Dnešný inšpiratívny podnikateľský nápad pochádza z Brazílie a zrodil sa v hlavách pracovníkov marketingovej agentúry DDB Brasil, ktorá vymyslela inovatívnu marketingovú kampaň pre svojho klienta C & A. Ak chcete v Brazílii uspieť na trhu módy ako líder, potrebujete neustále inovovať a prinášať do podnikania nové myšlienky. Zvlášť ak sa na trh tlačia noví konkurenti ako napríklad H & M, Top Shop a podobne.
Keď to, čo fungovalo doposiaľ, už nestačí
Jednou zo zaužívaných stratégií svetových módnych značiek pri predstavovaní novej kolekcie na aktuálnu sezónu je propagácia tovaru prostredníctvom partnerstva s celebritami ako je napríklad Gisele Bündchen, Nicole Scherzinger, Beyoncé a podobne. Hoci tento koncept úspešne funguje niekoľko rokov, jeho potenciál sa začína vyčerpávať, nakoľko ľudia už akosi automaticky očakávajú, že každú novú kolekciu bude propagovať nejaká nová a známa osobnosť. Módny reťazec C & A spolu so svojou agentúrou DDB Brasil si túto skutočnosť uvedomoval a cielene hľadal príležitosť, ako okolo seba vytvoriť „wow“ efekt aj iným (a možno lacnejším) ako zaužívaným spôsobom.
Pýtate sa, ako takéto hľadanie príležitosti prebiehalo? V prvom rade si bolo treba vyhrnúť rukávy a ponoriť sa do diskusie o maloobchodných trendoch v móde, oslovení boli módni návrhári, redaktori, novinári, blogeri aj samotní spotrebitelia. Z rozhovorov vyplynulo, že do popredia maloobchodných trendov vystupovala často jedna konkrétna téma. Boli ňou sociálne siete a ich vplyv na spotrebiteľské správanie zákazníkov. Dynamika sociálnych sietí sa totiž už naplno prejavuje vo fáze objavu nových produktov, keď nové produkty ľudia často zdieľajú, „likujú“ a tým sa o nich navzájom informujú. Problémom však zostával fakt, že táto diskusia prebieha takmer vždy na inom mieste a v inom čase, ako je potrebné pre rozhodnutie o nákupe. Taktiež nezanedbateľný zostáva fakt, že najviac nám na názore iných záleží práve v čase, keď si konkrétny produkt kupujeme. Čo by sa teda stalo, ak by sa podarilo „preniesť“ vplyv sociálnej siete priamo do predajní?
Novým nákupným radcom sa stáva... facebook „Fashion Like“ vešiak!
Kreatívne riešenie, ako uľahčiť zákazníkom výber produktov a zistiť, čo je trendy a páči sa aj iným ľuďom, bolo jednoduché a objektívne: ramienka na šaty pripojené na Facebook, ktoré na malom displeji v reálnom čase zobrazovali stav „likov“ toho ktorého kusu kolekcie. Ramienka boli teda napojené na facebook profil spoločnosti, na ktorom ľudia mohli zahlasovať za konkrétne kusy kolekcie.
Toto riešenie prinieslo silu kolektívu do nákupného rozhodovania, pretože názor stoviek či tisícov ľudí na konkrétny kus oblečenia predsa pri rozhodovaní o nákupe musíte vziať do úvahy. Okrem toho sociálna sieť ponúkla skutočný prínos pre ľudí - niečo oveľa užitočnejšie, než je obťažovanie a lacné vydieranie tak typické pre mnoho iných kampaní na sociálnych sieťach.
C & A v centre pozornosti
Výsledky tejto iniciatívy vypálili nad očakávanie dobre. Nielenže sa do 24 hodín od spustenia kampane vypredala polovica kusov novej kolekcie, no táto iniciatíva si získala množstvo pozornosti aj za hranicami Brazílie. Spoločnosti C & A na facebook profile pribudlo za pár týždňov viac ako 76 000 nových fanúšikov, úvodné video si pozrelo viac ako 65 000 ľudí, na Twitteri sa objavilo 7011 zmienok, čo predstavuje potenciál pre oslovenie ďalších viac ako 8 miliónov ľudí. Táto iniciatíva vyvolala inovačnú silu, ktorá má potenciál presadiť sa aj mimo svet módy.
Nechýba podobný nápad aj na Slovensku?
Ak porozmýšľate o aplikácii podobného princípu aj v iných oblastiach, možno prídete na ďalší svetový nápad. Možno to bude len doplnok aktivít vašej novej marketingovej agentúry alebo možno pôjde priamo o výrobu týchto predmetov. Ak na niečo zaujímavé prídete a dáte dokopy schopný tím, môžete svoj nápad prihlásiť do najväčšej súťaže podnikateľských nápadov v SR.
Zdroj prípadovej štúdie a obrázkov: http://ddbbrasil.wordpress.com