics zároveň patrí do tretej najväčšej mediálnej skupiny na svete s viac ako 50-timi pobočkami, v rámci ktorej si ľudia zdieľajú know-how. Disponuje zaujímavými interne vyvinutými nástrojmi a je v neposlednom rade jedným z najväčších celosvetových partnerov spoločnosti Google, čo agentúre umožňuje vedieť o všetkých inováciách a novinkách medzi prvými. Zároveň však má lokálny prístup.

Videl som v kombinácii týchto faktorov možnosť, ako sa vedomostne posunúť a zároveň na oplátku pomôcť klientom agentúry. Tak sme si vzájomne povedali „Áno”.

Spomínate, že ste začínali ako freelancer. Čo vás viedlo k práci z oblasti online marketingu? Prečo ste sa rozhodli ísť touto cestou?

Počas štúdia „strojariny“ som si uvedomil, že je dôležité robiť to, čo ma baví a napĺňa. V poslednom ročníku som vedel, že to nebude oblasť, ktorej sa chcem a budem venovať. A tak aj bolo, pred dokončením školy som sa viac začal zaujímať o to, čo ďalej - online marketing ma zaujal z viacerých dôvodov - kreatívna práca, dynamický odbor, ktorý bude najbližšie roky rásť, sloboda a akási nezávislosť na mieste. Rozhodoval som sa na základe viacerých faktorov, ktoré do seba zapadli.

Michal Dedinský. Zdroj: Archív Michala Dedinského
Michal Dedinský. Zdroj: Archív Michala Dedinského

Vo firme máte pozíciu business development director. Čo si pod tým môžeme  predstaviť?

Venujem sa viacerým aktivitám - od  tvorby stratégií pre klientov po tendre, cez rast biznisu existujúcich klientov, obchod až po budovanie interných procesov či práci na rôznych interných projektoch. Pracujem s marketingovými rozpočtami a vytváram efektívne stratégie s cieľom prinášať firmám zisk.

Čo vás na tejto práci najviac baví?

Rôznorodosť a dynamickosť. Tieto dva atribúty mi umožňujú vidieť veci viac z nadhľadu a spájať si ich v širších súvislostiach. Veľmi ma tiež baví cool kolektív, ktorý v Performics máme. Ťažko sa to opisuje slovami, človek musí takú pracovnú atmosféru zažiť. Sme marketing geekovia s duchom ľudskosti, citom pre dáta, zmyslom pre humor a s vôľou robiť veci na 120 %.

A čo váš osobný život? Akej životnej filozofie sa držíte? Akým spôsobom pristupujete ku každodenným činnostiam?

Mám vytvorené svoje vlastné, životné manifesto, ktoré sa snažím každý deň nasledovať. Je to kombinácia činností, aktivít, názorov, postojov, myšlienok naprieč všetkými životnými oblasťami, ktoré definujú moju životnú cestu. Väčšina cieľov je kvantifikovateľná, aby sa dala merať. Jediný “nekvantifikovateľný” cieľ je ten osobný. Pre lepšie pochopenie prikladám jeho znenie: Každým dňom byť lepšou verziou samého seba. Tento cieľ som schválne nekvantifikoval a neurčil si „konečný cieľ", pretože si myslím, že človek nemôže v živote prísť do bodu, kedy si povie: „Som ideálny, nemusím už na sebe viac pracovať.“ Myslím si, že ide o nekončiaci proces. Uvedomujem si, že nikdy nebudem dokonalý, ale chcem sa k tej dokonalosti každý deň až do konca života približovať. To znamená pracovať na rozvoji osobnosti, aby som bol dobrý kolega, šéf, otec, manžel či priateľ.

Ciele si teda dávam nielen vo výkonnostných kampaniach, ale aj v osobnom živote.

Tím agentúry Performics. Zdroj: Archív Performics
Tím agentúry Performics. Zdroj: Archív Performics

Ako na online marketing? Pomôcka pre majiteľov firiem aj študentov

Kniha Uspejte v online. Zdroj: Archív Performics
Kniha Uspejte v online. Zdroj: Archív Performics

Performics aktuálne uvádza knihu Uspejte v online. Prečo sa ľudia z marketingovej agentúry rozhodnú napísať knihu?

Nápad napísať knihu vznikol na základe reálnej potreby našich klientov, s ktorými sme mali možnosť pracovať na rôznych online projektoch. Kostru a obsah knihy sme spolu s poprednými slovenskými a českými odborníkmi vyskladali na základe ich podnetov a na základe skúseností - počas mnohých spoluprác sme mali možnosť zistiť, na čo sa klienti najčastejšie pýtajú, čomu nerozumejú v oblasti marketingu a pri tvorbe kampaní. Povedali sme si, že dobrou pomôckou bude kniha, ktorá na tieto otázky odpovie.

Kniha podľa názvu napovedá, že sa bude týkať online sveta. Čo sa v nej čitateľ môže dozvedieť a v čom mu môže pomôcť?

Myšlienky z knihy čitateľom radia, ako si vyskladať online marketingovú stratégiu od A po Z. Jej pridaná hodnota spočíva v poskytnutí komplexného a jasného pohľadu na to, ako sa nad jej tvorbou zamýšľať, z akých marketingových kanálov môže pozostávať, kedy ich vo svojom biznise využiť, a tiež ako ich správne vyhodnocovať. Všetko na jednom mieste. Človek tak nemusí strácať čas hľadaním roztriešteného obsahu po internete.

Kto by mal vašu knihu v kníhkupectve určite vyhľadať?

Prečítajte si tiež

Siahnuť po nej môžu majitelia firiem, marketingoví manažéri či študenti. Je určená v podstate všetkým, ktorí chcú vedieť, ako sa nastavuje online marketingová stratégia, ako zvýšiť obrat svojej firmy, ale aj pre tých, ktorí sa len skrátka chcú dozvedieť niečo nové.

Článok pokračuje pod reklamou

So skúsenosťami z praxe sa podelilo 16 odborníkov nielen zo Slovenska

Za vznikom knihy je marketingová agentúra, čo je tak trochu netradičné. Ako si môžeme predstaviť tím, ktorý na nej pracoval?

Na koncepte knihy a celkovo na jej exekutíve pracoval interný tím, ktorý sa skladal približne z ôsmich ľudí. Na obsahu knihy však pracovalo viac ako 16 interných a externých autorov.

Na knihe spolupracovalo viacero zvučných mien zo Slovenska a Česka. Podľa čoho ste vyberali autorov?

Na základe vlastnej skúsenosti, skúsenosti firmy Performics s danými ľuďmi či mnohonásobného odporúčania z tretej strany. Bola to kombinácia viacerých faktorov, ktorá nám pomohla správne sa rozhodovať. Sú to experti vo svojom odbore a bez ich účasti a odbornosti by nikdy táto kniha neuzrela svetlo sveta. To, akým know-how disponujú, sa budú môcť ľudia presvedčiť priamo v knihe. Som veľmi rád, že na trhu existujú tak šikovní ľudia. O každom za autorov sú v knihe aj podrobnejšie informácie.

Autori, ktorí sa podelili o svoje skúsenosti. Zdroj: Archív Performics
Autori, ktorí sa podelili o svoje skúsenosti. Zdroj: Archív Performics

V rámci tohto projektu ste spolutvorcom knihy. Znamená to, že ste do nej tiež prispeli svojimi skúsenosťami? O aké myšlienky alebo témy ste sa podelili s čitateľmi?

Spolu s Alexom Prochyrom, Andreou Svatíkovou a Veronikou Cakovou som primárne pracoval na myšlienke resp. koncepte knihy. Ako ju uchopiť a dať do podoby, ktorá bude blízka našej cieľovej skupine.

Jedným zo spomínaných autorov bol americký marketér, Joe Reinstein, ktorý pracoval na prezidentskej kampani Baracka Obamu. Ako sa vám s ním podarilo nadviazať spoluprácu a prečo ste sa rozhodli ho osloviť?

Prečítajte si tiež

Je to môj marketingový mentor. Spoznali sme sa cez Global Mentorship program, do ktorého som sa prihlásil. Poznáme sa už viac ako rok, na pravidelnej báze sme konzultovali a rozprávali sa o rôznych marketingových stratégiách, trendoch, nástrojoch, s ktorými v zahraničí pracujú a podobne.

Vďaka tomu, že sme boli v pravidelnom kontakte, nebolo zložité ho poprosiť o participáciu. Cieľom bolo získať pohľad aj z trhov, ktoré sú ďaleko pred nami.

Ako na vašu ponuku reagoval? Čo hovoril na nápad vytvoriť knihu, ktorá bude sprievodcom pri budovaní online marketingovej stratégie?

Myšlienka a spôsob, ako chceme celý tento projekt poňať, sa mu páčil. So svojou účasťou súhlasil a navrhol, že pokiaľ bude mať kniha úspech na Slovensku, mohli by sme jemu a jeho tímu pomôcť to isté uskutočniť v USA.

K akej téme v knihe prispel svojimi skúsenosťami?

Vyjadril svoj názor na budúcnosť a smerovanie online marketingu. Poukázal na zastaralé vnímanie digitálneho marketingu ako samostatnej disciplíny v niektorých firmách. Namiesto toho odporúča prepojiť online mediálne kanály s tými tradičnými, pretože každý kanál generuje dáta, ktoré je potrebné prepojiť a spoločne interpretovať.

Marketér Joe Reinstein s Barackom Obamom. Zdroj: Archív J. Reinsteina
Marketér Joe Reinstein s Barackom Obamom. Zdroj: Archív J. Reinsteina

Úspech spočíva v obsahu a kvalite knihy

Práca s knižnými titulmi pre vás nie je novinkou, v minulosti ste pomohli uspieť už niekoľkým publikáciám. Ako s knihou uspieť a na čo je potrebné pri jej promovaní myslieť?

Obsah knihy tvorí podľa mňa 50 % úspechu. Podľa môjho názoru môžete promovať aj slabú tvorbu, tá sa ale nebude organicky šíriť tak, ako tá silná. A tak je to so všetkým. Základ vychádza vždy z dobrého a kvalitného produktu.

Ak má kniha kvalitný obsah, reklamu jej môžu urobiť aj pozitívne recenzie čitateľov. Ako si ale nová publikácia môže získať tých úplne prvých majiteľov?

Tých ciest je mnoho a neexistuje univerzálne riešenie. Odporučiť však môžem napríklad nastavenie jednotného komunikačného konceptu, ktorý bude komunikovať rovnaký tzv. jedinečný predajný argument knihy naprieč všetkými kanálmi. To znamená rovnakým spôsobom odkazovať na odlišnosti od konkurencie tak, aby sa zákazník rozhodol knihu kúpiť. Komunikácia by mala byť jednotná.

Taktiež je potrebné dohodnúť si vhodné podmienky a  marketingové aktivity s jednotlivými kníhkupectvami pretože oni sú tzv. „attention holders“, čiže udržiavajú pozornosť určitej časti vašej cieľovej skupiny. Ak sa dohodnete, budú vašu knihu promovať cez ich marketingové kanály (newslettere, na ich webe či sociálnych sieťach, vystavenie v offline predajniach). Predaj knihy je tiež možné posilniť cez rôznych influencerov, cez vlastné emailové kampane, pokiaľ máte databázu zákazníkov, alebo cez emailové databázy partnerov, affiliate kampane (predaj za províziu), Google ads či Facebook ads kampane.

Knihu môžete kúpiť v kníhkupectvách Martinus. 

Tento článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou Performics.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako efektívne komunikovať zmeny či inovácie vo firme

Komunikácia so zamestnancami pri väčšej zmene vo firme je kľúčová pre jej úspech – ako ju uchopiť, čo by malo byť súčasťou jednotlivých komunikačných fáz a na čo dať pozor?

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky