Podnikateľ na internete – časť 6: Google aplikácie a nástroje II.

V prechádzajúcej časti seriálu sme si spravili úvod do základných a dobre známych aplikácií a nástrojov od spoločnosti Google. V tejto časti sa pozrieme o kúsok ďalej a predstavíme si komplexnejšie nástroje, ktoré pomáhajú podnikateľom sledovať a vyhodnocovať návštevnosť webstránky či odhadovať vývoj trhu v budúcnosti. Zaujímavé? Čítajte ďalej...

Majte prehľad úplne o všetkom


Chcete sa pozrieť do minulosti alebo do budúcnosti? Pre Google žiadny problém. Tento medzinárodný koncern vyvinul hneď niekoľko veľmi užitočných nástrojov, ktoré sú poskytované zadarmo. Vďaka týmto nástrojom môžete analyzovať návštevnosť na webstránke alebo zisťovať trendy vo vyhľadávaní. Konkrétne ide o nástroje Google Analytics a Google Insights for Search. Pár užitočných informácií si povieme aj k nástroju Google AdWords, ktorý slúži na marketingové účely prostredníctvom gigantu Google. Poďme teda na to...


Google Analytics


Tento nástroj od Google slúži na spomínaný pohľad do minulosti. Vďaka Google Analytics môžete monitorovať návštevnosť Vašej webstránky či internetového obchodu. Čo vlastne vďaka takejto analýze získate? Je toho pomerne dosť. Tak napríklad môžete sledovať...

  • počet unikátnych návštevníkov
  • počet návštev za určité časové obdobie (napr. deň, týždeň, mesiac...)
  • najčastejšie zobrazované stránky (dôležitý obsah)
  • kľúčové slová (podľa ktorých Vás ľudia vyhľadávajú)
  • sprostredkujúce stránky (weby, odkiaľ ľudia prišli na ten Váš)
  • lokalizácia návštevníkov (mapa krajín a miest vo farebnom odlíšení podľa počtu návštev)
  • mieru odchodov zo vstupnej stránky
  • celkový čas strávený na stránke
  • a mnohé ďalšie užitočné údaje.

Ak sa obávate, že tento nástroj bude len zložitý súbor neprehľadných štatistík, mýlite sa. Práve naopak. Ide o prehľadné a graficky spracované výstupy, v ktorých sa bez problémov vyzná i laik. Ak sa ešte stále pýtate, prečo by ste Google Analytics mali mať, odpoveď je jednoduchá. Vďaka kvalitným štatistikám totiž ľahko spoznáte svojho zákazníka. Dokážete povedať, čo vyhľadáva, ako veľmi ho zaujíma Váš produkt, ktoré externé webstránky na Vás odkazujú a tým Vám prinášajú ďalších klientov, čo treba na stránke zlepšiť, aby návštevníci ostali dlhšie alebo čo zmeniť, aby sa z návštevníka stal zákazník. Práve vďaka štatistikám ako Google Analytiscs si tiež ľahko dokážete vypočítať konverziu webstránky – teda v akom pomere je návštevnosť stránky a Váš obrat. Mať Google Analytics je fajn aj v prípade, ak si chcete objednať kontextovú reklamu Google AdWords (viac o tejto službe nižšie). Budete tak ľahšie vedieť identifikovať úspešnosť internetovej marketingovej kampane.

Ako taká štatistika od Google vyzerá? Základný informačný panel si môžete prezrieť napríklad aj na tejto ilustrácii:

Zdroj obrázku: http://online-univerzita.sk/spoznajte-svojich-navstevnikov/

 

Ako na to
Aby ste mohli začať využívať službu Google Analytics, budete si musieť najskôr zriadiť Google účet, respektíve registrovať sa. Môžete tak urobiť priamo na stránke určenej Google Analytics, kde nájdete aj ďalšie užitočné informácie o službe vrátane inštruktážnych videí. Ďalším krokom je pridanie Vašej webstránky do zoznamu domén a následne umiestnenie monitorovacích reťazcov na Vašu webstránku. Ak si na celý proces netrúfate sami alebo Vám to Vaše CMS neumožňuje, požiadajte o pridanie Vášho webmastera alebo IT odborníka z Vášho okolia. K dispozícii sú i certifikovaní partneri Google, ktorí Vám s týmto krokom pomôžu za istý poplatok.

Článok pokračuje pod reklamou


Google Insights for Search


Nástroj menom Insights for Search Vám pomôže nahliadnuť do budúcnosti. A môžete si byť istí, že Vám v napredovaní Vášho podnikania poradí lepšie ako veštica. O čo vlastne ide a na akom princípe tento nástroj funguje?
Google Insights for Search využíva nesmierne rozsiahlu internú základňu údajov domovskej spoločnosti Google. Vďaka nej Vám dokáže predpovedať, aké budú trendy vo vyhľadávaní v budúcnosti. A nielen to. Čo teda tento nástroj ešte dokáže?

  • analyzovať sezónnosť (kedy sa Vaša služba či Váš výrobok najlepšie predáva),
  • analyzovať konkurenčnosť výrobkov / služieb (dokáže porovnať napr. 2 konkurenčné značky),
  • analyzovať geografické rozloženie (teda v ktorých oblastiach je o výrobok / službu najväčší záujem),
  • analyzovať trend vývoja (stúpajúci vs. klesajúci záujem o výrobok / službu).

Výhodou nástroja Google Insights for Search je napríklad aj možnosť dobre odhadnúť kľúčové slová pri optimalizácii webstránky pre vyhľadávače (v skratke SEO, viac o tejto téme v 4. časti seriálu Podnikateľ na internete). Keď si totiž do Insights for Search „hodíte“ jedno hlavné kľúčové slovo, nástroj Vám ukáže, aké ďalšie slová sa spolu s týmto konkrétnym vyhľadávajú. Ďalšou výhodou je i možnosť spustiť kampaň v tom správnom čase, ktorú ponúka dobrý odhad práve vďaka Google Insights for Search. Vďaka tomuto nástroju sa dozviete napríklad i to, kde hľadať svojich zákazníkov, teda z ktorých geografických oblastí ľudia najčastejšie prichádzajú na weby s daným kľúčovým slovom.

Aby sme ale len sucho nerozprávali, ponúkame Vám príklad: vanilková vs. čokoládová zmrzlina. Čo myslíte, ktorá vo svete vyhráva? Dozviete sa v tomto príklade práce s nástrojom Google Insights for Search.

Na ilustráciu dobre poslúži aj obrazný príklad jedného vyhľadávania:

Zdroj obrázku: http://online-univerzita.sk/prieskum-internetoveho-trhu/

 

Ako na to
Ak Vás tento nástroj zaujal a chceli by ste ho začať používať, môžete tak urobiť priamo na tejto stránke. Ak si ešte nie ste istí svojimi znalosťami a chceli by ste sa najskôr dozvedieť viac, odporúčame pomocníka Google, ktorý Vám prezradí všetko potrebné opäť na svojom webe o GIfS. Vyhľadávania sa netreba báť, je pomerne jednoduché a intuitívne a poslúži každému od živnostníka až po podnikateľov s desiatkami zamestnancov.


Google AdWords


Posledný z nástrojov Google v dnešnej časti seriálu Podnikateľ na internete je marketingový nástroj menom AdWords. Tento už na rozdiel od prechádzajúcich dvoch ale bude od Vás vyžadovať aj nejakú tú finančnú investíciu.
Ide o systém kontextovej reklamy v rámci vyhľadávača Google a partnerských webov. Pri reklame typu AdWords platíte za preklik, nie za zobrazovanie samotnej reklamy. Výhodou je i možnosť nastaviť si cenový strop, teda výšku investície, ktorú chcete na reklamu vynaložiť.

Na čo si dať pozor
Presnejšie povedané na čo presne dbať pri vytváraní reklamy na Váš produkt či službu prostredníctvom nástroja Google AdWords. Tu je pár tipov, ktoré dáva samotný Google:

  • zvoliť správnu štruktúru kampane a vytvoriť dobré reklamné texty,
  • dôsledne zvoliť kľúčové slová a mať na ne optimalizovanú webstránku,
  • urobiť si analýzu konkurencie a odlíšiť sa,
  • priebežne sledovať návštevnosť webstránky a vyhodnocovať konverziu,
  • vytvoriť špeciálnu vstupnú stránku pre reklamnú kampaň priamo na webstránke.

Ako na to
Keďže je téma AdWords pomerne komplexná a presahuje možný rozsah tohto článku, ponúkame Vám návod na prácu s nástrojom Google AdWords. Ten Vás spoľahlivo povedie od samého začiatku až po úspešnú realizáciu reklamnej kampane a jej vyhodnotenie. Viac informácii o službe Google AdWords na začiatok nájdete aj na informačnej stránke spoločnosti Google.

Dobrá rada: Používanie reklamných služieb od Google má aj mnoho daňových problémov. Viac o nich nájdete v článku Daňové povinnosti pri prijatí služby z EÚ - Google AdWords


V šiestej časti seriálu Podnikateľ na internete sme si povedali viac o pokročilejších nástrojoch a službách spoločnosti Google, ktoré sú pre podnikanie nesmierne užitočné. Veríme, že tieto informácie Vám v budúcnosti lepšie pomôžu rozvíjať Vaše podnikanie a to najmä s dôrazom na minimalizáciu nákladov.
Seriál podnikateľ na internete týmto dielom momentálne končí, v budúcnosti sa však môžete tešiť na ďalšie užitočné články z mnohých oblastí podnikania.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?

Marketingová stratégia firmy: prečo je dôležitá a ako ju definovať?

Dôležité je stanoviť si „SMART“ ciele či zistiť jedinečný predajný argument (USP). Čo to znamená a ďalšie tipy, ako na marketingovú stratégiu pri rozbiehaní biznisu.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky