Dlhoročné skúsenosti Daniela Minárika s analýzou predajných dát vyústili do spustenia projektu ProfitUp. Vďaka nemu dokážu malé a stredné podniky efektívnejšie analyzovať obchodné dáta a naštartovať tak svoj predaj a zvýšiť ziskovosť.
Daniel Minárik je spolu s Jozefom Štefankom autorom aplikácie ProfitUp, ktorá analyzuje maloobchodné dáta. Ich spoločný podnikateľský príbeh sa začal písať v roku 2011, kedy Daniel pracoval pre spoločnosť Nike ako analytik dát. S nápadom vytvoriť vlastný produkt pre analýzu maloobchodných dát sa začal pohrávať však skôr. Úplne prvým impulzom začať niečo vytvárať bola preňho výhra druhého miesta v súťaži Penta Vízia 2025 počas štúdia na Univerzite Komenského v Bratislave. No neskôr, keď začal pracovať ako analytik maloobchodných dát dospel k faktu, že analytická a plánovačská práca v oblasti maloobchodného predaja si nutne žiada inováciu, ktorá ju posunie na vyšší level a zvýši jej pridanú hodnotu.
Nápad prišiel na základe vlastných skúseností
„S analýzou dát som sa prvýkrát stretol, keď som pracoval na brigádnickej pozícii pre slovenskú centrálu športovej značky Nike. Bavilo ma to a už o pár mesiacov som postúpil na Retail analytika pre CZ/SK. Pracoval som s tabuľkami a analyzoval som množstvo údajov, no v skutočnosti som až 80 % pracovného času trávil manuálnym spájaním a sumarizáciou dát v excelovských tabuľkách a len 20 % mi zostávalo na skutočnú analýzu. Vtedy som pochopil, že vhodné dáta v zrozumiteľnej forme sú základom pre plnohodnotnú analýzu v maloobchodnom predaji. Získať takéto reporty bol problém, lebo ani také firmy ako Nike nemali systémy pre analýzu dát. Jednoducho nezbierali a neanalyzovali maloobchodné dáta z franchisingových predajní.“ Počas práce pre Nike prišiel Daniel s nápadom na internú aplikáciu, ktorá by klientom (maloobchodným franchisingovým predajniam) uľahčovala prácu. Pomáhala by im predvídať, aký tovar objednávať do predajní. Žiaľ tento Danielov nápad sa nestretol s pochopením jeho nadriadených.
Dôležité je mať presné a ľahko dostupné dáta z trhu
Z analytickej pozície v Nike prešiel po štyroch rokoch na kontrolingové oddelenie do spoločnosti adidas. V roku 2011, ešte počas práce pre adidas, Daniel oslovil príležitostného spolupracovníka Jozefa Štefanka s ponukou na vývoj produktu. Spoločne začali tvoriť „business intelligence“ aplikáciu RBi zameranú na všetky segmenty maloobchodného prostredia, ktorá prináša výstupy užitočné pre všetky úrovne manažmentu. Aplikácia zameraná na segment malých a stredných podnikov, zbiera a triedi veľké množstvo dát z interných a externých zdrojov ako sú kasové systémy, počítadlá zákazníkov, vernostné karty, predpovede počasia, tieto následne spracúva a prostredníctvom analýz a reportov prináša užívateľom lepší prehľad o biznise. Výhodou bolo, že ju mohli vďaka Danielovým skúsenostiam a kontaktom testovať na reálnych číslach, čo vývoju aplikácie významne pomohlo.
Zlomový rok 2012
V roku 2012 prišla prvá pozitívna odozva – Daniel spolu s Jozefom získali s projektom RBi ocenenie Podnikateľský nápad 2012. Do Podnikateľského nápadu roka 2012 sa zapojili predovšetkým preto, aby získali spätnú väzbu od renomovaných odborníkov a úspešných ľudí z biznisu. A výsledok? Vďaka oceneniu získali pomoc s uvedením na trh od najúspešnejšej reklamnej agentúry (Wiktor Leo Burnett) a najväčších slovenských médií.
Správny názov produktu vás spraví zapamätateľnými, Hovorte jasne, iba tak oslovíte zákazníkov!
„Z takmer 300 projektov vybrali náš ako víťazný a strategickým bodom reklamnej kampane bola zmena názvu. Z nič hovoriaceho RBi sme aplikáciu premenovali na ProfiutUp, ktorá jasne definuje čo robí náš produkt – zvyšuje zisky zákazníkov. Kampaň realizovaná Wiktor Leo Burnett nám vytvorila kredibilitu, naše meno bolo na billboardoch a v rádiu, vďaka čomu si nás pamätajú naši potenciálni zákazníci dodnes.“
Rok 2012 bol pre Daniela, Jozefa a ich spoločný projekt ProfitUp zlomovým aj preto, že im priniesol aj prvých strategických klientov. Dnes sú ich zákazníkmi spoločnosti ako adidas, Tchibo či Martinus. O pár mesiacov neskôr získali dokonca aj kapitál od podnikateľského anjela. Spoločníkom v ich firme - retail.bi sa stal známy český investor Michael Rostock Poplar. Od jesene 2013 spoločne posúvajú ProfitUp ďalej. Predovšetkým vďaka kontaktom a cenným radám. V tomto roku zrejme ProfitUp spoznajú aj zákazníci v susedných krajinách.
ProfitUp zvyšuje výkonnosť a umožňuje robiť relevantné rozhodnutia, vďaka nemu poznáte nákupné správanie svojho zákazníka
Dnes zbiera ProfitUp dáta z kasových systémov, vernostných programov, produktových databáz, a iných zdrojov a klienti ich vedia sledovať z mobilu či notebooku. Umožňuje im to lepšie cieliť, zvyšovať výkonnosť a robiť relevantné rozhodnutia. Ak máte obchod s oblečením, aplikácia ProfitUp napr. dokáže na základe dát určiť veľkosti, ktoré sa dobre predávajú alebo ktoré naopak stoja na sklade a predajú sa až vo výpredaji. Analýzou dát z vernostných programov, pokladníc, počítadiel zákazníkov a ďalších zdrojov, dokáže ProfitUp sledovať nákupné správanie zákazníka. Eviduje ako často, kde a čo nakupuje, vďaka čomu ho obchod vie prilákať naspäť ponukou šitou na mieru.
Možnosť analýzy dát pre menšie podniky za slušnú cenu
„Výhodou ProfitUp je, že je primárne určený pre malé a stredné podniky, ktoré si drahé business intelligence riešenia nemôžu dovoliť. Na rozdiel od robustných systémov ako SAP alebo Microstrategy nie je pri ProfitUp nutná zložitá implementácia a množstvo školení.“
Žiadajte feedback na váš produkt, okrem cenných informácií tak môžete získať aj potenciálnych klientov
„Nastavili sme si v biznise určité míľniky. Prvého pol roka sme nepozerali na konkurenciu len sme sa zaoberali tvorbou produktu podľa našich predstáv. Mali sme biznis plán, no nie však na papieri. Veľmi nám pomohli moje bývalé kontakty z Nike a adidasu vďaka čomu sme mohli ProfitUp testovať na reálnych dátach. Dodnes aplikáciu prezentujeme ako hotový produkt, resp. službu, ktorá maloobchodníkom uľahčí robotu, zvýši im zisky a z pohľadu ich nákladov ide o zanedbateľný mesačný poplatok.“
Držíme sa troch pravidiel v biznise:
- Rob to, čo ťa baví.
- Nápad je len 10 % úspechu, zvyšných 90 % je výkonná práca.
- Nechaj si poradiť!
Zlomové body startupu PROFITup
2006 | Prvá skúsenosť na brigádnickej pozícii s analýzou dát v Nike počas štúdia na VŠ a práca na pozícii Retail Data Analyst CZ/SK |
2011 | Práca na controllingovom oddelení Adidas a prvá varianta aplikácie RBi (Retail Business intelligence) |
2012 | Ocenenie Podnikateľský nápad roka 2012, premenovanie RBi na ProfitUp |
2013 | Získanie investora |
2014 | Zahraničná expanzia |