Minulý týždeň sme písali o fitness aktivitách a starostlivosti o zovňajšok kvôli plavkovej sezóne. Leto však okrem slniečka a dovoleniek prináša aj nejaký ten voľný čas navyše, takže sa mnohí z nás rozhodnú niečo nové sa naučiť. A podobne, ako možno obchodovať s ľudskými pocitmi, možno speňažiť aj hlad po nových vedomostiach. Ste zvedaví, ako na to?
Z Amazonu k vlastnej firme
Autorom dnešnej myšlienky je Američan Dave Schappell, ktorý je dnes v rodnom meste Seattle majiteľom úspešného projektu TeachStreet.com. Poďme ale pekne po poriadku...
Schappellov príbeh sa začína v gigantickom internetovom kníhkupectve Amazon, kde istý čas pracoval na pozícii Riaditeľ vývoja produktov. Po odchode z firmy a absolvovaní ďalšej kariéry sa tomuto skúsenému mužovi stala celkom prozaická vec – kúpil si skúter. Na tom by nebolo nič zvláštne, keby však Dave vedel, ako so zvláštnym retro-skútrom zaobchádzať. Chcel sa to naučiť, no nenašiel nikoho, kto by mu robil učiteľa. Nepomohlo ani zdĺhavé googlenie a oslovovanie známych. A tak sa zrodil nápad...
Keďže na internete neexistovala platforma, ktorá by združovala učenia chtivých jednotlivcov a učiteľov či školiteľov, rozhodol sa Dave naštartovať svoj start-up. Nasledovali brainstormingy, združovanie tímu a oslovovanie investora. Všetko sa nakoniec podarilo, a tak bola cesta pre nové online trhovisko s ponukou kurzov a workshopov otvorená.
Miesto, kde sa ponúkajú múdrosť a nové zručnosti
TeachStreet.com je online platforma, ktorá by mohla byť označená aj ako inzertný portál a sociálna sieť v jednom. Slogan projektu znie „naučte sa niečo nové“ a obsah portálu dokonale vystihuje. Na TeachStreet totiž v súčasnosti nájdete viac ako 500 000 lokálnych kurzov a workshopov, ktoré sú vyhľadateľné podľa kľúčových slov, mesta či konkrétneho učiteľa. Číslo nestagnuje, práve naopak – neustále rastie. Portál láka nielen „študentov“, ktorí by sa chceli naučiť niečo nové, ale aj učiteľov, lektorov a školiteľov, ktorým vďaka reklame na portáli stúpajú tržby.
Študenti majú možnosť kurzy nielen nájsť a objednať si ich, ale ich aj ohodnotiť či odporučiť. Vďaka sieťovému princípu sa dobré meno kurzov rýchlo šíri. Podobne je to s učiteľmi. Tí si pre zvýšenie reputácie môžu založiť učiteľský blog, v ktorom majú možnosť dennodenne dokazovať svoju odbornosť. K dispozícii je tiež PRO-účet pre vyučujúcich, ktorý stojí od 30 dolárov mesačne. Práve tieto nadstavbové účty tvoria väčšinu z príjmu portálu, základný učiteľský účet je však samozrejme zadarmo.
A čo všetko vlastne na TeachStreet nájdete? Sú to jazykové kurzy, kurzy zumby, jogy, gitary, varenia, škola fotografie, ale aj oveľa oveľa viac.
Princíp online trhoviska
Aj na základe tohto inšpiratívneho podnikateľského nápadu možno skonštatovať, že internet je stále plný neobjaveného priestoru. Zvlášť v oblasti, akou sú online „trhoviská“. Určite ste už počuli o kreatívnych online tržniciach ako sú Etsy či Fler. Na tie neskôr nadviazali úzko špecializované trhoviská ako napríklad Foodzie či Wedzu. No a zahanbiť sa nenechali ani študenti + učitelia s dnešným TeachStreet. Existuje oblasť, v ktorej ste doma vy a vedeli by ste ju preniesť na internet vo forme podobného online trhoviska?
Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.