Študentská firma LIGO búra stereotypy: zubná pasta ako cukríky

Študentská firma LIGO. Zdroj: Archív firmy LIGO
Študentská firma LIGO. Zdroj: Archív firmy LIGO
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Žiaci z Košíc vyrábajú inovatívnu zubnú pastu a patria medzi najlepšie európske študentské firmy. V čom sú výnimoční, ako oslovujú zákazníkov a koľkokrát museli „prehryznúť“ neúspech, kým našli správnu receptúru?

Byť študentom na gymnáziu nemusí znamenať len „bifľovanie“ a získavanie teoretických vedomostí. Často možno získať aj praktické skúsenosti, napríklad vďaka predmetu aplikovaná ekonómia pod záštitou Junior Achievement (JA) Slovensko. Príkladom sú žiaci z Gymnázia Poštová 9 v Košiciach, ktorí si založili študentskú firmu s originálnou zubnou pastou LIGO a zaujali natoľko, že vyhrali slovenské TOP finále a zúčastnili sa európskeho kola súťaže študentských firiem. Čo ich inšpirovalo, ako sa popasovali s nájdením tej pravej receptúry, ako oslovujú zákazníkov či to, z čoho mali najväčší strach na európskom kole súťaže študentských firiem, pre Podnikajte.sk prezradila Hana Hvozdiková, viceprezidentka oddelenia ľudských zdrojov študentskej spoločnosti LIGO.

Tekutá zubná pasta môže byť nepraktická, študenti to zistili na „vlastnej koži“

Dobrou inšpiráciou na podnikanie je často vlastná skúsenosť. Podobne to bolo aj v prípade tímu LIGO. Jeden z členov tímu, Martin, sa raz v triede posťažoval, že neprešiel cez kontrolu na letisku, pretože zubná pasta bola klasifikovaná ako tekutina. Rozprúdila sa tak diskusia o tom, aká je zubná pasta nepraktická a aké má nevýhody. „Neskôr naša prezidentka Nina prišla s nápadom tieto nevýhody eliminovať tým, že by mohla byť pasta v tuhom skupenstve, a tak sme prišli s našou LIGO pastou v tabletách,“ opisuje H. Hvozdiková.

Nájsť správnu receptúru nebolo ľahké, predchádzalo tomu 50 neúspešných pokusov

Nie vždy je potrebné, aby samotní študenti (alebo v praxi aj začínajúci podnikateľ) svoj produkt vyrábali, niekedy stačí mať inovatívnu myšlienku a osloviť externého výrobcu, ktorý produkt vytvorí. V prípade tímu LIGO to však bolo iné. Svoj produkt chceli vytvoriť svojpomocne, a tak sa museli v prvom rade popasovať s veľkou výzvou – nájsť správny recept, aby pasta mala štandardný čistiaci účinok, aby neobsahovala žiadne škodlivé látky pre organizmus a zároveň ju udržať v tuhej tabletovej forme. Oslovili preto viacerých zubárov, s ktorými sa radili ohľadom ingrediencií. Taktiež čerpali informácie z internetu a postup konzultovali s učiteľmi chémie a biológie. K finálnemu receptu sa dopracovali po približne troch týždňoch a viac ako 50-tich neúspešných pokusoch. Nevzdali sa a začali svoju netradičnú pastu vyrábať sami, v školskom laboratóriu. Krehké tablety pripomínajúce cukríky či hroznový cukor si stačí vložiť do úst, rozhrýzť, umyť s vlhkou kefkou a vypláchnuť.

Tabletová pasta LIGO. Zdroj: Archív firmy LIGO
Tabletová pasta LIGO. Zdroj: Archív firmy LIGO

Hoci sa nájdenie správnej receptúry javilo ako najväčšia výzva, H. Hvozdíková uvádza, že to nebolo ani zďaleka tak náročné ako dostať pastu na trh a do povedomia ľudí. „Ľudia sú zvyknutí na pastu v inej podobe a mnohí sa preto báli vyskúšať niečo nové.“

Marketing firmy LIGO študenti prepracovali do detailov

Základom dobrého marketingu je zapamätateľný a ľahko vysloviteľný názov firmy či výrobku. Študenti preto stavili na základnú vlastnosť zubnej pasty „čistenie“ a latinský jazyk, vďaka čomu vzniklo meno „LIGO“.

Ďalšou vlastnosťou, ktorou sa rozhodli bojovať proti konkurencii a zaujať zákazníkov, je ekologický obal. Bežné pasty sú v nerecyklovateľnej plastovej tube. „Ročne sa vyprodukuje 1,5 miliardy týchto obalov, s ktorými si nevie príroda poradiť. Preto sme sa rozhodli pomôcť svojou troškou a našu pastu baliť do recyklovateľnej sklenenej fľaštičky a do plne kompostovateľného papierového téglika,“ vysvetľuje H. Hvozdiková. Obaly objednali z internetu, etikety si sami navrhli a svojpomocne nalepovali.

Od konkurencie sa taktiež rozhodli odlíšiť viacerými príchuťami. Vytvorili tabletovú pastu, ktorá chutí ako mentol, jahoda, broskyňa, pomaranč či melón. Vyrobili aj variant s čiernym uhlím, ktoré podporuje bielenie zubov.

Tabletové pasty firmy LIGO. Zdroj: Archív firmy LIGO
Tabletové pasty firmy LIGO. Zdroj: Archív firmy LIGO

Dostať výrobok do povedomia ľudí a získať prvých zákazníkov dnes firmám pomáha internet a sociálne siete. Tento kanál využili aj v LIGO. Cieľovú skupinu, ktorou sú cestovatelia, rodiny s deťmi či ľudia, ktorí chcú vyskúšať niečo nové alebo sa snažia žiť „eko“, však oslovovali aj tradičnými médiami ako sú rádio, televízia či tlač. Študenti sa už so svojím nápadom objavili napríklad v rôznych televíznych reláciách a reportážach.

Aby sa od konkurencie vedeli lepšie odlíšiť, museli si o nej zistiť aj informácie ohľadom ceny. Tie potom zohľadnili vo vlastnej cenotvorbe. Do úvahy však pri stanovení ceny výrobku brali tiež náklady na výrobu a koľko sú ľudia ochotní zaplatiť (čo zisťovali prieskumom prostredníctvom sociálnych sietí). Následne bolo potrebné zabezpečiť predajné kanály.

Prečítajte si tiež

Keďže online predaj je v dnešnej dobe už takmer nutnosťou, rozhodli sa preň aj študenti. Na vytvorenie vlastného a hlavne funkčného e-shopu potrebovali oveľa viac vedomostí ako mali z hodín informatiky, preto sa s touto požiadavkou obrátili na známeho s potrebnými vedomosťami a zručnosťami. No spoluprácu tiež nadviazali s dvomi kamennými obchodmi v Košiciach. „Taktiež sme príležitostne organizovali predajné dni v košických nákupných centrách.“

A práve osobný predaj sa študentom osvedčil najviac. „Zákazník priamo produkt vidí a sú mu zodpovedané prípadné otázky,“ vysvetľuje H. Hvozdíková. Doposiaľ sa firme LIGO podarilo predať vyše 300 balení inovatívnej tuhej zubnej pasty.

Študenti dostali možnosť predstaviť sa medzi najlepšími z Európy

JA Slovensko každoročne organizuje súťaž študentských firiem, kde sa predstavia žiaci z celej krajiny. Tí, ktorí zaujmú najviac, sa potom zúčastnia európskeho kola a ak aj tam zvíťazia, pokračujú do celosvetového finále. Práve gymnazisti z Košíc zaznamenávajú úspech každý rok. Európsku cenu za ekologické podnikanie získala v roku 2020 študentská firma REN Slovakia so svojím ekologickým čističom TUČI. Minulý rok sa zasa nielen najlepšou firmou v Európe, ale rovno na celom svete stala skupina študentov, ktorí vytvorili ekologické popisovače Scribo.

Medzi tie najlepšie študentské firmy v rámci Európy sa tento rok dostal aj tím LIGO. Stalo sa tak po tom, ako ich produkt zaujal porotu na slovenskom TOP finále, ktorá ocenila nielen ekologický aspekt, ale aj to, že výrobok neobsahuje nebezpečné chemikálie a je praktický. Do úvahy však brala aj inovatívny prístup či pochopenie fungovania firmy a podnikateľských princípov. Študenti sa tak so svojou tabletovou pastou mohli predstaviť v estónskom Taline. „Stretli sme sa s rovesníkmi z celej Európy, s ktorými sme zdieľali spoločné záujmy. Z tejto skúsenosti si každý odniesol to svoje, no určite sme získali nové informácie, poznatky, ale aj priateľstvá,“ spomína H. Hvozdiková a ďalej opisuje, že porote museli posielať na hodnotenie výročnú správu firmy a čakala ich tiež prezentácia firmy na pódiu či v stánku. Viceprezidentka pre ľudské zdroje však dodáva, že prekonanie strachu z prezentovania na pódiu bolo pre jej tím zároveň najväčšou výzvou. „Predsa len, nie každý deň stojíme pred vyše 500 ľuďmi a prezentujeme v angličtine, pričom ešte treba aj pôsobiť sebavedomo.“

Prezentácia na európskom kole súťaže študentských firiem. Zdroj: Archív firmy LIGO
Prezentácia na európskom kole súťaže študentských firiem. Zdroj: Archív firmy LIGO

Ide o veľký stres a na možné situácie sa treba svedomito pripraviť. Rovnako ako pred slovenským TOP finále, aj pred európskym kolom študenti absolvovali simulované rozhovory s porotou, písali výročnú správu a cvičili prezentáciu na pódiu. „Povedala by som, že príprava do Talinu bola oveľa jednoduchšia ako na slovenské finále, nakoľko sme už približne vedeli, do čoho ideme,“ uvádza H. Hvozdiková.

Študenti zaujali produktom, ale aj tímom – je z nich „LIGO rodina“

Hoci produkt firmy LIGO je inovatívny a originálny, svoju rolu v úspechu hrá tiež samotný tím. Aj v tejto oblasti však košickí študenti vynikajú. Na veľtrhu študentských firiem vyhrali prvé miesto v kategórii „Najlepší manažérsky tím“. Ich konkurenčná výhoda oproti iným žiakom v tomto smere spočíva podľa H. Hvozdikovej v tom, že každý člen sa na budovaní a činnosti firmy podieľal rovnako. „Naša študentská firma pozostávala len z deviatich členov. Práve kvôli nízkemu počtu ľudí pre nás funkcie nemali až takú váhu. Všetci sme sa podieľali na všetkom a mali sme o všetkom prehľad, vďaka čomu sa naše vzťahy prehĺbili natoľko, že sa z nás stala „LIGO rodina“. Myslím, že práve to bolo našou najväčšou výhodou v porovnaní s ostatnými súťažiacimi.“

„LIGO rodinu“ ale čaká ťažký rok. Budú v maturitnom, štvrtom ročníku, počas ktorého si každý z nich bude musieť nájsť cestu, po ktorej sa ďalej vydá. „Mnohí z nás plánujú v podnikaní pokračovať aj po škole. No osud naše LIGO pasty je najmä v rukách zákazníkov. Ak budeme vidieť stále záujem, budeme vo výrobe a podnikaní naďalej pokračovať,“ dodáva H. Hvozdiková. Avšak, nakoľko končiaci študenti už nemajú seminár aplikovanej ekonómie a činnosť firmy museli oficiálne ukončiť na konci tretieho ročníka, v prípade pokračovania budú musieť založiť s.r.o.-čku.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Podnikanie študentov: inšpiratívne nápady z celého sveta

Kreativita, talent, nadšenie a vízia – to všetko vedia aj študenti využiť, aby svoj nápad premenili na úspešný biznis, často ešte pred dosiahnutím plnoletosti. Ukážka inšpiratívnych príkladov.

Súťaž Mladý inovatívny podnikateľ 2024 sa blíži: ako sa zapojiť?

Na finalistov čakajú atraktívne ceny. Aké sú podmienky, kde a dokedy sa registrovať a čo finalisti získajú?

Netradičné ubytovanie v Česku, Poľsku, Rakúsku a Maďarsku

Rozprávková dedinka, pobyt v „skale“ či vo vínnom sude. Čím lákajú turistov podnikatelia v okolitých krajinách?

Atrakcie (nielen) pre deti: inšpiratívne biznis nápady zamerané na rodiny

Odpoveď na otázku „Kam na výlet s deťmi?“ ponúkajú viacerí podnikatelia. Inšpiratívne príklady zo Slovenska, Česka či Rakúska ako ukážka toho, že kreativite sa v biznise medze nekladú.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky