Zvyčajne si ľudia v budovách kupujú byty či kancelárie. Prípadne si kupujú celé budovy, ak majú tučnejšiu peňaženku. Počuli ste však už niekedy o tom, že by si niekto kúpil napríklad dvere z výťahu? Alebo 10cm2 z podlahy na treťom poschodí vzadu v rohu? Hlúposť? Vtip? Nie. V prenesenom význame takto nejako funguje nasledujúci inovatívny nápad na podnikanie.
Rozkrájali developerský projekt ako tortu
Projekt, o ktorom teraz budeme hovoriť, nesie názov BD Bacatá. Napriek jeho odvážnosti a novosti na počudovanie nepochádza z USA ani inej podnikateľsky rozvinutej zeme. Jeho domovom je Kolumbia a jej hlavné mesto. BD Bacatá bude mrakodrap, ktorý začínajú stavať vďaka crowdsourcingu. Autori nápadu začali prvé investície ponúkať už v roku 2010 a do dnešného dňa už do projektu investovalo viac ako 3000 ľudí celkovo 145 miliónov USD. Cieľová suma predstavuje 240 miliónov USD, takže veľa už nechýba.
V mrakodrape sa budú nachádzať bytové priestory, maloobchodné priestory, kancelárie a zábavné podniky. Podľa projektu pôjde o najvyššiu budovu v Bogote vôbec, bude mať 66 poschodí. Projekt je teda unikátny nielen spôsobom realizácie, ale aj svojimi rozmermi. Spoločnosť FiDi Global, ktorá za projektom stojí, sa domnieva, že ak sa projekt podarí, bude to prelomová udalosť vo svete stavebníctva. Ak totiž dokážu ľudia formou zloženia sa postaviť mrakodrap, prečo by nemohli postaviť aj celé mesto? Bude BD Bacatá revolúciou a začnú mestá vyzerať viac podľa predstáv jeho obyvateľov než podľa predstáv niekoľkých developerov?
Ako to funguje?
Každý mini-investor si môže kúpiť jednotku zvanú FIDI (Figúra Internacional de inverzie Inmobiliaria), čo je typ podielu, ktorý dáva investorovi do vlastníctva malú časť majetku ako aj podiel v spoločnosti. Nebudete teda vlastniť napr. celý byť, ale len virtuálnu časť budovy. Ak sa pýtate, čo z toho budete mať, keď na 10cm2 sa asi nevyspíte, nezúfajte. Projekt je vymyslený tak, že investorom bude generovať príjem v podobe výnosov z prevádzkovania budovy, to znamená najmä z nájmov. Ak máte samozrejme viac peňazí, môžete investovať väčšiu sumu a zadovážiť si aj konkrétny byt alebo kanceláriu.
Projekt je pripravený zámerne tak, aby aj obyčajní ľudia mali možnosť investovať do veľkého projektu. Doslova pár dolármi.
Spustenie projektu sprevádzala masívna kampaň, ktorá ukazovala bežných Kolumbijčanov ako investorské hviezdy. Dokončenie projektu sa predpokladá v roku 2014 a autori ho trefne nazvali „najväčším produktom sveta“.
Stavebnícky crowdsourcing na Slovensku?
Ako inak, takáto odvážna idea sa hneď na začiatku musela stretnúť s množstvom kritiky. Odborníci kričali, že podobný koncept je vopred odsúdený na neúspech. No vidíte, 145 miliónov dolárov je 145 miliónov dolárov. Ak to dokázali Kolumbijčania, prečo by to nedokázali aj Slováci? Je samozrejme jasné, že takýto projekt by bol príliš veľkým sústom pre začínajúceho podnikateľa, no ak už máte niečo za sebou a premýšľate, čo by ste mohli vymyslieť ako ďalšie, čo tak zamyslieť sa nad prvým mrakodrapom v Bratislave?
Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.