Existujú podnikateľské nápady, ktoré sú tak jednoduché, že si máte chuť povedať: „Ako je možné, že som na to neprišiel sám?“. Jednoduché myšlienky sú často základom veľkých podnikateľských úspechov. Podnikateľský nápad, ktorý vám dnes predstavíme, uzrel svetlo sveta v septembri tohto roka v jednej z berlínskych štvrtí a hneď si svojou originalitou získal publicitu dokonca aj za hranicami Nemecka.
Ramin Goo a ďalších päť podnikavých ľudí sa rozhodli otvoriť v Berlíne Kochhaus (pozn. – v preklade kuchársky dom), ktorý podľa ich slov možno opísať aj ako „Walk-in kuchársku knihu“. V princípe ide o supermarket, ktorého tovary sú netradične usporiadané podľa receptov a teda tvoria akúsi reálnu kuchársku knihu, podľa ktorej zákazníci nakupujú. Obchod v rámci dennej ponuky ponúka ingrediencie na prípravu približne 20 rôznych typov rýchlych jedál, ku ktorým samozrejme dostanete aj recept. Ponuka obchodu je každý týždeň obmenená o tri až päť nových receptov. Všetky prílohy a ingrediencie sú presne navážené v závislosti od toho či chcete variť pre dve alebo pre štyri či šesť osôb. Čiže ďalším benefitom oproti klasickému supermarketu je pre zákazníka to, že kúpi len také množstvo potravín, ktoré skutočne spotrebuje.
Čo poviete, je to celkom romantická idea, nie? Aby sme boli úprimní, viac ako o romantiku v tomto prípade ide o premyslený podnikateľský koncept, ktorý jednak:
- rieši konkrétny zákaznícky problém - čo a ako rýchlo a chutne doma navariť,
- a reaguje na aktuálne trendy v životnom štýle – v Nemecku totiž v posledných rokoch nastal boom v domácom varení a stravovaní, ktorý si dokonca získal aj pomenovanie „Cocooning“. Podnikateľský koncept, o ktorom je reč, túto opätovne prebudenú vášeň Nemcov vyslovene podporuje.
Prezentácia atraktivity a chutnosti jedla je základom podnikateľského konceptu
Na ploche približne 160 štvorcových metrov sa nenachádza žiadne veľké oddelenie pre ovocie či zeleninu, nenájdete tam ani dlhé regály mliečnych a syrových výrobkov či regál s múčnymi výrobkami. Potraviny jednoducho ležia roztriedené na 20 drevených stoloch, ktoré spolu s drevenými regálmi a ďalším inventárom vytvárajú nezameniteľnú atmosféru. Na každom stole teda zákazník nájde roztriedené a rozporciované prílohy pre prípravu konkrétneho jedla ako aj súvisiceho predjedla či dezertu. Samozrejme mäso, ryby či syr sa z hygienických dôvodov nachádzajú v chladiacich boxoch. Ako sme spomínali, na každom stole leží recept k jedlu, ktorý si zákazník môže prečítať a v prípade záujmu aj vziať so sebou.
Ku každému jedlu obchod odporúča konkrétny druh a značku vína
Ak sa napríklad zákazník rozhodne pre prípravu pečeného mäsa s provensálskou zeleninou pre štyri osoby, vloží do košíka naporciované ingrediencie (cuketa, baklažán a zemiaky s bazalkou) a z chladiaceho boxu vytiahne príslušný druh mäsa. Pre každé jedlo obchod odporúča konkrétny druh vína, ktoré je umiestnené na drevenom stole spolu s ingredienciami. Samozrejme, zákazníci si konkrétny tovar nemusia kupovať len podľa receptov, ale aj samostatne, podľa toho, čo práve potrebujú.
Prijateľné ceny lákajú do predajne množstvo zákazníkov
Cenová politika obchodu sa odvíja predovšetkým od počtu osôb, pre ktoré plánuje zákazník jedlo pripravovať. S cenami jedál na úrovni 3 až 5 eur na osobu, zostáva obchod stále dostatočne konkurencieschopný. Všetky recepty zákazníci nájdu tiež na internetovej stránke obchodu www.kochhaus.de.
Napriek tomu, že v tomto type obchodu môže nájsť inšpiráciu akýkoľvek typ zákazníka, primárne je určený pre zaneprázdených ľudí s vyšším vzdelaním žijúcich v mestách, ktorí aj napriek svojej zaneprázdnenosti nestrácajú chuť variť. Fantastické na tejto myšlienke je to, že vďaka atmosfére, ktorú sa podarilo vytvoriť, a účinnej prezentácii kvalitných chutných potravín, na varenie jednoducho chuť dostanete. Posúďte sami...
Séria článkov o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska