CO₂ kalkulačka umožňuje vyberať si produkty podľa ich uhlíkovej stopy

CO₂ kalkulačka umožňuje vyberať si produkty podľa ich uhlíkovej stopy
Zdroj: Pexels.com

Redukovať množstvo oxidu uhličitého pomáha riešenie od slovenskej technologickej spoločnosti. Inovatívna kalkulačka zabezpečí posun v spotrebiteľskom správaní.

Znečistenie našej planéty spôsobuje vrásky na čele mnohým environmentalistom, ale aj politikom a podnikateľom. Prijímajú sa preto rôzne opatrenia, vznikajú projekty či inovácie, ktoré majú zmierniť napríklad uhlíkovú stopu. Redukovať práve množstvo oxidu uhličitého a ďalších skleníkových plynov pomáha riešenie od slovenskej technologickej spoločnosti Vacuumlabs. Podieľala sa na vývoji kalkulačky 2030 Calculator, ktorá umožňuje firmám vypočítať uhlíkovú stopu, čím napomáha ekologickému nákupu produktov.

Švédsky startup vytvoril platobnú kartu, ktorá obmedzuje nákup podľa uhlíkovej stopy

Kalkulačku vyvinula slovenská firma v spolupráci so švédskym startupom Doconomy, ktorý sa do povedomia dostal najmä svojou kreditnou kartou DO Black. Tá ako prvá na svete limituje disponibilnú sumu na účte užívateľov, no nie na základe finančného stropu, ale v závislosti od produkcie oxidu uhličitého spojeného s výrobou a používaním zakúpených produktov a služieb. „Srdcom“ tejto karty je algoritmus, resp. kalkulačka, ktorá je schopná vypočítať uhlíkovú stopu každej položky, ktorú zákazník kúpi, a to pomocou tzv. Åland Index – cloudovej služby, ktorá slúži na výpočet emisií CO₂ z finančných transakcií.

Spoločnosť Vacuumlabs navrhla, aby sa táto metóda využila ako základ pre vytvorenie samostatného produktu, kalkulačky s názvom 2030 Calculator. Kalkulačka bola spustená ako samostatná webová stránka, čo umožňuje zber podrobných údajov, na základe ktorých môžu výrobcovia a dodávatelia „pochopiť“ uhlíkovú stopu ich produktov a materiálov, ktoré pri výrobe používajú. Cieľovou skupinou sú teda práve podnikatelia, ktorí chcú svoje produkty vyrábať zodpovedne a ekologicky. Údaje o uhlíkovej stope potom môžu zdieľať so zákazníkmi, čím im umožnia informovane a zodpovedne sa rozhodnúť o spotrebnom správaní.

Vypočítať uhlíkovú stopu je možné z oblečenia, nábytku aj hračiek 

Kalkulačka obsahuje informácie o emisiách produktu alebo služby od jeho výroby cez prepravu až po predaj. Do výpočtu uhlíkovej stopy započítava materiál, obaly, prepravu aj energiu spotrebované pri výrobnom procese. Preto musí mať používateľ k dispozícii údaje o výrobe vrátane celkovej hmotnosti výrobku, hmotnosti materiálu každej časti výrobku alebo kusu obalového materiálu, no taktiež o umiestnení dodávateľa materiálu, umiestnení továrne, kde sa produkt vyrába, či umiestnení distribučného centra, ako aj o druhoch dopravy medzi týmito miestami. Kalkulačka je určená napríklad pre kategórie produktov, ako napríklad oblečenie, topánky, tašky, nábytok, malé domáce spotrebiče, šperky, záhrada, hobby, športové vybavenie, hračky či knihy. V pláne je však aj pridanie potravín a nápojov.

Traja ľudia a tri mesiace stačili na vytvorenie kalkulačky, ktorá má pomôcť planéte

2030 Calculator zostavil trojčlenný tím inžinierov Vacuumlabs v priebehu troch mesiacov. Využiť ju je možné zdarma, no vyžaduje sa registrácia. Ak už si ale používateľ chce uložiť výpočty do svojho účtu, po čase si ich upraviť či vyžiadať si nové materiály, musí zaplatiť necelých 40 eur mesačne. Prípadne je možné kontaktovať spoločnosť Doconomy a vyžiadať si prispôsobenie na mieru, podľa potrieb organizácie, čomu sa prispôsobí aj cena.

Podľa predstaviteľov Doconomy, transparentnosť v otázke uhlíkovej stopy okrem iného pomôže zmeniť preferencie pri nákupoch. Zákazníci totiž podľa nich nebudú v budúcnosti porovnávať produkty len podľa ceny a kvality, ale aj na základe uhlíkovej stopy, čo bude predstavovať veľmi potrebný posun v spotrebiteľskom správaní.

Spoločnosť Doconomy uvádza tento nástroj ako súčasť svojho globálneho vzdelávacieho programu, a zároveň je súčasťou zastrešujúceho konceptu Planet Loyalty, ktorého cieľom je zaviesť označovanie produktov uhlíkovou stopou ako základ pre vedomú spotrebu. Doconomy na svojej ceste podporujú nielen veľké značky ako Mastercard, ale aj vládne organizácie.

Zdroje: vacuumlabs.com, 2030calculator.com, planetloyalty.com

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Podnikanie študentov: inšpiratívne nápady z celého sveta

Kreativita, talent, nadšenie a vízia – to všetko vedia aj študenti využiť, aby svoj nápad premenili na úspešný biznis, často ešte pred dosiahnutím plnoletosti. Ukážka inšpiratívnych príkladov.

Netradičné ubytovanie v Česku, Poľsku, Rakúsku a Maďarsku

Rozprávková dedinka, pobyt v „skale“ či vo vínnom sude. Čím lákajú turistov podnikatelia v okolitých krajinách?

Atrakcie (nielen) pre deti: inšpiratívne biznis nápady zamerané na rodiny

Odpoveď na otázku „Kam na výlet s deťmi?“ ponúkajú viacerí podnikatelia. Inšpiratívne príklady zo Slovenska, Česka či Rakúska ako ukážka toho, že kreativite sa v biznise medze nekladú.

Zážitkové ubytovanie na Slovensku ako dovolenkový biznis

Podnikatelia zákazníkom ponúkajú netradičné ubytovanie na Slovensku so zážitkom. Spanie na úľoch, v lietadle, mongolskej jurte či Draculovom apartmáne – čím lákajú hostí?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky