Chceli by ste sa počas jedného celého roka obliekať lacno, štýlovo, ekologicky a mať pri tom v šatníku iba 10 kúskov oblečenia? Nemožné? Dnešný podnikateľský príbeh vás presvedčí o opaku. Presne 10 kúskov oblečenia od istej dizajnérskej firmy možno nakombinovať tak, že vám vystačia na celých 365 dní. Tento rok aj na 366 :) Ako je to možné? Čítajte ďalej, na scénu prichádza jedinečný módny „start-up“.
Ultra(inovatívne) riešenie odievania
Dnešný nápad na podnikanie z módnej brandže nás zavedie do miest Kuala Lumpur a Shanghai. Funguje od roku 2009 a stoja za ním primárne dve ženy a dvaja muži. Hlavnou zakladateľkou je bývalá manažérka značky luxusných hodiniek Tengku Jamidah, ktorú k myšlienke venovať sa ekologickému odievaniu inšpirovalo narodenie prvej dcéry. Druhou zakladateľkou sa stala Anita Hawkins, malajzijská spisovateľka a kreatívna konzultantka, ktorá sa podujala začať písať blog Ultra Ultra, ktorého hlavným zameraním sa stala trvalá udržateľnosť so zreteľom na módu.
Od tohto momentu už dvojica žien nemala ďaleko k vlastnej módnej značke. Tá sa zrodila po prieskume trhu, na ktorom úplne chýbalo atraktívne, komerčne životaschopné a ekologicky vyrobené oblečenie. Názvom novej značky sa stalo jednoduché spojenie ULTRA 10, ktoré doslova vystihovalo celý koncept.
Štýlovo sa na značke podieľali mladí malajzijskí dizajnéri Jonathan Liang a Tengku Syahmi. Obaja sa idey trvalo udržateľného rozvoja v módnej brandži rýchlo zhostili, a presne tak sa zrodil 10-kúskový šatník.
Minimalisticky a na zeleno
Nielen minimalistický dizajn samotných odevov, ale aj minimalistické poňatie odievania. Presne tak by sme mohli charakterizovať značku ULTRA 10. Číslo 10 z názvu totiž prezrádza celú ideu – vystačí vám presne 10 kúskov šatstva na celý rok. To sa dá kombinovať tak, že vám vydrží od 1. januára až do 31. decembra. V čom tkvie kúzlo? Jednotlivé módne kúsky sú multifunkčné, čiže napríklad 4 v 1. V jednom premyslenom dizajnovom kuse tak nájdete kabát, šaty, sako a sukňu. Ak premýšľate, ako je to možné, pozrite si video, to vám povie viac. V zásade ide ale o celkom jednoduché zapínanie na ozdobné zipsy, ktoré napr. kabát rozdelia na sako a sukňu.
Presenting, the Ultra 10 from Ode to Liberty on Vimeo.
Video prezentácia značky ULTRA 10
Systém variability jedného kusu odevu umožňuje, že si nemusíte kupovať 4 nové veci, vďaka čomu by ste iba prispeli ku konzumnému štýlu v odevnom priemysle, ale iba jednu. Tak sa budete môcť správať ekologicky a ešte k tomu aj ekonomicky. Ak vám totiž 10 kusov oblečenia vystačí na celý rok... no veď si to spočítajte sami!
„Zelenosť“ celého projektu je však docielená nielen znižovaním spotreby, ale prispieva k nej aj používanie recyklovaných materiálov ako polyester, bambus či bavlna. Všetky modely sú vytvorené tak, aby mali neutrálne a jemné farby, aby ste ich mohli kombinovať donekonečna a vždy štýlovo.
Každému musí byť na prvý pohľad jasné, že takýto koncept nenechal nikoho chladným. Okolo značky sa už vytvorila jedinečná komunita podobne zmýšľajúcich ľudí, ktorí ju neváhajú aktívne podporovať. Tak napríklad skupina nadšencov prostredníctvom portálu Kickstarter (crowdsourcing, pozn. red.) vyzbierala značke 10 000 dolárov na to, aby sa mohla zúčastniť módnej udalosti roka – Paris Fashion Week.
Tým sa však výpis superlatívov nekončí. Značka ULTRA 10 získala minulý rok ocenenie Ethical Fashion Forum INNOVATION Award ’11, ktoré len potvrdilo ťaženie správnym smerom. A nesmieme zabudnúť ani na výskyt v celosvetovo známych módnych magazínoch či vlastnú galériu na Flickr, kde fanúšikovia a zákazníci pridávajú vlastné fotky v kúskoch z kolekcie ULTRA 10. Aj ostatní sa tak môžu inšpirovať, čo sa s čím dá ako skombinovať.
„Iné“ oblečenie po slovensky?
ULTRA 10 je určite nielen ultra, ale aj extra. Veď napokon, počuli ste už o takomto nápade v našom regióne? Ak nie a zaujal vás, je dosť možné, že s ním ľahko a rýchlo vyplníte medzeru aj na našom trhu. Ak vezmeme do úvahy, že Slováci chcú lacné a pekné veci, že je u nás dostatok šikovných krajčírok a návrhárov a že na ekologickom trende sa dá postaviť veľmi pekný marketing, dostaneme sa k nápadu, ktorý by bola naozaj škoda nezrealizovať. Tak ako? Môžeme sa tešiť na slovenské ULTRA?
Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.