Leto sa končí a vonku sa pomaly ale isto ochladzuje. Miesto tenkých tričiek nosíme ľahké kabáty a v studenom počasí nám vždy dobre padne nejako sa príjemným spôsobom ohriať. V ideálnom prípade na počkanie a priamo vonku v nečase. Ak do tejto predstavy zapojíme arómu kvalitnej horúcej kávy, ktorá príde až za nami... máme pred sebou Coffee bike, alebo aj inšpiratívny podnikateľský nápad!
Húževnatí mladíci z Nemecka
Ako to celé začalo? Dnešný podnikateľský príbeh má o čosi menej poetický začiatok – nezrodil sa totiž v hlave ani jedného zo zakladateľov. Nápad totiž už existoval, akurát nebol zrejme poňatý tak poctivo, ako by si zaslúžil... ale pekne po poriadku.
Scestovaní nemeckí mladíci Jan Sander a Tobias Zimmer prišli na svoju podnikateľskú ideu jedného prázdninového dňa v Kodani. Na ulici videli zvláštny bicykel, ktorý si niesol za sebou niečo ako minibar a jeho „vodič“ predával na ulici kávu. Obaja chlapci si vtedy povedali ÁNO, toto je ono! Nasledoval rok internetových rešerší, analýz trhu a plánovania a hneď potom sa zrodil start-up pod menom coffee-bike.
Samotní zakladatelia s pomocou rodiny a priateľov skonštruovali svoj prvý pojazdný espresso bar, ktorý jazdil po meste Osnabrück na severe Nemecka. Špeciálny bicykel nepotrebuje prívod vody ani elektrickej energie a v takomto „stave“ vydrží až 10 hodín za plnej prevádzky. Ako je to možné mladíci nechcú prezradiť a toto know-how si poctivo strážia ako obchodné tajomstvo. Nemecký coffee-bike je naozaj silák – je skonštruovaný tak, že unesie viac ako 300 kg hmotnosti, a teda v podstate všetko, čo malý espresso bar potrebuje. Už len vyraziť do ulíc...
Káva na dvoch kolesách
Biznis model mladej nemeckej spoločnosti je naozaj premyslený. Stojí na troch hlavných pilieroch. Prvým z nich je pojazdný outdoorový predaj kávy a čerstvej pomarančovej šťavy v meste na vysoko frekventovaných miestach. Káva a šťava sú pripravované priamo pred očami zákazníka a nechýbajú samozrejme ani drobné lahôdky pod zub. Druhým pilierom je prenájom café bicyklov ako špeciálnych café barov na súkromné eventy, firemné akcie, oslavy či veľtrhy. Tretím je potom predaj exkluzívnych druhov kávy cez e-shop. Hlavný dodávateľom kávy do e-shopu aj do pojazdných espresso barov je značka Caferino, ktorá sa pýši prívlastkom 100% BIO.
Nesmiernou výhodou biznisu dvoch mladíkov je nízka cena oproti konkurencii. Tým, že ide o pojazdnú predajňu, nemusia majitelia vo väčšine prípadov platiť žiadne nájomné. Vďaka tomu sa cena kávy nepredražuje. Šikovné, nie?
Ako ďalej zveľaďovať podnikateľský nápad
Jan a Tobias to rozbehli vo veľkom. Po niekoľkých mesiacoch podnikania bolo už coffee-bike „kaviarničky“ vidieť nielen v Osnabrücku, ale aj desiatkach ďalších nemeckých miest. Obaja majitelia si spolu prenajali kanceláriu v miestnom business centre a vďaka webstránke začali ponúkať aj franchise partnerstvá. Záujem už prejavili partneri z USA, Číny a samozrejme z celej Európy. Marketing samozrejme nesmie chýbať, a tak sa coffee-bike prezentuje aj v médiách, najmä v televízii, rádiu ale aj v časopisoch a v novinách. Základom celého biznisu je zdá sa teda nie možno až tak prevratný nápad, ale hlavne systematická snaha a obrovská húževnatosť zakladateľov, ktorá si určite vyžaduje aj mnoho sebazaprenia. Ak sa však podnikateľ premôže, čaká ho s vysokou pravdepodobnosťou úspech podobný tomu, ktorý zažívajú majitelia coffee-bike.de.
Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.