Spoločnosť Google sa stala synonymom pre vyhľadávanie na internete. Materská firma jedného z najvýznamnejších vyhľadávačov na svete však už dávno nezastáva iba túto funkciu. Pod značkou Google dnes už totiž existuje niekoľko skvelých a čo je najdôležitejšie – bezplatných nástrojov a aplikácií, ktoré značne uľahčujú chod firmy. Na internete aj mimo neho. Prečítajte si ďalšiu časť seriálu Podnikateľ na internete a dozviete sa viac.
Čo všetko ponúka gigant Google?
Nie je toho málo. Okrem už spomínaného klasického vyhľadávania je to mnoho nástrojov a aplikácií, ktoré častokrát ľudia ani nepoznajú. Pritom sú nesmierne užitočné. Práve z dôvodu ich početnosti a užitočnosti informácií sme ich rozdelili do 2 článkov. Získate tak nielen prehľad, ale aj detailné info s názornými ukážkami.
Na začiatku si ešte treba ujasniť jeden zásadný rozdiel medzi súkromným a komerčným využívaním aplikácií spoločnosti Google. Väčšina nástrojov je, samozrejme tak ako vyhľadávač, zadarmo. Ak ich už však chce v celej svojej šírke a pre viac ako 50 užívateľov využívať firma, je nutné rátať s malým poplatkom. Ten je však v porovnaní so získaným komfortom naozaj zanedbateľný. Čo teda Google ponúka a za akú cenu?
Google Apps
Už ste o nich zrejme počuli. Ak nie, tak Apps sú v preklade online aplikácie, ktoré podnikateľovi uľahčujú chod firmy. Samotný Google na stránke určenej Google Apps uvádza, že ich používajú už viac ako 3 milióny firiem. Slušné číslo. Google Apps sú určite veľmi obľúbené. No práve Apps sú spomínanou službou Google, ktorá nie je tak celkom zadarmo. Na jedného užívateľa Vás bude stáť 40 € ročne. Tento poplatok sa účtuje v prípade, ak firma prekročí hranicu 50 Google účtov s jednou custom doménou (viac o doménach a Google Apps nižšie). Ak si však podnikateľ zváži, čo všetko bude môcť vďaka takémuto riešeniu naopak vypustiť, rozhodne nejde o zlú voľbu.
Google Apps sa oplatia napríklad aj tým podnikateľom, ktorí nepotrebujú vlastnú webstránku (s ktorou by získali v rámci hostingu aj e-maily), ale potrebujú komunikovať v elektronickej forme. Ako teda získať e-mail pre celú firmu? A k tomu kvalitný a s dobrou kapacitou? Odpoveďou je Gmail. Samotný Gmail má niekoľko ďalších super výhod aj pre firmy, ktoré vlastnú webstránku i doménu majú. O tom ale už v nasledujúcich riadkoch spolu s informáciami a o ďalších produktoch z rady Google Apps.
Poznámka: Ak si chcete spraviť presný obraz o tom, čo všetko a do akej hranice je v rámci Google Apps zadarmo, navštívte stránku s prehľadnou tabuľkou nástrojov Google Apps (v angličtine).
Gmail
Ak sa povie Google, mnohým ľuďom sa okrem vyhľadávača vybaví práve Gmail. Ide o komplexný e-mail, ktorého funkcionalita pripomína napríklad známy Outlook. Populárny je však hlavne vďaka atribútom ako prehľadnosť, jednoduchosť, variabilita či veľká kapacita. Tá je pri platenej Google Apps verzii až 25 GB. Gmail nie je tak celkom obyčajná e-mailová schránka. Obsahuje pomerne účinný antispamový filter a funguje tu aj triedenie pošty viacerými spôsobmi. Jednak pomocou hviezdičiek (na dôležité a tie menej dôležité) a jednak pomocou menoviek, ktoré sa dajú farebne odlišovať, vytvárať a vymazávať. Podnikateľ si tak môže nastaviť rôzne menovky ako napr. Dodávatelia, Klienti, Účtovník, Súkromné či mnohé ďalšie. Dobre funguje i správa priečinkov pošty ako aj správa kontaktov. Tie môžeme pridávať, odoberať, modifikovať alebo si môžeme vytvárať celé skupiny príjemcov (napríklad pre účely newslettru).
Samozrejmosťou sú také veci ako automatický podpis či hlásenie o neprítomnosti v prípade dovolenky. Jednoducho je vyriešené i preposielanie pošty na iný účet, ak by ste ich mali napríklad viac. Napriek týmto skvelým vlastnostiam mnohých na Gmaili donedávna odrádzalo to, že firma mala e-mailovú adresu vo forme [email protected]. To už však nemusí byť nutnosť. Google totiž rozšíril funkcionalitu a firemná e-mailová schránka už môže odteraz mať aj adresu v znení [email protected]. Stačí upraviť pár nastavení.
Zaujímavou doplnkovou funkciou Gmailu je i tzv. Rozhovor (alebo anglicky Gtalk), ktorý slúži ako messenger a môžete ho používať na priamu komunikáciu v reálnom čase s ostatnými užívateľmi Gmailu. V podstate ide o istú formu online chatu.
Dobrá rada: Gmail môžete mať samozrejme aj zadarmo. Pokiaľ ste živnostník alebo vo firme neplánujete využívať celé portfólio Google Apps, môžete si účet založiť kedykoľvek v neplatenej verzii, konkrétne na tejto stránke.
Google Kalendár
Ďalším šikovným nástrojom z rady Google Apps je Google Kalendár. Ten opäť možno využívať ako v platenej verzii v rámci firemných Apps, tak aj pri Google účte zadarmo.
Do kalendára sa možno dostať jednoducho prihlásením sa do Google účtu (napr. aj cez Gmail). V ľavom hornom rohu potom stačí navoliť Kalendár / Calendar a jeden klik Vás presmeruje priamo na Váš (zatiaľ prázdny) kalendár. Má klasický jednoduchý layout a udalosti pridávate opäť priam triviálne – stačí v ľavom stĺpci kliknúť na tlačidlo Pridať udalosť / Create event. Tu už sa potom každý môže vyšantiť – od pozývania hostí, cez nastavenie časového pásma (ak napríklad pôsobíte vo viacerých krajinách) až po nastavenie stupňa súkromia. Váš Google Kalendár totiž môže byť verejný (napr. firemný, rozosielateľný e-mailom či publikovateľný na webstránke) alebo súkromný (pre vlastné potreby, napr. na plánovanie dňa a úloh).
Google Dokumenty
Aj Dokumenty od Google patria do rodiny Google Apps. Ako už je dobrým zvykom, jednotlivec ich môže získať aj zadarmo. Prístup je opäť cez prihlásenie sa do Google účtu. A čo všetko vlastne Dokumenty od Google obsahujú a čo dokážu? Je toho dosť.
Rozhranie Google Dokumenty má hneď niekoľko funkcií. Samozrejmosťou je nahrávanie (uploadovanie) už existujúcich dokumentov. K dispozícii je ale aj vytváranie nových dokumentov. Podporované sú štandardne známe a obľúbené formáty ako .doc, .xls, .ppt a .pdf. Podnikateľ si tu teda môže vytvoriť napríklad klasické „wordovské“ dokumenty, tabuľky, prezentácie či veľmi užitočné dotazníky. Jeden taký ukážkový dotazník sme pre Vás pripravili aj my.
Výhodou Google Dokumentov je najmä to, že ich má firma či podnikateľ k dispozícii všade na svete a na akomkoľvek počítači. Stačí sa prihlásiť cez účet Google. Prednosťou je i možnosť zdieľať tieto dokumenty. Ak teda vo firme viac ľudí pracuje na jednom projekte, môže dokumenty vzájomne zdieľať a každý tak bude mať vždy k dispozícii tú najaktuálnejšiu verziu. Viac o Google Dokumentoch Vám povie i samotný Google.
Google Skupiny
Ústrednou témou aplikácie Google Skupiny je spolupráca. Skupiny od Google slúžia najmä na vytváranie zoznamov príjemcov za účelom zdieľania dokumentov, kalendárov, videí či webov. Skupiny možno moderovať, zasielať im e-maily, vyhľadávať v ich komunikácii a majú aj mnoho ďalších užitočných funkcií najmä pre firemné kolektívy. Viac o Google skupinách Vám povie samotný Google.
Google Weby
V malých a stredných firmách často tímy pracujú na rôznych projektoch. V rámci takýchto projektov je potrebné zdieľať informácie, na čo skvele poslúžia jednoduché intranetové webstránky. Na výrobu takýchto webstránok pritom nie sú potrebné znalosti kódovania ani jazyka HTML. Prístup je zabezpečený pokojne aj zo severného pólu, postačí pripojenie na internet. A pre viac informácií o Google Weboch takisto.
Google Videá
Google môže pomôcť i s hostovaním videí. Nie je teda nutné vytvárať v rámci firmy špeciálne prostredie na uploadovanie, sťahovanie a prehrávanie videí. Firma tak získa ideálnu platformu napríklad na vnútorné šírenie školení či firemných oznámení. Opäť je zabezpečený prístup k videám z akéhokoľvek miesta na zemi. Prínosom je i to, že platforma Google Videá funguje na akomkoľvek operačnom systéme. Je teda jedno, či máte vo firme PC, Mac alebo počítač so systémom Linux. Viac o Google Videách nájdete na informačnej stránke od Google.
Google Miesta (Google Places)
Veľmi dôležité je nielen vnútorné fungovanie firmy, ktoré si možno uľahčiť aj vďaka Google Apps, ale aj fungovanie firmy navonok. Inak povedané, dôležitý je marketing a vyhľadateľnosť. Práve s poslednou menovanou vlastnosťou môže pomôcť aplikácia menom Googla Miesta alebo v originálnom znení tiež Google Places. Táto služba je v podstate súčasťou iného produktu skupiny Google, konkrétne dobre známych Google Maps. V praxi ide o to, že Google dá firme možnosť zobrazovať jej adresu a informácie o firme práve na Google Maps a z časti i vo výsledkoch vyhľadávania. Ak teda vlastníte napríklad penzión v Bratislave a chcete, aby Vás ľudia našli pod heslom ubytovanie Bratislava vo výsledkoch vyhľadávania na Googli, určite Vám pomôže práve služba Google Miesta. Ak si človek hľadajúci ubytovanie v BA totiž zadá do vyhľadávača spomínané dve heslá, objavia sa mu nielen klasické výsledky vyhľadávania, ale aj výsledky z Google Maps.
Dostať firmu na mapu spoločnosti Google je v podstate pomerne jednoduché. Zápis je bezplatný a dá sa uskutočniť prostredníctvom Google účtu napríklad na tomto webovom rozhraní. Dôležité je spomenúť i to, že údaje je možné kedykoľvek aktualizovať a prostredníctvom jedného účtu možno pridať aj niekoľko desiatok záznamov. Je teda celkom jedno, či máte malý obchodík s potravinami na miestnom sídlisku alebo sieť športových predajní po celej krajine. Viac o samotnej aplikácii nájdete opäť na informačnej stránke gigantu Google.
V piatej časti seriálu Podnikateľ na internete sme sa teda dozvedeli viac o niekoľkých aplikáciách a nástrojoch spoločnosti Google. Naučili sme sa najmä to, že štandardné vnútropodnikové riešenia možno vymeniť i za hospodárne a veľmi šikovné Google rozhranie ako aj to, ako firmu zviditeľniť na internete v regionálnom vyhľadávaní. V ďalšej časti seriálu sa od nás dozviete, ako sledovať trendy vo svete marketingu alebo to, ako vyhodnocovať návštevnosť Vašej webstránky. Viac už ale v ďalšej časti o užitočných Google aplikáciách a nástrojoch.