Jedným zo základných kritérií hodnotenia nového podnikateľského nápadu je inovatívnosť, alebo inak povedané aj odlišnosť či inakosť. Podľa možností by ste mali prísť na trh s niečím úplne novým alebo minimálne s podstatným vylepšením oproti konkurencii. Ako ale na to, keď už takmer všetko na svete bolo vymyslené? Neverte tomu... presvedčia vás dnešné podnikateľské nápady.
Papierové umenie
Čo také by vás ako prvé napadlo vyrobiť z papiera? Ako ho spracovať, aby bol neopozeraný, zaujímavý a taký atraktívny, že by sa o vás šli pobiť Nokia, Starbucks či New York Times? Umelkyňa menom Yulia Brodskaya na to prišla. Yulia sa narodila v Moskve ale v roku 2004 sa odsťahovala do Veľkej Británie, aby tam vyštudovala grafickú komunikáciu. Už počas štúdia sa venovala aktivitám ako prepájanie netradičných materiálov či experimentovanie s tvarmi a farbami. Časom sa dostala až k technike menom quilling.
Quilling je práca s tenkými farebnými prúžkami papiera, ktoré Yulia skladá do netradičných tvarov a veľkých umelecky spracovaných papierových grafík. Jej špecifický umelecký podpis možno definovať ako spojenie typografie a netradičného papierového umenia technikou quilling. Úspech nenechal na seba dlho čakať a Yulia si získala medzinárodný rešpekt. Klienti z celého sveta sa priam trhajú o to, kto bude mať od mladej Rusky prvý netradičnú grafiku či reklamu. Naozaj stačí jediný pohľad na Yuliine portfólio a niet sa čo čudovať...
Klince, kladivo a prestíž svetových galérií
Brit Marcus Levine dýchal umením od útleho veku. Jeho grafický cit sa neskôr pretavil do štúdia umenia a práce TV grafika. Tá ho ale nenapĺňala, chcel sa totiž venovať niečomu, čo bude netradičné a pritom moderné. A tak sa dostal ku klincom a ku kladivu. Práve pomocou klincov a kladiva totiž Marcus vytvára svoje obrazy. Každý jeden klinček ručne zatĺka do bieleho panelu v rôznych vzdialenostiach od ostatných a v rôznej výške. Postupne tak vznikajú nádherné čiernobiele kreácie, ktoré dnes zdobia mnohé prestížne galérie a kancelárie významných biznismenov.
Na jeden obraz minie Marcus niekoľko desiatok tisíc klincov a vytvorenie jedného diela mu trvá zvyčajne viac ako 3 týždne. Očividne to však stojí za to, pretože umelec našiel svoje miesto a práca, ktorá ho baví, mu ešte aj skvele vynáša. Pritom k tomu nepotrebuje žiadny tím ani žiadne obrovské investície... stačí pár klincov, talent, kreativita a láska k umeniu. Ste zvedaví na jeho klincové výtvory? Nech sa páči, vstúpte do galérie...
Vtipnejší vyhráva
Aj pod týmto heslom nájdeme nápadité podnikanie. Respektíve jeho náznak. Ruská reklamná agentúra totiž spáchala jeden kreatívny počin, ktorý si získal veľké sympatie v mnohých štátoch sveta. Reklamná kampaň totiž pretvorila obyčajné otravné cyklistické helmy na zábavný artikel, s ktorým vás na ulici rozhodne nik neprehliadne.
Po ukončení kampane však nik v nápade nepokračoval... škoda, nemyslíte? Na Slovensku sú prilby pre cyklistov povinné. A kto by nechcel prilbu, ktorá by kopírovala napríklad jeho vlastné vlasy a bola tak viac menej neviditeľná? Určite by sa tiež našlo kopec recesistov, ktorí by si kúpili „holohlavú“ prilbu alebo prilbu s motívom tenisovej loptičky. Takéto prilby s rôznymi uletenými motívmi by rozhodne zapadli do kategórie „iné“ podnikanie... Pár názorných ukážok nižšie!
(Zdroj obrázkov: Reklamná agentúra Good)
Ako na to
Na to, aby ste spravili dieru do sveta, naozaj nepotrebujete investície vo výške niekoľko miliónov Eur. Stačí sa pozrieť na prvé dva vyššie spomínané nápady. Vezmite papier, rezačku a začnite robiť špirálky... alebo zbehnite do miestneho železiarstva po pár klincov a kladivo. Kreativite sa medze nekladú. V mnohých prípadoch platí, že najjednoduchšie nápady sú tie najbrilantnejšie.
Skúste popremýšľať, či by sa nejaká klasická aktivita nedala spraviť inak, nápaditejšie, čím by ste si získali pozornosť a popularitu ako Marcus Levine (písali sme už napríklad o kabelkách z odpadového materiálu, ktoré si tiež získali tisíce nadšencov).
Dôležité je tiež myslieť na bočné produkty vašej aktivity – ak by ste sa napríklad začali venovať quillingu, mohli by ste nespotrebované pásiky papiera baliť do balení a predávať ako materiál pre kreatívne duše (ktoré sa aj na Slovensku stále viac prebúdzajú k životu). Popri tom by ste napríklad mohli viesť kreatívne kurzy, kde by ste záujemcom za poplatok ukázali vaše know-how.
Tretí nápad ilustruje myšlienku, že aj s humorom to možno dotiahnuť ďaleko. Len si spomeňte, koľko existuje obchodov s rôznymi vtipnými darčekmi, či koľko rôznych reklám sa preslávilo len vďaka humornej myšlienke. Čo tak teda vymyslieť vášmu výrobku vtipný dizajn? Alebo prezentovať službu humorným spôsobom a nie sucho, tak ako to robia všetci ostatní?
Tak ako, už viete čo vo vašom podnikaní urobíte „inak“?
Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.