Nápad, ktorý ste si práve začali čítať, má zaujímavé miesto vzniku. Zrodil sa totiž pod Kilimandžárom v Tanzánii. Pôvodne zo starých pneumatík. Neskôr ho mladý tím z Nemecka „poľudštil“ do európskej podoby a prerazil s ním na trhu. Že o čo ide? Predsa o parádny letný vynález, bez ktorého sa v obrovských letných horúčavách nezaobídete...
Z 5-tisícovky k jednému páru
Všetko sa to začalo v roku 2008 v Afrike. Jeden zo zakladateľov Mathias sa spolu s kamarátom vydal na výstup na vrch Kilimandžáro. Nás však bude zaujímať až ich cesta naspäť. Práve tá totiž výletníkov v eufórii z podareného výstupu zaviedla do jedného z trhovísk, ktoré sa nachádzali pod vrchom. Tam zbadali mladíci partiu predajcov, ktorá vyrábala letné šľapky (známe aj pod názvom „žabky“) zo starých pneumatík. Najskôr ste si vybrali správnu veľkosť, a potom vám na letnú obuv namaľovali ornamenty podľa vlastného výberu. Na počkanie. Mathiasovi sa táto myšlienka ihneď zapáčila, a tak vznikol projekt menom Palupas.
Jeho spustenie nasledovalo približne 2 roky po tomto africkom výlete, prvé Palupas uzreli svetlo sveta na jar 2010. Mathias pribral do tímu ďalších dvoch kamarátov a založili si firmu. Pôvodný africký systém pozmenili a stavili na klasické letné, bežne vyrábané šľapky, ktoré možno obohatiť o vlastný motív. Idea bola na svete, web spustený, výroba sa mohla začať.
Urob si sám
Tento biznis model je postavený na klasickom customize-princípe. Koncový zákazník si teda výsledný produkt navrhuje podľa seba. V prípade Palupas sa to deje na ich web stránke, ktorá obsahuje konfigurátor obuvi. V ňom si zvolíte číslo „žabiek,“ farbu podrážky i remienkov, uploadnete fotku alebo obrázok a napíšete text. Konfigurátor celý čas prepočítava výslednú sumu za topánky počas samotnej tvorby. Keď budete s výtvorom hotoví, stačí už iba zaplatiť (napríklad aj cez PayPal) a vybrať si spôsob dopravy. Samozrejmosťou je medzinárodné doručovanie kuriérskou službou a celkom prijateľná cena za takýto originálny kúsok. Jeden pár vás vyjde na cca 30 €.
Čo je skutočne zaujímavé a môže prinášať firme vyššie zisky, je hromadná výroba. Jeden motív, mnoho topánok. Napríklad pre špeciálne firemné kampane, pre hotely v tropických destináciách, atď. Palupas v prípade hromadného odberu poskytuje zľavu. Tento druh obchodu sa však určite oplatí, pretože ide o veľký jednorazový odber.
Služba je ale aj tak primárne zameraná na B2C sektor a venuje mu plnú vážnosť. Ako sa zdá, podnik je úspešný a rozvíja sa. Firma má síce svoje sídlo v nemeckom Berlíne, kde nie sú stále ideálne klimatické podmienky pre tento typ obuvi, no keďže je medzinárodného charakteru, táto prekážka ju nutne nemusí brzdiť.
Individuálne riešenia hitom aj u nás?
Páči sa vám príbeh Palupas? Môžete mať podobný. Trend individualizácie produktov či služieb totiž možno aplikovať na mnohé odvetvia. Stačí sa zamyslieť. Už sme tu mali personalizovanú čokoládu, müsli, a teraz topánky. Kam ďalej? Čo tak hračky, nábytok, či oblečenie? Alebo máte v mysli niečo originálnejšie? Skúste to rozvinúť. Môžete sa nechať inšpirovať napríklad aj projektom Palupas. Biznisu určite pomáha najmä výborne zvládnutý web, ktorý s veľkou pravdepodobnosťou automatizuje väčšinu práce, a tak aj celý chod firmy.
Biznis model teda poznáme, stačí už len nájsť dobré a neošúchané odvetvie. Ako napríklad letné šľapky. A samozrejme pustiť sa do toho!