Zelená je dobrá, aj tak by sa dal pozmeniť známy slogan, ak by sme ho aplikovali na oblasť turizmu a gastronómie. Ekologicky ohľaduplné podnikanie sa okrem oblasti turizmu a gastronómie čoraz viac presadzuje aj v iných sférach života a predstavuje silný trend, ktorý šikovní podnikatelia dokážu využiť. Neveríte? O mnohých skvelých ideách sa už šepká nielen na internete. Stavte na zelenú a čítajte ďalej...
Človeka zvyčajne pri slove ekológia napadnú témy ako odpad a odpadové hospodárstvo, šetrenie vody, znečistenie ovzdušia či skleníkový efekt. Menej časté sú však už pojmy ako oblečenie z prírodných tkanín, recyklácia spotrebných materiálov alebo bioprodukty. Možností je nepreberné množstvo, stačí si len správne vybrať.
Príklad č. 1: Kozmetický biosalón
Vhodným príkladom ekologicky šetrného podnikania je kozmetický salón pána Alexandra Draganica v Norimbergu. Tento pán podnikateľ sa rozhodol, že svojím zákazníkom bude zmývať vlasy dažďovou vodou. Finta spočíva v tom, že PH dažďovej vody je veľmi podobné prirodzenému PH pokožky. Vlasy po tejto kúre nepotrebujú žiaden kondicionér a ďalšie drahé kozmetické prípravky, takže vďaka tomu sa šetrí nielen životné prostredie, ale tiež nemalá časť prevádzkových nákladov. Samozrejme na to, aby dažďová voda mohla byť použitá na tento účel, je treba z nej dôsledne odfiltrovať všetky nečistoty. Vzhľadom na to, že pôvodným povolaním je pán Draganic vývojový inžinier, pri návrhu filtračného systému zúročil všetky svoje dlhoročné skúsenosti. Systém filtrácie, ktorého výstupom je pitná, hygienicky nezávadná voda, si nechal certifikovať prestížnou spoločnosťou TUV a tiež verejným úradom zdravotníctva. Pozornosť médií na seba nenechala dlho čakať a garantujeme Vám, že tento kozmetický salón je najviac v súčasnosti medializovaným salónom v Nemecku.
Príklad č. 2: Predaj bioproduktov
Bioprodukty objavili už aj veľké obchodné reťazce a stále viac sa dostávajú ľuďom do povedomia. Medzi spotrebiteľmi sa formuje čoraz väčšia skupina ľudí, ktorí sa stravujú výhradne týmto spôsobom. Luxus? Cenovo zatiaľ určite, z ideového hľadiska však ide skôr o návrat k spôsobu života a stravovania našich starých rodičov.
Príklad č. 3: Bio dovolenka ako najnovší trend
Predstavte si nachvíľu, že ste ekologicky mysliaci človek otrávený konzumným spôsobom života a radi by ste sa vybrali na dovolenku vo svojej krajine. Čo sa stane v prípade, ak medzi spleťou hotelov, penziónov či iných zariadení nenájdete ani jedno, ktoré by ponúkalo bio kuchyňu? Narazíte na problém, s ktorým sa eventuálne zmierite, alebo sa s ním pokúsite niečo urobiť. Podobne ako majitelia portálu www.biohotels.info, ktorých podnikateľská myšlienka je pomerne jasná už zo samotného názvu webstránky.
Portál Biohotels.info nie je jediným podobným zjavom vo vodách internetu západnej Európy, je však najobsiahlejší. Po pár klikoch si vďaka nemu môžete nájsť zaujímavé bio dovolenky v piatich európskych krajinách, konkrétne v Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku, Taliansku a Francúzsku. Tento projekt má už však aj svojich konkurentov, sú nimi napríklad portály www.biohotels.de či www.bio-natur-urlaub.de.
Autori tejto myšlienky uspokojili potrebu tisícok náročných klientov, ktorí majú zelené myslenie a ktorí sa jednoducho neuspokoja s bežnou kuchyňou či fast foodom. Prinášajú však oveľa viac než len kvalitnú prírodnú bio stravu. V ponuke vyššie spomínaných portálov nájdete wellness pobyty, rôzne kurzy či gurmánsku turistiku. Výnimkou nie sú ani hotely či ubytovacie zariadenia, ktoré úzkostlivo dbajú na ekológiu v pravom slova zmysle – vyrábajú energiu vďaka solárnym panelom, spotrebovávajú dažďovú vodu alebo sa prezentujú ako pasívne či nulové stavby. Majú tak veľkú šancu osloviť úzko špecializovanú a veľmi náročnú klientelu, ktorá je za morálne uspokojenie a uspokojenie svojich špecifických potrieb ochotná aj patrične zaplatiť.
Ako dosiahnuť čistý (zelený) zisk
Získať môžete nielen ako majiteľ portálu zameraného na sprostredkovanie špeciálnej bio dovolenky, ktorého hlavným príjmom je práve provízia z predaja takejto dovolenky, ale aj ako majiteľ zariadenia, ktorý takýto typ dovolenky ponúka. Z podobnej iniciatívy – zlákať turistov na farmy s pôvodným spôsobom pestovania rastlín a chovania zvierat, a teda aj s bio potravinami – vznikla aj medzinárodná organizácia Európske centrum pre ekologickú a agrikultúrnu turistiku (European Centre for Ecological and Agricultural Tourism – ECEAT). Táto organizácia sa zrodila v 90-tych rokoch v Poľsku a v súčasnosti má zastúpenie v mnohých európskych krajinách. Jej cieľom je práve propagácia bio turistiky, ktorá má záujemcom o ňu poskytnúť pobyt v panenskom prostredí s pôvodnou čistou bio kuchyňou a farmárom zasa naopak dodatočný príjem z inej ako chovateľskej a pestovateľskej činnosti.
Zaujímavosťou je, že spomínaná organizácia zatiaľ zastúpenie v Slovenskej republike nemá, čo môže signalizovať už tradične omeškaný spotrebiteľský trend slovenského zákazníka v porovnaní so zákazníkom zo západných krajín EÚ. Čo myslíte, existuje na Slovensku dostatok takto zmýšľajúcich zákazníkov, ktorí by dokázali uživiť niektorý zo spomínaných druhov podnikania?
Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.