Bezpečný spôsob založenia ohňa a možnosť vziať si ohnisko kamkoľvek so sebou, urobilo z inovatívneho nápadu úspešný biznis. Detský sen premenili bratia v dospelosti na realitu a založili firmu Solo Stove.
Zakladanie ohňa voľne v prírode je nebezpečné a na viacerých miestach aj zakázané práve preto, že hrozí jeho rozšírenie do okolitého lesa. A niekedy ani vytvorenie ohniska na záhrade pred domom nie je úplne jednoduché. Treba nájsť vhodné miesto a vybudovať ho tak, aby bolo okolie zabezpečené pred požiarom a pravdepodobne ho už nebude možné premiestniť. Väčšinu týchto obmedzení sa snažili odstrániť vo firme Solo Stove.
Sen o podnikaní z detstva pretvorili v dospelosti na realitu
Firmu Solo Stove založili dvaja bratia z USA, Jeff Jan a Spencer Jan. V mladosti totiž často chodili do prírody a trávili veľa času kempovaním. Navyše vždy snívali o spoločnom podnikaní, a to v niečom, čo bude ľudí spájať. Keď sa ich cesty o niekoľko rokov rozišli, pretože Jeff zostal s manželkou a deťmi v Texase a Spencer odišiel s rodinou do Šanghaja, začali nad spoločným biznisom rozmýšľať ešte intenzívnejšie. Chceli byť bližšie pri sebe a želali si, aby ich deti vyrastali spolu.
V roku 2010 tak vymysleli „sporák“ na vonkajšie použitie. Vznikol nápad akéhosi umelého prenosného ohniska, ktorý si neskôr dali patentovať. Fascinovať ich začal spôsob predaja cez internet, a tak sa rozhodli vytvoriť e-shop. Postupom času sa na základe dopytu od zákazníkov ich ponuka rozrástla o príslušenstvo na opekanie a ešte väčšie prenosné ohniská. Svoje nové produkty financovali prostredníctvom crowdfundingových kampaní na Kickstarteri viackrát, pričom ich poslednou cieľovou sumou bolo 20 000 dolárov (približne 17 000 eur). Taký obrovský úspech a záujem o prenosné ohnisko však nečakali. Ich nápad získal až 1 704 331 dolárov (približne 1 500 000 eur). Výrobky sa nevyhli ani testovaniu – redaktori turistického časopisu ich vyskúšali na púšti v Jordánsku a preverili ich aj dobrodruhovia z televízneho kanálu Discovery Channel.
Zaujali kompaktnosťou či elimináciou dymu
Prenosné ohnisko Solo Stove vyzerá ako veľký hrniec, v ktorom horí. Niekoľko desiatok centimetrov vysoké steny z nerezovej ocele napovedajú, že založiť si táborák v takejto „horúcej jame“ je bezpečnejšie ako len obloženie bežného ohniska napríklad kameňmi. Výrobok má však pridanú hodnotu, ktorou je prúdenie vzduchu zo spodnej strany, čím sa udržiava oheň bez toho, aby používatelia museli dúchať do pahreby či prilievať akékoľvek palivo, čo v konečnom dôsledku šetrí financie, energiu aj dych.
Bratia taktiež vyriešili problém mnohých táborníkov, ktorí sa pre dym presúvali z miesta na miesto, no aj napriek tomu po opekačke „voňali“ ako riadne vyúdené mäso. Do svojho nápadu bratia zakomponovali technológiu, ktorá dym z ohňa eliminuje, vďaka čomu si partia opekajúcich môže pri táboráku pokojne posedieť a užívať atmosféru kempovania, pričom si na konci dňa nemusia urobiť kúpeľ, aby zo seba odstránili dymový zápach.
Najvýraznejším bodom, ktorým si získali srdcia viacerých turistov a milovníkov stanovačiek, bola kompaktnosť výrobku. Ohnisko sa totiž dá kamkoľvek preniesť vo vrecku alebo v taške. Vďaka tomu si oheň môžu zákazníci vychutnať v záhrade za domom, nasledujúci víkend si vziať ohnisko na kempovanie do hôr, neskôr zasa napríklad na chatu. A nikde po sebe nenechajú vypálenú dieru či nebodaj prírodu.
Cieľovou skupinou sú rodiny aj tzv. backpackeri
Zakladatelia Solo Stove sa zamerali najmä na rodičov, ktorí chcú so svojimi deťmi tráviť viac času, a preto spolu chodia napríklad kempovať. Taktiež do ich cieľovej skupiny patria ľudia, ktorí sa chcú znovu spojiť s prírodou. Skrytú príležitosť alebo dieru na trhu našli aj v takzvaných „backpackeroch“, ktorí cestujú naprieč viacerými mestami a štátmi len s minimálnou batožinou. Takéto skupiny ľudí zvyknú využívať karavany, ktoré môžu zaparkovať kdekoľvek. Potom si môžu vybrať prenosné ohnisko, na paličku napichnúť špekáčik, alebo v USA obľúbené penové cukríky, a popri chystaní takejto večere si vychutnať pohodu pri bezpečnom táboráku. Ak sa potom chcú pohnúť ďalej, len ho zbalia do tašky a vo svojej ceste pokračujú.
O úspechu nápadu svedčí nielen podpora na Kickstarteri, ale aj pozitívne ohlasy na ich webe. Zákazníci tvrdia, že ich na výrobku baví práve možnosť presúvať ho z miesta na miesto, a taktiež nízka potreba paliva. Odráža sa to aj na ročnom obrate tejto firmy, ktorý je približne 5,2 milióna dolárov (približne 4,6 milióna eur), a viac ako 120 000 sledovateľoch na sociálnych sieťach.
Zdroje: winfieldsoutdoors.co.uk, bigcommerce.com, fuer-gruender.de, owler.com, kickstarter.com, solostove.com