Obchodný register a jeho elektronické služby si prechádzajú zmenami, podávanie návrhov bude rýchlejšie a jednoduchšie. Prvá fáza je už spustená – pozrite si prehľad noviniek.
Elektronické služby obchodného registra sa menia. Od 18.10.2021 je spustená prvá fáza, pričom cieľom je zlepšenie užívateľskej prívetivosti, urýchlenia a zjednodušenia spôsobu podávania návrhov do obchodného registra.
Hlavný prínos prvej fázy spočíva v zmene dizajnu a používateľského rozhrania. Odosielanie návrhov na zápis údajov v obchodnom registri, ich zmenu či výmaz, podanie námietok, podnetov na zosúladenie údajov a žiadostí bude možné priamo z elektronickej schránky www.slovensko.sk. Týmto sa elektronické služby obchodného registra zosúladia s požiadavkami a štandardami kladenými na elektronické služby verejnej správy a zjednotí sa spôsob odosielania správ z pohľadu používateľa. Zároveň používateľ bude môcť využívať už vstavané funkcie elektronickej schránky pri tvorbe podania.
Čo sa oproti doteraz využívaným elektronickým službám obchodného registra mení?
1. Podania sa vypĺňajú priamo v elektronickej schránke prostredníctvom na to určeného štandardného komponentu, ktorý poskytuje širšiu množinu operácií ako pôvodné elektronické služby, najmä:
- podpisovanie a „odpodpisovanie“ dokumentov kvalifikovaným elektronickým podpisom,
- zdieľanie dokumentov vo formáte PDF na podpis pre viacerých účastníkov,
- ukladanie rozpracovaného podania,
- možnosť meniť subjekt podania,
- možnosť doplniť vlastnú spisovú značku k podaniu, ktorá sa prenáša v odpovedi a pod.
2. Prehľadnejšie grafické rozhranie pre vypĺňanie podania v súlade s odporúčaniami Dizajn manuálu pre elektronické služby ID-SK.
3. Služba Poskytovanie výpisu z obchodného registra nahrádza doterajšie služby Poskytovanie výpisu z obchodného registra v tlačenej podobe a poskytovanie výpisu z obchodného registra v elektronickej podobe.
4. Služba Požiadanie o vyhotovenie kópie listiny uloženej v zbierke listín nahrádza tlačenú podobu tejto služby, a tiež Požiadanie o vyhotovenie kópie listiny uloženej v zbierke listín v elektronickej podobe.
5. Služba Požiadanie o vystavenie potvrdenia o tom, že listina nie je uložená v zbierke listín nahrádza doterajšiu tlačenú a elektronickú podobu tejto služby.
Aké zmeny sú pripravené v ďalších fázach?
V ďalších fázach pribudne možnosť podpisovať elektronické formuláre a prílohy podania priamo v konštruktore pri prikladaní k podaniu. Ide pritom o formuláre:
- na zápis údajov do obchodného registra pre podania v elektronickej podobe,
- na zápis zmeny údajov do obchodného registra pre podania v elektronickej podobe,
- na výmaz údajov z obchodného registra pre podania v elektronickej podobe,
- na zápis zmeny údajov o konečnom užívateľovi výhod v elektronickej podobe,
- Iné formuláre (námietky, konanie o zosúladenie údajov) pre podania v elektronickej podobe.
Záverečnou fázou pripravovaných zmien bude vytvorenie nových elektronických formulárov na zápis, zmenu a výmaz údajov v obchodnom registri.
Zdroj: Ministerstvo spravodlivosti SR