Technológie a internet dnes vládnu svetu. Niet preto divu, že množstvo nových zaujímavých podnikateľských myšlienok vzniká práve v tejto oblasti. Nasledujúci príbeh môžeme pokojne označiť nálepkou klasický start-up – so všetkým, čo k tomu patrí. Od inovatívneho nápadu, cez rýchly rast s pomocou investorov a amerického zázračného údolia až po zaujímavý globálny produkt, ktorý má potenciál ujať sa na celom svete.
Traja zakladatelia, dvaja investori, jeden nápad
S ideou vytvoriť špeciálny hodnotiaci systém pre hotely prišli v máji 2009 traja mladí Berlínčania Moritz Klussmann, Tosten Sabel a Chanyu Xu. Klasický internetový start-up sa rozvíjal približne rok kým vstúpil na trh, no pracovať na produkte a počkať sa oplatilo. Ku koncu roku 2010 už totiž firma Customer Alliance mala prvých 900 zákazníkov – najmä v nemecky hovoriacich krajinách (Nemecko, Švajčiarsko, Rakúsko), no napríklad aj v Brazílii či na Costa Rice.
Dvaja mladíci, jedno dievča a ich 13-členný tím neostali nepovšimnutí. Ambiciózny projekt vyhral pobyt v nemeckom Silicon Valley akcelerátore, kde zakladatelia nadväzovali nové obchodné kontakty a snažili sa o projekte dať vedieť aj za hranicami svojej krajiny.
Projekt sa, zdá sa, rozvíja sľubne, keďže na svojej stránke deklaruje spoluprácu so sieťami hotelov ako Best Western či Holiday Inn.
Premyslený hodnotiaci systém pre hotely
O čo ale ide v praxi? Customer Alliance je SaaS riešenie (Software as a Service) pre hotely, ktoré im za paušálny mesačný poplatok umožňuje využívať rozsiahly hodnotiaci systém.
Funguje to jednoducho – recepcia registruje každého hosťa do systému s jeho kontaktmi a unikátnym check-in číslom. Po check-oute dostane hosť automatický e-mail s formulárom na hodnotenie, do ktorého najskôr musí zadať spomínané číslo. Po ohodnotení systém hosťov feedback automaticky analyzuje a slovné hodnotenie môže (v závislosti na nastavení) zdieľať na sociálnych sieťach (facebook a twitter).
Úlohou systému je generovať overené a hodnoverné hodnotenia od reálnych hostí hotela. Od konkurenčných portálov sa teda odlišuje tým, že tu nenájdete vymyslené hodnotenia. Je všeobecne známy fakt, že ľudia si hotely vyberajú najmä podľa hodnotení predchádzajúcich hostí, hotely si teda dobré a kvalitne spracované hodnotenia vážia a takýto systém je pre ne atraktívny.
Ďalšou úlohou systému je zdieľanie a tým pádom pasívna tvorba reklamy formou virálneho šírenia hodnotení online. Hotely si môžu priplatiť aj za aktívnu formu reklamy – hodnotenia hotela sa potom zobrazujú aj na externých stránkach, nielen na stránke hotela.
Samozrejmosťou sú real-time štatistiky, ktoré sú dobre graficky spracované. Systém má množstvo ďalších zaujímavých funkcií, o ktorých by sa dalo popísať ďalších 10 strán.
Rozhovor so zakladateľkou Chanyu Xu (v nemčine, zdroj: Gruenderszene.de)
Technologické start-upy množte sa
Customer Alliance ja krásny príklad toho, že celosvetový online biznis nemusíte nutne robiť iba zo Silicon Valley. Možno stačí ísť sa tam na chvíľu pozrieť. Zakladatelia tohto projektu sú z Berlína, a predsa sa im darí dobíjať celý svet. Ako je to možné? V prvom rade je dôležitá tvrdá práca. Mať pekný nápad a sedieť v americkej liahni Facebookov vám totiž samo o sebe nepomôže. Ďalej bude potrebné od začiatku pripravovať svoj produkt pre globálny trh. Customer Alliance majú napríklad svoj systém v 5 jazykoch. Čo ďalej? Ako spomína Chanyu Xu vo vyššie uvedenom interview, na istú dobu budete musieť obetovať veľa voľného času a osobného života. No ak sa to podarí, bude to určite stáť za to.
Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.