Po oslavách nového roku a po opätovnom návrate do pracovného tempa sa podnikateľský duch znova prebúdza. Krásnou ukážkou sú napríklad cestovné kancelárie, ktoré Vám ponúkajú letnú dovolenku v čase, kedy ešte odhrabávate sneh z chodníka. Niekedy vie byť takýto typ biznisu otravný, čo ak je však práve teraz čas na to, aby ste prerazili v turistickom sektore aj Vy?
Opustená plaváreň a z núdze cnosť
Keď sa v roku 2006 mali v Nemecku konať Majstrovstvá sveta vo futbale, enormne sa zvýšil záujem o ubytovanie v Berlíne. Práve Berlín sa mal totiž na niekoľko týždňov stať Mekkou tohto populárneho športového podujatia. Záujem obrovský a počet hotelov obmedzený. Ako tento problém vyriešiť? S podobnou otázkou si v tej dobe lámala hlavu i Sarah Oßwaldová a jej traja obchodní partneri. Napadla im idea stanovania, ktorá je dnes už klasikou prímorských destinácií či letných festivalov. Kto by však chcel stanovať niekde v lese za Berlínom ak by navyše musel do centra tejto metropoly cestovať možno i hodiny? Chcelo to priestor niekde bližšie...
Odpoveďou a s odstupom času takmer brilantným riešením bola stará opustená letná plaváreň v centre mesta, ktorá sa počas spomínaných majstrovstiev dočasne premenila na camp. Šikovný tím si nepotrebný pozemok prenajal od mesta, dal ho do poriadku a ponúkol fanúšikom ako ideálne ubytovanie. Príjemné počasie a low-cost riešenie priamo v centre mesta sa osvedčilo ako fantastická voľba. Počas prvého leta v stanovom mestečku len 5min pešo od hlavnej stanice prenocovalo asi 15 tisíc ľudí z viac ako 60 krajín sveta. Neostalo len pri majstrovstvách, koncept sa osvedčil a tak sa jeho tvorcovia rozhodli v nápade pokračovať.
Piata sezóna a vydarená biznis idea
V lete 2010 oslávil projekt urban campu už svoje piate narodeniny. Plážový volejbal v prázdnom bazéne, domček pre plavčíkov ako miniubytovňa či tribúna ako bar dostali zrazu nálepku vyhľadávaná turistická atrakcia. Ľudia si stanové mestečko obľúbili nielen kvôli jeho výhodnej polohe (na skok od centra mesta), ale aj kvôli príjemnej atmosfére, ktorú tu vytvárajú tisíce návštevníkov z najrôznejších kútov sveta. Pridanou hodnotou je nízka cena a zaujímavé služby.
Priestor bývalej plavárne totiž poskytuje hneď niekoľko výhod – bývalé sprchy a toalety dnes opäť slúžia svojmu pôvodnému účelu a nevyužité parkovisko sa premenilo na stanovisko pre karavany. Popularita berlínskeho urban campu je tak veľká, že miesto pre stan sa odporúča vopred si rezervovať. Projekt však profituje nielen z príjmu za stanové miesta, ale aj zo spomínaného baru. Ten má v ponuke teplé i studené nápoje, pripravia Vám tu však aj chutné raňajky. Dodatočný príjem generuje i požičovňa bicyklov, ktorá sa v Berlíne teší veľkej obľube. Urban camp v centre Berlína sa teda stal nielen výnimočným zjavom v oblasti mestskej turistiky a veľkým lákadlom pre cestovateľov z celého sveta, ale i pre samotných Berlínčanov. Kvôli viacjazyčnému prostrediu, príjemnej atmosfére a kontaktom s novými zaujímavými ľuďmi sa aj oni čoraz častejšie stretávajú práve v bare na opustenej plavárni.
V každom väčšom „city“?
Priestranné zelené plochy, parky, lesíky no i opustené plavárne či ihriská sa určite nájdu v každom väčšom meste a stopercentne i v centre alebo jeho blízkom okolí. Berlínska idea sa osvedčila a tento rok sa chystá už na šiestu sezónu. Je teda otázkou, či by sa tento koncept uživil aj v iných európskych mestách a či by práve takéto riešenie nepomohlo aj rozvoju cestovného ruchu na Slovensku. Čo myslíte? Máte vo svojom meste opustenú plaváreň? :)
Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.