Na svete sú stále trhy, ktoré sú v niektorých segmentoch takmer nedotknuté. A prečo sa obmedzovať na krajinu, z ktorej pochádzate, keď môžete robiť biznis kdekoľvek na svete? Príkladom je aj India a módny priemysel. Alebo nápad predávať v tejto časti sveta drahé európske značky, ktoré sú tam rovnakou raritou ako v Európe slony. Teda lepšie povedané, boli...
Nemám možnosť, vyrobím si ju
Nápad, o ktorom dnes budeme písať, nesie názov Qvendo. Vznikol v roku 2010 a stoja za ním Reema and Oliver von Quadt. Reema pôvodne pochádza z indického mesta Mumbai, no sídlom firmy je nemecký Mníchov. A o čo presne ide a čo bolo motiváciu k založeniu tejto firmy?
Po týchto značkách bol dopyt, no ponuka nebola. Von Quadtovci sa teda rozhodli založiť súkromný nákupný klub, ktorý bude ponúkať oblečenie a doplnky od známych dizajnérskych značiek za výpredajové ceny. Klub našiel svoju adresu online na stránke Qvendo.com.
Motiváciou pre založenie klubu však nebola iba túžba po nedostupnom luxuse, ale aj snaha dotiahnuť do Indie kvalitu, ktorá v tamojšom módnom priemysle mierne pokrivkávala.
Ako to funguje?
Qvendo zo začiatku fungovalo iba na pozvánky, čiže dnu sa nedostal každý. Dnes si o členstvo môžete požiadať už aj sami a je celkom bezplatné.
Keď sa dostanete do klubu, ďalej už pokračujete ako v klasickom e-shope. To znamená navyberáte si položky, vložíte ich do košíka, zaplatíte a potom už iba čakáte, kedy sa u vás doma v Indii zastaví pred dverami FedEx kuriér. Výhodou Qvendo e-shopu je jednotné poštovné a všetky poplatky ako dane, clo a pod. na účet e-shopu. Qvendo si takýmto spôsobom hýčka klientov a získava si ich lojalitu a nepretržitý a stále rastúci objem nákupov. Celý biznis model je teda založený na princípe exkluzivity.
Kolekcie na e-shope sa neustále menia, približne v intervale každé 2 až 3 týždne. Zákazníci sa teda na e-shop stále vracajú za novinkami. Úlohou Qvendo tímu je sledovať známe značky, ktoré sa v e-shope predávajú a vystihnúť výpredaje, v ktorých Qvendo nakúpi a potom tovar ponúkne členom svojho klubu. Tí teda majú výpredaje všetkých známych značiek na jednom mieste.
Šikovným ťahom pri spustení boli aj poukážky na nákup pre blogerov, za ktoré stačilo zaplatiť jedným článkom. Internet tak zrazu zaplavili recenzie na klub, ktoré prilákali nových klientov.
Istou nevýhodou nákupov cez online e-shop Qvendo je nemožnosť reklamácie – to znamená, ak vám bolo niečo malé alebo veľké, máte viac menej smolu. Kedže ide o unikátne kúsky z limitovaných kolekcií, nemôžete si ich vymeniť za väčšie číslo, lebo pravdepodobne neexistuje.
Súkromný klub aj na Slovensku?
Súkromné nákupné kluby existujú všade na svete. K nám sa ešte veľmi neprebojovali, je ich málo. Zväčša fungujú na VIP princípe, členstvo v nich si teda musíte buď kúpiť (ročné poplatky, jednorazové poplatky, atď.), alebo získať pozvánku od existujúceho člena. Kluby si takýmto spôsobom zabezpečujú homogénnosť klientely a istý štandard, ktorý im zaručí neustály odbyt.
Ľudia odjakživa túžili po veciach, ktoré nemal každý druhý, aj preto je tento koncept vo svete úspešný. Je teda nutné postaviť ponuku na exkluzivite.
Na Slovensku môžete naraziť na bariéru nedôverčivosti a odrádzať môže aj povinná registrácia či vstupné poplatky. No ak by ste nemali odvahu púšťať sa do súkromného klubu na Slovensku, prečo nie inde na svete? Ak to šlo v Indii, môže to ísť predsa všade.
Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.