Po strate práce počas pandémie koronavírusu sa mladá Filipínčanka začala venovať svojej záľube – umeniu. Zatvorené obchody s umeleckými potrebami ju však priviedli k improvizácii, vďaka ktorej sa stala miestnou influencerkou a práca v továrni jej viac nechýbala.
Koronakríza zobrala prácu mnohým ľuďom nielen na Slovensku, ale takmer všade na svete. S podobnou situáciou sa musela popasovať aj Filipínčanka Mary Mae Dacanay. Keď prišla o miesto v továrni, začala sa venovať umeniu. Nie však takému, na aké sme zvyknutí. Jej plátnom sa totiž stali listy zo stromov.
Keď nie je na čo maľovať, musí sa umelec vynájsť
Mary sa venovala umeniu už dlhšie, bolo to jej záľubou a koronakríza jej dala priestor živiť sa ním. Avšak narazila na problém so získaním pomôcok a materiálov, keďže Filipíny boli jednou z krajín, ktorá mala od vypuknutia pandémie koronavírusu na jar v roku 2020 najdlhšie a najprísnejšie opatrenia. Nevedela preto zohnať plátno, na ktoré by mohla maľovať.
Mladá Filipínčanka sa však vynašla – pred domom začala zbierať listy zo stromu Jack, na ktorom rastú tzv. Jackfruity, u nás známe ako Chlebovníky. Tieto listy jej tvorili dokonalý podklad pre jej umelecké diela. Detailne z nich odrezávala drobné kúsky, až vytvorila tváre známych osobností, ako Michael Jackson, Oprah Winfrey či filipínskeho prezidenta Rodriga Duterteho.
Po listoch s celebritnými portrétmi bol veľký dopyt
Svoje listové diela začala zverejňovať na Facebooku. Netrvalo dlho a mala tisíce sledovateľov. Tí začali javiť záujem o kúpu netypických portrétov známych osobností. Začala im ich teda predávať približne za 400 pesos, čiže približne za 8 eur. Presná cena sa ale líšila v závislosti od úrovne detailu.
Umelkyňa vie vyrezať prakticky čokoľvek, preto si jej diela môžu ľudia objednať aj na požiadanie, podľa vlastnej fotografie či na motív. Mary vyrezala už napríklad Sponge Boba a Patricka, či čínsky symbol roka 2021 – býka.
Nový biznis Mary umožnil vychutnať si svoje hobby a aj platiť účty. Za prácou 7 dní v týždni a nadčasmi v továrni jej ľúto nebolo.
Nejde len o biznis, listové diela pomáhajú šíriť aj osvetu
Mary Mae sa stala súčasťou rastúcej siete miestnych influencerov, ktorí taktiež pomáhajú osvetliť vzdelávanie o TBC. Svojimi dielami sa snaží pridať ruku k dielu a upriamiť pozornosť verejnosti na problematiku tejto choroby aj uprostred pandémie koronavírusu. Pridala sa ku kampani ázijskej multimediálnej hviezdy Aldena Richardsa a Miss Earth 2019 Janelle Lazo Teeovej. Tí povzbudzujú národné vládne agentúry, aby zabezpečili nepretržitú diagnostiku, starostlivosť a liečbu TBC v komunitách.
Prostredníctvom vyrezávaných listov a účtov na
sociálnych sieťach popularizuje základné informácie o tuberkulóze
a vyzýva ľudí, ktorí majú jej príznaky, aby vyhľadali konzultácie
a podstúpili liečbu.
Zdroje: pia.gov.ph, reuters.com, facebook.com/mary.dacanay.75