Tento inšpiratívny nápad na podnikanie bude venovaný zrejme hlavne pánom. A to najmä tým, ktorí sa aj počas horúceho leta musia potiť v biznis košeli s dlhým rukávom. Poznáte to, idete sa uvariť, ale etiketa nedovolí inak. Čo ak by ale existovala košeľa, ktorá dokáže regulovať vašu telesnú teplotu, už nikdy sa v nej nespotíte, nebudete nevábne voňať a ani sa nepokrčí? Že iba zbožné prianie? Omyl, tento zázrak už existuje a volá sa Apollo.
Z NASA do krajčírskeho salónu
Napadlo by vás niekedy spájať vesmírne technológie a obyčajné oblečenie? Už na prvý pohľad je zrejmé, že ide o netradičný nápad. Skrsol v hlave študenta amerického Massachusetts Institute of Technology (MIT). Gihan Amarasiriwardena sa totiž zamýšľal nad tým, ako by sa dalo technologicky vylepšiť dnešné bežné oblečenie. Udialo sa tak v druhej polovici roka 2010.
Krátko na to sa k projektu pridal Gihanov kamarát Kevin Rustagi a neskôr aj dvaja študenti MBA Aman Advani a Kit Hickey. Všetci štyria tak dali dohromady skúsenosti s dizajnom pre Apple a IDEO, skúsenosti s investičným bankovníctvom v Londýne a konzultantstvom pre Deloitte a čo je hlavné, skúsenosti s vyvíjaním skafandrov na MIT.
Štyri múdre hlavy sa tak dali dohromady, aby v roku 2011 uviedli na trh prvý prototyp košele, ktorá reguluje telesnú teplotu človeka, nekrčí sa a nikdy sa v nej nespotíte. Košele sa samozrejme okamžite vypredali. Aby sa mohla začať výroba vo veľkom, potrebovali zakladatelia kapitál na štart. Ten poskytol crowdsourcingový portál Kickstarter, kde sa zakladateľom podarilo vyzbierať takmer pol milióna dolárov.
Košeľa snov, ktorá dokáže zázraky
Keď si prečítate opis košele nazvanej Apollo, zrejme zabudnete od úžasu zavrieť ústa. Ide totiž doslova i metaforicky o produkt hodný cesty ku hviezdam.
Košeľa je vyrobená zo špeciálnych syntetických vlákien, ktoré využívajú tzv. phase change material technology (voľný preklad: technológia fázových zmien materiálu). Je to presne tá istá technológia, ktorá sa využíva aj vo vesmírnych skafandroch. Jej výhodou je, že dokáže regulovať telesnú teplotu.
V praxi to vyzerá tak, že ak je horúco, košeľa odvedie telesné teplo do vlákien a uschová ho tam ako batéria energiu, a keď sa neskôr ochladí (napríklad v klimatizovanej kancelárií), košeľa vráti teplo späť do pokožky. V košeli Apollo sa teda budete vždy cítiť dobre, či budete vonku v 35°C horúčave alebo v prechladenej kancelárií. Už nikdy viac vám nebude v lete v košeli horúco!
Úžasné? Určite, ale to sme ešte ani zďaleka neskončili. Košeľa totiž obsahuje aj špeciálne anti-mikrobiálne a strieborné vlákna, ktoré zabraňujú poteniu a premene potu na zápach. Ak ste teda doteraz mávali v podpazuší „mapy“ a vaša „vôňa“ s pribúdajúcimi hodinami pracovného dňa naberala na neželanej intenzite, našli ste ideálne riešenie.
V tomto príbehu však máme aj niečo pre dámy. Ak sa už teraz desíte žehličky, pokojne na ňu zabudnite. Košeľu totiž tvorí nekrčivý materiál, košele Apollo teda netreba vôbec žehliť. Sú dokonca mierne elastické, aby ste sa v nich mohli komfortne hýbať. S touto vlastnosťou pomáhali zakladateľskému tímu výskumníci z britského Inštitútu športovej technológie.
Čo dodať... pozrite si prezentáciu. A nezabudnite schovať oči späť do jamiek :)
video prezentácia košele Apollo (iba v angličtine)
Od problému k riešeniu – s odborníkmi
Hoci je tento príbeh naozaj bombastický a super inovatívny, predsa len opäť kopíruje klasický podnikateľský postup – mám banálny problém, nájdem riešenie, podnikám. V tomto prípade to bolo večné potenie sa biznismenov v neforemných, dokrčených a nevábne voňajúcich košeliach. Predstavte si, aká obrovská cieľovka vás čaká, ak takýto problém vyriešite...
Ak teda plánujete ísť do podnikania vo veľkom, skúste premýšľať týmto smerom. Pozerajte sa na všetky problémy ako na príležitosti a keď nájdete nejaký, ktorý je síce banálny, no vyžaduje si odborné riešnie, obráťte sa na múdre hlavy. Nájdete ich na univerzitách alebo vo výskumných centrách. Potom už len vyvinúť prototyp, patentovať si technológie a úspešné podnikanie sa môže začať. S peniazmi si v tomto prípade vôbec nerobte starosti, veď aj Ministry of Supply vyzbierali na svoj nápad pol milióna ako lusknutím prsta. Ak totiž prídete s niečím tak úžasným, určite sa o vás pobijú aj investori...
Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.