Tento štvrtok potešíme najmä tých, ktorí majú záľubu v umení, hlavne tom funkčnom a digitálnom. Ak ste si mysleli, že komplexný branding môže mať len firma alebo celebrita, ste na omyle. Dnešný inšpiratívny podnikateľský nápad vás poľahky presvedčí o tom, že „firemnú identitu“ môže mať aj vaša vlastná svadba. Že ako je to možné?
Z dizajnéra špecializovaný dizajnér
Pomerne kuriózny nápad, ktorý na prvý pohľad vyzerá skôr ako zábavka, sa ukázal ako veľmi produktívny biznis. Jeho hlavou je nemecký dizajnér Felice di Maio, ktorý sa rozhodol vo svojej brandži špecializovať. Kým iní dizajnéri robia všeobecne logá pre kohokoľvek, Felice si vybral jasnú cieľovku – snúbencov, ktorých cieľom je jedinečná svadba s vlastným logom. Tak vznikol projekt pod názvom heiratslogo.de (z NJ, znamená svadobné logo, pozn. red.). Prečo by niekto chcel mať branding na vlastnú svadbu? Odpoveď je jednoduchá – v kurze sú perfektne zladené tip-top svadby ako z rozprávky, ktoré často organizujú profesionálne agentúry. Ak keď už tip-top a v zladenom štýle, prečo nie aj s logom?
Felice tvrdí, že budúce manželské páry sa chcú vďaka jeho logu najmä odlíšiť, chcú zaujať, mať peknú spomienku či grafický symbol, ktorý bude reprezentovať ich spoločný život. Z praktického hľadiska sa potom svadobné logo dá použiť na pozvánkach, darčekoch pre hostí, menovkách na stoloch... skrátka všade, kde si to štýlová svadba vyžaduje.
Raz vytvor, viackrát speňaž
Di Maio si na svojom webe vytvoril dômyselný biznis plán. Ponúka síce aj individuálny branding, kedy sa vytvorí jedinečné logo presne na mieru konkrétnej dvojici, no core business reprezentuje predaj hotových logotypov, ktoré sa neskôr už iba jemne modifikujú menami svadobčanov či dátumom. Práve tieto logotypy sú zrejme hlavným zdrojom príjmu dizajnéra, pretože predstavujú múdre riešenie. Dizajnér totiž viackrát predá to, čo už raz vytvoril. Hotové logá, to je u di Maia pomerne široké portfólio rôznych logotypov od tých jednoduchých a lacnejších (cca 50 €) až po tie zložitejšie a drahšie (cca 200 €). Výhodou je i nezávislý nákupný systém – svadobčania si vyberú hotové logo, kúpia ho jednoducho cez web a zaplatia pár kliknutiami cez PayPal a obratom im príde zdrojový súbor s modifikovaným logom na ich svadbu. Znižuje sa tak hlavne čas potrebný na administratívu, ktorý môže Felice venovať dizajnovaniu individuálnych riešení a zarábať tak na dvoch frontoch súčasne.
Špecifický logodizajn po slovensky
Existujú ďalšie oblasti, kde by sa dal využiť podobný bláznivý nápad? Čo tak branding na narodeniny, výročia, narodenie dieťaťa, aťď.? Určite by sa našlo aj dostatok štýlových Slovákov, ktorých by takáto možnosť zaujala. Podobne je to aj s našimi dizajnérmi. Nie je ich málo a niektoré naše špičky sú dobre známe i za oceánom. Väčšina má však globálne zameranie a nešpecializuje sa. V tomto smere je trh už pomerne nasýtený – čo tak teda získať konkurenčnú výhodu práve špecializáciou? Popremýšľajte a pustite sa do bláznivého „značkového“ nápadu...
Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.