Po akých výrobkoch v období „koronakrízy“ stúpa a naopak klesá dopyt? Porovnanie predajov v USA a na Slovensku.
Šírenie koronavírusu spôsobujúceho ochorenie COVID-19 sa výrazne odzrkadľuje aj v e-commerce. Hoci viaceré firmy prežívajú existenčnú krízu, vo výhode sa ocitajú e-shopy, ktoré evidujú nárast objednávok podobný predvianočnému obdobiu. Údaje z posledných týždňov ukazujú, ako sa zmenilo spotrebiteľské správanie. To, čo do košíkov pred pár mesiacmi ľudia v internetových obchodoch dávali najviac, zrazu pre nich nie je atraktívne. Na scénu prichádzajú výrobky, ktoré inokedy neboli v e-shopoch práve často kupované.
Dáta o vývoji internetového obchodu v USA počas pandémie zverejnila Jenni Styrk, poradkyňa v oblasti e-commerce zo spoločnosti Stackline, ktorá sa zameriava na online marketing. Aká je situácia u nás zasa ukazujú dáta jedného z našich najznámejších e-shopov Alaza.sk a známeho portálu na porovnanie cien Pricemania.sk.
Po čom Američania „túžia“ v čase koronavírusu
USA sú momentálne najväčším ohniskom ochorenia COVID-19 a prispôsobovať sa tomu začínajú aj obyvatelia. Podobne ako v iných krajinách, aj tu idú na odbyt v prvom rade produkty nevyhnutné na prežitie v dlhodobejšej izolácii - toaletný papier, konzervy či dezinfekčné prípravky. V obavách z nakazenia si ľudia začali húfne kupovať lieky proti prechladnutiu, vitamíny alebo ovocie a zeleninu. Avšak vzhľadom na to, že rôzne prevádzky sú zatvorené a mnohí začali svoje bežné aktivity vykonávať doma, významne vzrástol záujem aj o iné, bežne nie až tak atraktívne, výrobky.
Top produktom, ktorý zaznamenal v amerických e-shopoch najvýraznejší nárast oproti minulému roku sú jednorazové rukavice. V USA stúpol ich predaj až o 670 %. Trochu prekvapivejšou položkou, ktorej nákupy oproti rovnakému obdobiu v minulom roku narástli o 652 %, sú domáce pekárne. Keďže sú Američania doma a v predajniach je čerstvé pečivo nedostatkovým tovarom, rozhodujú sa pre kúpu tohto druhu spotrebiča. Chlieb si plánujú piecť radšej v pohodlí domova. Túto situáciu môžeme prirovnať k Slovensku, kde je zasa veľký záujem o droždie, ktoré je už niekoľko dní nedostatkovým tovarom.
V domácej izolácii sa mnohí ľudia rozhodli začať cvičiť a dopriať si tak aspoň nejaký pohyb. Navyše, fitness centrá a posilňovne sú teraz zatvorené, a preto si Američania začali vytvárať telocvične vo svojich domovoch. Odbyt fitness príslušenstva, pomôcok na posilňovanie či príslušenstva na jogu vzrástol v USA podľa údajov zo Stackline až o 307 % oproti roku 2019.
Z dôvodu zavretých škôl zostali doma milióny detí a rodičia sa im snažia všemožne nájsť zábavu na vyplnenie času. Vidieť je to na náraste objednávok spoločenských hier a tvorivých sád, ktorých predaj vzrástol až o 117 %. Zatvorené kadernícke salóny sa zasa odzrkadľujú na o 115 % vyššom dopyte po farbách na vlasy a stúpol tiež predaj stravy pre domácich maznáčikov.
Zvýšili sa taktiež nákupy monitorov a počítačového príslušenstva, a to z jednoduchého dôvodu - nariadený home-office. Zamestnanci odkázaní na prácu z domu sa chcú cítiť ako v kancelárii, a tak si na vytvorenie tejto atmosféry začali objednávať viac kancelárskych stolov a stoličiek, konkrétne išiel dopyt po tomto sortimente hore o 89 %.
Ďalšími produktmi, po ktorých stúpol záujem, sú napr. prostriedky pre starostlivosť o nechty, príslušenstvo na maľovanie obrazov, batérie, vrecká do smetných košov či prísady na varenie a pečenie.
Pri ktorých tovaroch má dopyt v USA klesajúcu tendenciu?
Opačný trend v USA zaznamenali pracovné aktovky. Hlavu v smútku majú ich predajcovia, pretože kvôli nariadeným prácam z domu klesol záujem o tieto výrobky až o 77 %. Rovnaké percento nezáujmu je aj v prípade cestovných tašiek a kufrov, a to z dôvodu obmedzenia cestovania a rušenia letov. Nižší záujem tiež evidujú o slnečné okuliare alebo plavky. V rebríčku menej kupovaného tovaru je aj turistické oblečenie.
Nielen dovolenky, ale aj rodinné výlety sa vo veľkom rušia. Výsledkom sú o 39 % nižšie tržby pri nákupoch kempingového príslušenstva, ako stany, spacáky, prenosné chladničky a pod. Prirodzene, klesol tiež predaj športového náčinia, ktoré sa využíva pri outdoorových športoch, napr. bejzbale či softbale.
Nižší záujem evidujú aj v prípade spoločenských odevov, ako sú pánske obleky, dámske róby či svadobné šaty. Má to jednoduché vysvetlenie - svadby a väčšie oslavy, ktoré sa mali konať v tomto období, sú zrušené alebo presunuté na iné dátumy. O úspechu určite nemôžu hovoriť ani predajcovia dekorácií na rôzne oslavy a párty. Balóny, konfety, girlandy alebo veselé čiapočky majú podľa tejto štatistiky v USA pokles záujmu u zákazníkov až o 55 %. Keďže sa nikam necestuje, neorganizujú sa ani oslavy a svadby, nemajú sa z čoho tvoriť „spomienky“. Citeľný pokles preto zaznamenali v dopyte po fotoaprátoch, a to až o 64 %.
Viaceré bežne vykonávané aktivity si dnes ľudia prenášajú domov. Rovnako je to v prípade fitness centier. Ako sme už spomínali, ľudia si ich začali zriaďovať vo svojich domácnostiach, takže hoci nakupujú prístroje na cvičenie, rozhýbať telo si môžu aj v pyžame. Nepotrebujú tak príslušenstvo na oblečenie do posilňovne. Ruksaky a fitness tašky zaznamenali pokles dopytu oproti minulému roku o 57 %. Podobne sú na tom nákupy školského nábytku, ako napr. police či skrinky vhodné práve do triedy, ktoré v USA klesli z dôvodu zatvorených škôl o 35 %.
Medzi produkty, o ktoré je v čase koronakrízy v USA nižší záujem, patria ešte napr. drony, príslušenstvo k motorkám a autám, náhrdelníky, naúšnice alebo kočíky.
Top 15 produktov s najvyšším rastom dopytu v USA | Percentuálny nárast nákupov oproti rovnakému obdobiu v roku 2019 | Top 15 produktov s najviac klesajúcim dopytom v USA | Percentuálny pokles nákupov oproti rovnakému obdobiu v roku 2019 |
---|---|---|---|
Jednorazové rukavice | + 670 % | Cestovné tašky a kufre | - 77 % |
Domáce pekárne chleba | + 652 % | Pracovné aktovky | - 77 % |
Lieky proti prechladnutiu | + 535 % | Fotoaparáty | - 64 % |
Balené jedlo | + 377 % | Mužské plavky | - 64 % |
Náčinie na posilňovanie | + 307 % | Svadobné šaty | - 63 % |
Potreby na umývanie riadu | + 275 % | Pánske obleky | - 62 % |
Papierové utierky | + 264 % | Ženské plavky | - 59 % |
Mydlo na ruky | + 262 % | Oblečenie na cvičenie | - 59 % |
Cestoviny | + 249 % | Fitness tašky | - 57 % |
Zelenina a múka | + 238 % | Ruksaky | - 56 % |
Lieky na alergiu | + 232 % | Príslušenstvo na potápanie sa | - 56 % |
Dámske hygienické potreby | + 215 % | Bejzbalové príslušenstvo | - 55 % |
Spodná bielizeň | + 200 % | Dekorácie na oslavy | - 55 % |
Čistiace prostriedky | + 195 % | Výstroj na motorku | - 55 % |
Toaletný papier | + 190 % | Tašky na fotoaparáty | - 54 % |
Zmena spotrebiteľského správania „u nás doma“
Na domácu izoláciu si postupne zvykáme aj na Slovensku a prispôsobujeme tomu naše nákupy. Podobne ako v USA, aj u nás z dôvodu zavretých kamenných obchodov väčšina obyvateľov prešla na nakupovanie cez tie elektronické, hoci možno pred tým u nich nebola táto možnosť veľmi preferovaná.
Podľa údajov z cenového porovnávača www.pricemania.sk, ktorý má v databáze viac ako 770 000 produktov z ponuky tisícok e-shopov, sa zásadná zmena prejavila v segmentoch, ktoré doteraz boli primárne doménou kamenných predajní. Ide napr. o potraviny, drogériu, lieky, hygienické potreby a pod. V medziročnom porovnaní preklikov do e-shopov z vybraných kategórií za prvé dva aprílové týždne zaznamenali až o 11 462 % viac preklikov na obchody so šijacími strojmi či o 2 829 % vyšší počet preklikov do e-shopov s bežeckými pásmi.
Rovnako ako v USA, aj u nás bol väčší záujem o domáce pekárne chleba, kde prekliky stúpli o 14 829 % a rastúci trend je viditeľný v kliknutiach na e-shopy so zastrihávačmi na vlasy, ktorých je oproti minulému roku viac o 4 040 %. Zatiaľ čo v marci boli absolútnou topkou presmerovania na ponuky s dezinfekciou, ktoré v tom období vzrástli až o 46 500 %, na začiatku apríla vedú webkamery s rastom 44 867 %. Naopak, klesajúcu tendenciu zaznamenali pri kliknutiach na e-shopy s letnými pneumatikami (- 29,70 %) alebo so športtestermi (- 25,50 %).
V analýze návštevnosti spomínaného cenového porovnávača zachytili v prvých dvoch marcových týždňoch bežnú medziročnú hodnotu cca 30 %. Avšak na konci mesiaca im návštevnosť stúpla o viac ako 100 % a v priebehu prvých aprílových dní medziročný rast ich návštevnosti dosiahol až 101,40 %. Takéto čísla výrazne prevyšujú kliky na stránku porovnávača v čase predvianočnej sezóny.
Alza.sk ako záhradnícke centrum
Jeden z najznámejších e-shopov na Slovensku, Alza.sk, potvrdzuje, že zmena slovenského spotrebiteľského správania ide rovnakým smerom ako v Amerike. Od marca evidujú prudký nárast zákazníckého záujmu o vybavenie pre prácu z domu. Na odbyt idú viac ako inokedy práve notebooky a PC monitory.
Momentálne sa k vyhľadávanému tovaru pridávajú už aj ďalšie počítačové komponenty, ako klávesnice, myšky či webkamery. Vzrástol však aj záujem o tlačiarne a tonery. „V uplynulých týždňoch sme na Slovensku zaznamenali taktiež najvyšší medziročný nárast záujmu o domácu a bielu elektroniku, ďalej o drogériu, športové vybavenie (hlavne fitness na cvičenie doma aj vonku), hračky, herné konzoly a hry. V posledných dvoch prípadoch ide obratovo o násobky predajov v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku,“ informoval pre Podnikajte.sk obchodný riaditeľ e-shopu Alza.sk, Peter Bena.
S prichádzajúcim teplým počasím a núteným voľnom sa Slováci začali obracať k práci v záhradkách. K najrýchlejšie rastúcim segmentom na Alze tak teraz patrí hobby a záhrada. „Na slovensku rastú predaje týchto produktov medziročne o viac ako 170 %,“ uvádza obchodný riaditeľ. Kvôli zatvoreným obchodom s tovarom na záhradkárčenie zaznamenali na prelome marca a apríla obrovský nárast v predaji osiva, hnojiva, substrátov a kvetináčov. Až päťnásobný nárast evidujú pri nákupoch vysokotlakových čističov.
Pekné počasie ale slovákov lákalo aj na domáce relaxovanie pri dome alebo v záhrade. Na odbyt išli vo veľkom grily, no najväčším prekvapením bol podľa Bena vyšší predaj veľkých bazénov. K nim sa pridávajú vonkajšie vírivky, ktoré ohrievajú vodu a umožňujú relaxovať na záhrade aj v chladnejšom počasí. Ich predaje v tomto obodbí vyskočili až sedemnásobne. Slováci sa, očividne, s predstihom pripravujú na kúpaciu sezónu, ktorú možno budú nútení stráviť doma.
Podobne ako v USA, aj u nás sa začalo doma farbiť viac ľudí. Dôkazom je až 400 % nárast záujmu o farby na vlasy. Najviac sa predávajú nielen tie klasické, ale aj prírodné a profesionálne. Záujem vzrástol tiež o spreje na odrasty. No pri farbách to nekončí. Zatvorenie kaderníckych salónov sa odrazilo vo vysokom dopyte po kaderníckych nožniciach na vlasy, preto e-shop reagoval ich zaradením do ponuky. Klesajúci záujem zasa evidujú, rovnako ako americké obchody, o tovar z kategórie foto-video.