Cvrčky v jedálničku už nie sú len záležitosťou exotiky

Cvrčky v jedálničku už nie sú len záležitosťou exotiky
Zdroj: Unsplash.com

Hmyz je prezentovaný ako jedlo budúcnosti, no na trhu sa výrobky z neho objavujú už dnes. Úspešný český startup vo svojich produktoch využíva cvrčky, ktoré dovážajú z vlastnej farmy v Thajsku.

Konzumácia hmyzu nie je najmä v Ázii ničím výnimočným. Postupne sa tento trend dostáva aj do iných kútov sveta. V Holandsku aj Belgicku existujú napríklad fastfoody, ktoré ponúkajú hmyzie burgery a vyprážané larvy, v susednom Česku zasa vznikajú spoločnosti, ktoré hmyz používajú ako surovinu do potravinových výrobkov. Tak je to aj v prípade firmy Sens.

Proteínová tyčinka s pomletými cvrčkami českého startupu zaujala aj investorov

Väčšinu chrobákov a iného hmyzu by sme mohli definovať ako malé živočíchy, ktoré ľudí skôr otravujú ako tešia. Negatívne ekologické dopady dnešného spôsobu života nútia ľudí k hľadaniu plnohodnotných alternatív mnohých vecí, napríklad aj mäsa. Tím mladých ľudí z Česka si v roku 2015 povedal, že chce viac ako len sadiť stromy a tvrdiť, že papierové tašky zachránia planétu. Udržateľnosť chceli dosiahnuť zmenou systému. Chopili sa teda výzvy priniesť na pulty supermarketov produkty s proteínom z cvrčkov, ktorý ako riešenie pre neudržateľnú produkciu mäsa navrhla vo vedeckom reporte Organizácia spojených národov. Traja chalani – Radek Hušek, Daniel Vach a Nicolas Bery – založili startup, ktorý si zákazníkov získal vďaka proteínovým tyčinkám z cvrčkov.

Svetovo najväčšiu farmu s cvrčkami vybudovali v Thajsku

Na chov tohto hmyzu si ale nevybrali Česko. Vytvorili si vlastnú farmu v Thajsku, kde už čo-to o chove cvrčkov vedia. Spolupracujú preto s tamojšími univerzitami a zamestnávajú ľudí, ktorí majú so spomínanou činnosťou priame skúsenosti. Farme taktiež prospieva teplé thajské počasie. Postupne vybudovali najväčšiu farmu s cvrčkami na svete. V roku 2020 navyše od investorov získali najväčší kapitál, aký kedy český startup z potravinárskeho odboru zaznamenal – 1,9 milióna eur. Tieto peniaze firma Sens spotrebovala na zefektívnenie chodu farmy, pričom cieľom zakladateľov je dosiahnuť stav, kedy bude proteín z cvrčkov lacnejší ako ten kurací.

Hoci firma začínala len s proteínovými tyčinkami vhodnými najmä pre športovcov, na trh postupne priniesla aj krekry, cestoviny alebo proteínový nápoj. Tyčinky Sens je dnes možné nájsť v mnohých slovenských e-shopoch, no úspech zaznamenali tiež v Nemecku. Tam sa firma aj vďaka získanému kapitálu snažila rásť a dostať svoje výrobky do všetkých kľúčových reťazcov.

Netradičná forma marketingu

Firma Sens argumentuje, že význam cvrčkov je v plnohodnotnosti živín pre človeka, minimálnej spotrebe pri chove hmyzu (oproti väčším živočíchom si vyžadujú nepomerne menej vody či krmiva), ale napríklad je taktiež pri cvrčkoch minimálna šanca na prenos chorôb. „Koronavírus, prasacia chrípka, choroba šialených kráv... Cvrčky sú nám tak vzdialené, že od nich nemôžeme nič chytiť,“ uvádzajú na svojej webovej stránke.

Aby oslovili najmä športovcov, nadviazali spoluprácu s profesionálnym lezcom Adamom Ondrom, ktorý sa stal oficiálnym partnerom značky. Zaujímavým prvkom marketingu je však vyjadrenie k usmrteniu cvrčkov, ktoré firma uvádza na webovej stránke či v propagačných materiáloch. Zákazníkov uisťuje, že zabitie tohto hmyzu je humánnejšie, pretože cvrčkov pred spracovaním schladia, a tak začínajú prirodzene hibernovať. Potom ich spracujú. Či sú tento postup ochotní akceptovať aj vegetariáni, je už na každého osobnom uvážení. Vo firme Sens sa ale pýšia aj tým, že ich výrobky sú vhodné pri bezlepkovej diéte.

Rovnaký problém, iné riešenie:

O zdravšie a ekologickejšie „maškrtenie“ sa postará aj ďalšia česká firma

Vo firme Grig využívajú cvrčky ako surovinu. Založili ju dvaja mladíci Adam Dostál, ktorý zastáva funkciu CEO, a Tomáš Andrlík, ktorý je produktovým manažérom. Od roku 2017 sa zaoberajú riešením globálnej krízy v potravinárstve. V hmyze našli skrytý potenciál zasahujúci takmer do všetkých priemyselných odvetví. Ich cieľom je svetu predstaviť práve tento druh živočíchov ako najlepšiu alternatívu zdroja potravy pre celú planétu. Múku z cvrčkov využívajú napríklad na výrobu chipsov, do ktorých pridávajú ešte strukoviny, no v ich ponuke taktiež nájdete tyčinky z cvrčkov či doplnok stravy na podporu imunity, alebo aj samotnú „cvrčiu“ múku. Čo poviete, ponúkli by ste hosťom chipsy alebo tyčinky z pomletého hmyzu?

Zdroje: czechcrunch.cz, damesens.cz

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Podnikanie študentov: inšpiratívne nápady z celého sveta

Kreativita, talent, nadšenie a vízia – to všetko vedia aj študenti využiť, aby svoj nápad premenili na úspešný biznis, často ešte pred dosiahnutím plnoletosti. Ukážka inšpiratívnych príkladov.

Netradičné ubytovanie v Česku, Poľsku, Rakúsku a Maďarsku

Rozprávková dedinka, pobyt v „skale“ či vo vínnom sude. Čím lákajú turistov podnikatelia v okolitých krajinách?

Atrakcie (nielen) pre deti: inšpiratívne biznis nápady zamerané na rodiny

Odpoveď na otázku „Kam na výlet s deťmi?“ ponúkajú viacerí podnikatelia. Inšpiratívne príklady zo Slovenska, Česka či Rakúska ako ukážka toho, že kreativite sa v biznise medze nekladú.

Zážitkové ubytovanie na Slovensku ako dovolenkový biznis

Podnikatelia zákazníkom ponúkajú netradičné ubytovanie na Slovensku so zážitkom. Spanie na úľoch, v lietadle, mongolskej jurte či Draculovom apartmáne – čím lákajú hostí?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky