Ak svojim zákazníkom posielate e-maily s novinkami, určite chcete, aby si ich prečítali. Kľúčovú rolu pritom hrá práve predmet e-mailu. Váš e-newsletter môže mať úžasný obsah, avšak zostane nepovšimnutý, ak zákazník kvôli nezaujímavému názvu váš e-mail ani neotvorí. Pripravili sme pre Vás niekoľko tipov ako napísať pútavý predmet e-mailu.
Použite otázku
Keď píšete predmet e-mailu nezabúdajte, že zákazník musí mať dôvod, aby si e-mail prečítal. Ľudia sú prirodzene zvedaví. Ak v predmete uvediete „Náš októbrový newsletter“, pravdepodobne ho zákazník rovno hodí do koša, v lepšom prípade neotvorí a už sa k nemu nevráti. Položenie otázky v predmete vášho e-mailu naopak môže zákazníka motivovať otvoriť ho, aby zistil odpoveď. Samozrejme v samotnom newsletteri je potrebné túto otázku zodpovedať. Uveďme si príklad. Majiteľ obchodu s výpočtovou technikou chce upozorniť zákazníkov na nové PC zostavy. O počítačoch vie toho veľa, takže môže v rámci e-newslettera ponúknuť svoje rady a tipy zákazníkom. Newsletter môže byť venovaný téme, ako jednoducho zvýšiť výkon svojho počítača. Jeho súčasťou potom môže byť ponuka nových PC zostáv. Predmet e-mailu s newsletterom môže teda znieť napríklad takto: „Ako zvýšite výkon svojho počitača?“
Predmet e-mailu musí byť čo najkratší
Podľa prieskumov vplyvu dĺžky predmetu e-mailových správ na počty „open rates“ (% adresátov, ktorí e-mail otvorili) by mal mať každý predmet e-mailu do 50 znakov. Píšte predmety vašich e-mailov čo najstručnejšie, avšak stále poskytujúce všetky informácie, ktoré potrebujete. Výnimkou môže byť e-newsletter zasielaný na presne cielenú skupinu zákazníkov. Prieskumy ukazujú, že špecifickí zákazníci ocenia dodatočné informácie uvedené v dlhšom predmete e-mailu.
Viac informácií, čo by mal predmet newslettru obsahovať nájdete v článku Čo písať do predmetu newslettra a ako si poradiť s jeho formou
Nepoužívajte veľké písmená a výkričníky
Ak nechcete, aby vaša niekoľkohodinová práca skončila v spam filtri, vyhnite sa používaniu výkričníkov či už v samotnom e-newsletteri alebo jeho názve. Niektorí podnikatelia si naivne myslia, že predmet e-mailu „Výnimočná zľava!!!!!!“ im privedie viac zákazníkov. Opak je však pravdou. Výkričníky znamenajú rozkazovací spôsob alebo naliehavosť a v písomnej komunikácii by sa vyskytovať nemali. Takýto e-mail potom pôsobí agresívne a zákazníka skôr odradí ako zaujme. Okrem toho sa váš e-mail ľahko môže dostať do spam filtra a zákazník vôbec nebude mať šancu si ho prečítať. Podobne je to aj s veľkými písmenami. Nie je potrebné zdôrazňovať predmet e-mailu štýlom „VYUŽITE ŠPECIÁLNU AKCIU NA LETNÉ PNEUMATIKY“, samotný názov už vystihuje podstatu vášho e-newslettera a zákazníka pravdepodobne zaujme kvôli podstate kampane, nie veľkým písmenám. Používanie výkričníkov a veľkých písmen pôsobí amatérsky a zákazník bude náchylný vnímať váš e-mail ako spam. Snažte sa upútať zákazníkovu pozornosť výstižnosťou a kvalitou informácií vo vašom e-newsletteri, nie nevhodným štýlom obchodnej komunikácie.
Použite číslic
Ďalším spôsobom ako zaujať adresáta vášho e-mailu je použiť v jeho predmete číslicu. Číslice v názvoch článkov fungujú, pretože naznačujú ľahko čitateľný obsah. Prečo ich nepoužiť aj v názve e-newslettera? Použitie číslic v predmete e-mailu spraví vaše posolstvo kvantifikovateľným. Napríklad „Posledné 4 voľné miesta na veľtrhu“ alebo „3 tipy ako zvýšiť výkon vášho počítača“ napovedia zákazníkovi, čo môže v e-newsletteri očakávať a bude oveľa náchylnejší si ho prečítať. Ak rozmýšľate nad spôsobom, ako dostať čísla do názvu vášho e-newslettera, porozmýšľajte nad benefitom, ktorý prinášate vašim zákazníkom. Povedzme, že zákazník hľadá radu z oblasti marketingu a benefitom má byť zvýšenie predaja. Predmet e-mailu „5 spôsobov ako zvýšiť predaj“ podnieti zákazníkovu zvedavosť otvoriť e-mail od vás. V rámci newslettera potom už môžete zákazníkovi ponúknuť vaše reklamné služby a pod.
Personalizujte
Všetci v súčasnosti bojujeme s problémom preťaženia informáciami. Jedným zo spôsobov ako filtrujeme marketingové správy je, že vyhodíme tie, ktoré sú príliš všeobecné a otrepané. Prispôsobenie komunikácie môže radikálne zvýšiť čítanosť a pritom môže ísť len o obyčajné použitie slova „ty“, resp. „Vy“ alebo mena zákazníka. Okrem toho môžete použiť akékoľvek údaje o preferenciách zákazníka, ktoré máte k dispozícii. Ponúknutie špecifického tovaru alebo služieb každému zákazníkovi, ktoré zohľadňuje jeho predchádzajúce nákupné správanie, určite znásobí nielen open rates vašej e-mailovej komunikácie, ale tiež úspešnosť e-newsletteru ako takého.
Inšpirujte sa
Zvážte možnosť inšpirovať sa názvami newsletterov a marketingových materiálov, ktoré použili iné spoločnosti. Spíšte si zoznam predmetov e-mailov s newsletterami, ktoré ste dostali a zaujali vás. Zamyslite sa, čo vás na nich oslovilo a použite podobný formát.
Otestujte ho
A na záver máme pre vás ešte jeden skvelý tip. Ak chcete skutočne zistiť, aký predmet e-mailu zafunguje na vašich zákazníkov najlepšie, otestujte si ho. Vyberte ideálne 2 až 3 názvy a rozpošlite e-newsletter na časť vašej zákazníckej bázy (aby boli výsledky relevantné, odporúčame dostatočne veľkú skupinu tvoriacu aspoň 5-10 % zozbieraných kontaktov). Podľa počtu prečítaní následne ľahko zistíte, ktorý z predmetov e-mailu zákazníkov najviac zaujal. S takto pripraveným a otestovaným názvom môžete váš e-newsletter bez obáv odoslať a sledovať, ako vaše open rates rastú.