Tiež vám anonymná vodová zelenina zo supermarketov ani trochu nechutí? Prijali by ste domáce ovocie a zeleninu, ktoré budú naozaj chutiť ako zo záhradky starej mamy? A ešte keby vám ideálne samy prišli priamo pred dvere? Že neexistuje? Omyl, v susednej ČR aj ďalej na západe pomerne bežný biznis. Zoznámte sa – biznis s „debničkami.“
Spred oltáru k podnikaniu
Tento príbeh o inšpiratívnom podnikaní bude mať dvoch hlavných protagonistov, a nie hocijakých. Ide totiž o mladý manželský pár. Jana a Peter sa spoznali pri práci, no časom im prestalo vyhovovať to, že sa vidia iba ráno a večer a všetok ich čas pohlcuje práca a bežné rutinné činnosti. Ako napríklad nakupovanie. Začali sa teda zamýšľať nad tým, ako začať pracovať spolu a pritom vyriešiť aj ďalší problém – nekonečné nákupy.
Niekde v tomto momente sa zrodila idea dovozu produktov domov. Najväčšmi totiž Bínovcom nechutila supermarketová zelenina a ovocie, ktoré nemali alternatívu. Preto voľba padla na tieto produkty. Myšlienkou sa však všetko iba začalo...
Na úvod bolo potrebné dohodnúť sa s miestnymi farmármi, ktorí by dodávali čerstvé suroviny aj v malých množstvách. Ďalej bolo potrebné zabezpečiť adekvátne skladové priestory, vyhovieť hygienickým štandardom a nájsť prvých zákazníkov. Tí boli zväčša z radov priateľov a známych, manželia si totiž biznis chceli najskôr otestovať. Peter pritom ešte stále pracoval vo svojom stálom zamestnaní. Postupom času sa však stalo to, čo je prirodzenou reakciou pri biznise B2C, kde máte naozaj blízky vzťah s klientom. Laicky to možno nazvať reťazová reakcia. Dobré meno firmy Svět bedýnek sa rýchlo šírilo od klienta ku klientovi a noví zákazníci stále pribúdali. Firma od založenia v roku 2010 tak narástla, že dnes pôsobí nielen v Prahe a okolí, ale má frančízu aj v Plzni. Týždenne rozvezie niekoľko stoviek debničiek.
Som majiteľ firmy, tykajte mi
Firma Svět bedýnek má jedno svojrázne špecifikum, na ktorom sú postavené všetky vzťahy, či už s dodávateľmi alebo s klientmi. Jana a Peter totiž uznávajú iba tykanie. S väčšinou klientov majú priateľské vzťahy a podobne je to aj s farmármi, ktorí pre nich dodávajú tovar. Aj vďaka takýmto nadštandardným vzťahom sa im napríklad podarilo presvedčiť niektorých farmárov, aby priamo pre nich začali pestovať nové druhy zeleniny.
Celkovo sa manželia postavili k podnikaniu inak, ako je bežným zvykom. Ponuku ovocia a zeliny v debničkách obohatili o BIO pečivo z pekárne, ktorá je chránenou dielňou. Ponúkajú aj rôzne medy, BIO vajíčka, marmelády či mušty, debničky si možno „personalizovať“, alebo si tiež môžete kúpiť „predplatné“.
Úlohy vo firme sú pekne rozdelené, Jana sa stará o objednávky a o zákazníkov, Peter o dodávateľov a obchod. Využijú tak aj skúsenosti zo štúdia či z predošlej práce. Majú samozrejme dnes už aj ďalších zamestnancov, ktorí im pomáhajú s rozvozom, balením či s účtovníctvom.
Firma vďaka dobrým referenciám investuje do reklamy iba málo. Svět bedýnek nájdete na Facebooku a ak sa stanete zákazníkom, bude vám pravidelne do schránky chodit newsletter s novinkami. Na webe môžete nájsť zasa napríklad chutné recepty, pri ktorých zužitkujete obsah dovezenej debničky. Objednať si môžete jednorazovo, alebo aj pravidelne.
Debničky na Slovensku?
Ak vám vŕta v hlave biznis model a premýšľate, čo robia „debničkári“ napríklad v zime, nemusíte sa báť veľkých výpadkov ani prekážok. Množstvo druhov ovocia i zeleniny vydrží pri dobrom uskladnení celú zimu, takže možno čerpať zo zásob. Jana a Peter v zime tiež ponúkajú „svetové debničky“, v ktorých nájdete aj dovozový tovar.
Výhodou tohto biznisu je lojalita zákazníkov a možnosť začať v malom. Zároveň sa núka možnosť obsadiť lokálny trh, ak si netrúfate na biznis v celosvetovom meradle.
Počuli ste už o podobnom biznise na Slovensku? Ak nie, neskúsite sa do neho pustiť sami? Prípadne vymeniť ovocie a zeleninu za iný tovar, ktorý by ľudia mali radi čerstvý a s dovozom až pred dvere?
Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.