Každý obchodník potrebuje svojho zákazníka. Aby si ho udržal, musí s ním neustále komunikovať rôznymi spôsobmi. A presne to robí systém Cocomail!
O slovenskom e-mail-marketingovom systéme sme sa zhovárali s autorom produktu Viktorom Jamrichom, ktorý neúnavne a cieľavedome motivuje nielen sám seba, ale aj všetkých, s ktorými príde do kontaktu.
Čo je to CoComail?
„Jednoduchý e-mail-marketingový systém, vďaka ktorému ty ako obchodníčka, podnikateľka, majiteľka firma môžeš automaticky a hromadne komunikovať so svojimi zákazníkmi. Aj so stávajúcimi, aj s potenciálnymi.“
Ako funguje?
„S viac ako niekoľkými desiatkami ľudí sa ručne komunikovať nedá. Musel by som zapojiť ďalších ľudí. COCOMAIL odosiela prednastavené e-maily automaticky kontaktom z databázy. Zákazník cíti osobný prístup, aj keď v skutočnosti sa kontakt deje prostredníctvom e-mailov. Keďže s ticíckou ľudí sa komunikuje ručne iba ťažko, COCOMAIL ti pomáha na nikoho z tvojich zákazníkov nezabudnúť, nikoho neprehliadnuť. Sekvencie mailov zahrnú všetkých v databáze. Pre COCOMAIL su ideálne úzko zamerané komunity.“
Čo ťa motivovalo pri tvorbe systému COCOMAIL?
„Cocomail som robil preto, že som ho sám potreboval kvôli vlastným produktom, respektíve k ich predaju. Počas analýzy trhu som zistil, že na Slovensku existuje NULA systémov, ktoré by robili to, čo dokáže COCOMAIL. Došlo mi, že ak je pre mňa potrebný a je to moja páka do biznisu, tak ho budú môcť využiť aj ostatní podnikatelia. Zatiaľ majú možnosť zvoliť si americký alebo český produkt. Niekto však nemusí byť v pohode, čo sa anglického jazyka týka, takže v prvom rade mi išlo o podporu systému v slovenskom jazyku. Robil som to pre seba a tým pádom som zhotovil 80% produktu. Momentálne ho môžu používať už aj ďalší obchodníci. Tým pádom majú možnosť zvoliť si slovenský systém. Za najdôležitejší považujem excelentný a priateľský prístup. Záleží mi na tom, aby ľudia vedeli, že môžu kedykoľvek zavolať a ja im rád pomôžem. Nie je to iba o predaji, ale o tom, že vďaka tejto službe môžu obchodníci – moji zákazníci, dosiahnuť výborné výsledky.“
Dokázal by si zhrnúť tri základné zásady tvorby produktu?
„V prvom rade: Produkt je na poslednom mieste! Ty predsa nejdeš robiť produkt, ale riešiť potreby ľudí – zákazníkov. V prvom kroku sa pozerám na to, aké problémy ľudia riešia. Identifikujem ich potreby. Samotný produkt má byť odpoveďou – riešením ich problémov. Má ponúknuť hladké a jednoduché naplnenie potreby vyriešiť problém. Pokiaľ tvoj produkt nerieši konkrétny problém, nazohľadňuje konkrétnu potrebu, ľudia ho nebudú kupovať, pretože ho nepotrebujú. Vďaka zohľadneniu potrieb sa z potenciálnych záujemcov stanú reálny zákazníci, od ktorých ti na účet prichádzajú peniaze.
Čo robím ako druhé? Validujem. Testujem produkt ešte predtým, než ho začnem vyrábať a predávať. Robím tak prostredníctvom predpredaja. Pokiaľ nájdem, dajme tomu, troch platiacich zákazníkov, ktorí by si kúpili produkt ihneď, mám produkt s potenciálom. Ak však predpredaj odhalí nezáujem, je veľká pravdepodobnosť, že predať produkt bude náročnejšie. Najzávažnejšia chyba je okamžitá výroba produktu.“
A potom?
„Ak bola validácia úspešná - to znamená, že som zohnal 3 zákazníkov v priebehu povedzme 48 hodín, začínam vyrábať produkt. Ak som ich nezohnal, myšlienku zahadzujem a idem ďalej. Po úspešnej validácií zháňam zákazníkov, kým dosiahnem solídny obrat. Akonáhle však dosiahnem sumu, ktorú som si stanovil za hraničnú, začínam zapájať aj marketing, propagáciu, reklamu, web. Každopádne marketing mám premyslený ešte pred validáciou. Musíš predsa vedieť, kde sú tvoji zákazníci, kto je tvoja cieľová skupina.“
Prvá najčastejšia chyba pri vývoji online produktu je?
„To, že si niekto povie: „Idem robiť online službu“ a preskočí validáciu služby či produktu. Stroskotanie nastáva v momente, keď zákazník nemieni každý mesiac platiť za službu, ktorú nepotrebuje. Nemôžem navrhovať vec, o ktorej si nie som istý, že ju ľudia potrebujú. Mnohé veci nevyhnutne nepotrebujeme. Na druhú stranu existujú služby, ktoré potrebujeme ihneď a preto ich aj kúpime!“
Si k sebe počas vývoja produktu kritický?
„Neviem, akí sú ostatní, no ja som sám k sebe veľmi kritický a náročný. Priateľka mi hovorí, že by som sa mal dokázať viac pochváliť aj za menšie úspechy, drobné pokroky a myslím, že má pravdu. Keď sa vieš tešiť z malých výhier posúva ťa to viac dopredu.“
Posledná otázka: Si šťastný?
„Mala by si byť šťastná, aby sa ti vďaka tomu darilo. Zatiaľ nie som nastavený tak, aby som chodil denne vysmiaty a využíval to ako páku, ale snažím sa dosiahnuť vytúžený stav. (smiech).“
Filozofia tvorby produktu má svoje pevné základy. Ak ste začínajúcim startupistom, podnikateľom, obchodníkom alebo tvorcom, je dobré sledovať príklad ľudí, ktorých metódy sa overili ako hodné nasledovania. Avšak podstatnejšie je nielen preberať, ale aj vytvárať vlastné nové cesty k cieľu.