Dostať v dnešnej dobe niečo v podstate zadarmo? Sotva... Predsa však stále existujú inšpiratívne, dômyselné a niekedy aj úsmevné win-win-koncepty, ktoré vďaka skvelej myšlienke bleskovo prerazia na trhu. Opäť pod heslom „uhasme tisíckam ľudí vážny problém a zarobme na tom“... aj tak by sa dal v skratke charakterizovať tento podnikateľský nápad.
Dom ako obrovská reklamná plocha
Občas sa stáva, že tím marketérov príde aj na iný spásonosný nápad, ktorý práve nepredstavuje ich core business, no je natoľko zaujímavý, že ho nemôžu nechať ležať v zásuvke. Toto bol prípad americkej spoločnosti Adzookie, ktorá sa pôvodne zaoberala a stále zaoberá mobilným marketingom.
Jedného dňa ich však nevedno prečo oslovili domy. A keďže na dom reklamu pre smartfóny umiestniť akosi nejde, rozhodli sa majitelia Adzookie spraviť z domov obrovské billboardy. Skrátka marketéri, ktorí sa nezaprú...
Možno si poviete, že táto myšlienka nie je až taká nová, veď steny domov sa pomaľovávali už dávnejšie. No Adzookie sú v niečom iní. Pomaľujú Vám totiž celý dom okrem strechy, dvier a okien. Dom-billboard si teda nemožno nevšimnúť.
Koncept realizácie by sme teda mali, ako ale prinútiť ľudí, aby dobrovoľne nechali „okrášliť“ svoj milovaný domov napríklad reklamou na miestny autobazár? Odpoveď je jednoduchá – vyriešiť im nejaký pálčivý problém spojený s bývaním. Tu sa priam natíska problém s platením hypotéky, ktorý má dnes snáď každý tretí Američan. Ak sa teda spojí nešťastný americký vlastník domu s meškajúcimi splátkami na hypotéku a marketér, ktorý mu tieto splátky zaplatí za poskytnutie stien domu na reklamné účely, dostaneme Adzookie.
Celý koncept je naozaj nenáročný. Stačí byť majiteľom domu (nie nájomníkom ani developerom) a zaregistrovať sa. Ak má dom výhodnú polohu a marketérom z Adzookie sa zapáči, môže sa začať maľovať a Vy máte zaručený pokoj od splátok na hypotéku. Samozrejme po dobu, pokiaľ reklama na dome ostane. Ak sa rozhodnete, že chcete naspäť svoju bledozelenú fasádu, chlapci z Adzookie „prifrčia“ v montérkach a po vypovedaní zmluvy dajú dom do pôvodného stavu.
Po dvoch týždňoch v CNN a (online) na každom kroku
Úspech sa dostavil takmer okamžite. Zrejme budete prekvapení, no tento podnikateľský nápad nie je starší ako 2 týždne... Majitelia Adzookie registráciu spustili začiatkom apríla 2011 a hneď v prvý deň sa im nahlásilo viac ako 1000 záujemcov o „okrášlenie“ domu. Vyšla teda hypotéza, že ak sú ľudia ochotní nechať si reklamou polepiť auto, v prípade lákavej ponuky akou je splácanie hypotéky pokojne obetujú aj výzor vlastného príbytku.
O nápade, ktorý valcuje rekordy predajnosti sa už rozhodla informovať napríklad aj televízia CNN a internet je tiež plný správ o tejto zvláštnej novinke.
Stará dobrá podnikateľská poučka
Čo si teda z tohto príbehu zobrať? V prvom rade staré dobré pravidlo – vyriešiť nejaký problém čo najväčšej skupine ľudí. Iste, Amerika je oveľa väčší trh, no Slovensko má určite tiež dostatok majiteľov domov, ktorí majú problém s hypotékou či s rôznymi pôžičkami a úvermi. Toto pravidlo ale platí aj všeobecne, nielen na marketérov a hypotéky.
Ďalším ponaučením je, že existujú aj výnimky z pravidla, ktoré hovorí že podnikanie by malo byť riadne naplánované, aby uspelo. Niekedy jednoducho príde nápad, ktorý nemôžete nezrealizovať... a možno sa Vám podarí to, čo maniakom z Adzookie – 1000 objednávok za jeden jediný deň. Tak veľa šťastia milí budúci podnikatelia!