Podnikanie v nákupnej aliancii Môj obchod si na Slovensku overilo už viac ako 530 majiteľov menších či väčších predajní potravín. V čom sú ich podnikateľské príbehy unikátne a čo majú všetky spoločné?
Nákupná aliancia Môj obchod združuje nezávislých maloobchodníkov s potravinami a zmiešaným tovarom a zastrešuje ju spoločnosť METRO Cash&Carry. Vďaka členstvu v aliancii získajú podnikatelia balík podpory založený na ucelenej identite predajne pod značkou Môj obchod, výhodnej ponuke tovarov a aktívnej obchodnej spolupráci.
Každý z členov aliancie má zároveň svoj vlastný podnikateľský príbeh. Do podnikania sa pustili za iných okolností, prekonávali iné prekážky a na partnerstve vyzdvihujú iné benefity. Ich príbehy môžu inšpirovať tých, ktorí chcú svoj biznis reštartovať, ako aj ďalších, ktorí o vstupe do podnikania v maloobchode ešte len uvažujú.
Kto sú obchodníci s potravinami z aliancie
Podnikanie v maloobchode s potravinami nie je jednoduché. V nákupnej aliancii ho však dokáže zvládnuť každý, kto má dostatok odhodlania, aj keď nikdy predtým nepodnikal. Ako napríklad majiteľ Môjho obchodu v Harmanci Pavol Zrak. Pred vstupom do podnikania pracoval ako baník, až kým ho jeho manželka nepostavila pred jednoduchú voľbu: „Buď ja alebo baňa.“ Tak si Pavol otvoril obchod s potravinami.
Po čase pochopil, že väčšiu stabilitu do podnikania dostane vtedy, keď sa spojí so silným partnerom: „Bez Môjho obchodu by všetka naša námaha vyšla navnivoč a jedného dňa by sme možno aj skrachovali. Napríklad keď prišli obchodné reťazce. Ľudia vtedy zmenili nákupné správanie, začali viac nakupovať lacné a nekvalitné výrobky a malé obchodíky zívali prázdnotou,“ hovorí Pavol Zrak.
Na druhej strane Peter Benko z Dunajskej Lužnej vedel už od detstva, čomu sa chce v dospelosti venovať. Inšpirovala ho jeho mama, ktorá pracovala v potravinách a svoju prácu milovala. Peter si zároveň uvedomoval, že na úspech vlastnej predajne mu nadšenie nepostačí. Vstúpil do aliancie a jeho predajňu dnes zákazníci považujú za výnimočnú: „Je to určite prístupom k zákazníkom. V ostatných obchodoch pracujú väčšinou len vykladači tovaru, ktorí na svoju prácu vôbec nie sú hrdí. Nie sú ochotní pomôcť, neporadia, nepoznajú sortiment. U nás je to iné. Zákazníci si vážia nás, my si vážime ich.“
Obchodníkom s potravinami pomáha nákupná aliancia
Mnohí podnikatelia vstúpili do aliancie práve v časoch, keď si už vlastnými silami nevedeli poradiť a budúcnosť ich podnikania bola neistá. A to sa môže stať komukoľvek, aj skúsenému manažérovi. Napríklad Milan Sokol z Rišňoviec nemal s podnikaním dobré skúsenosti, tápal v množstve administratívnych povinností a chýbali mu ľudia, ktorí by mu poradili. „Aj preto som sa pustil do podnikania s alianciou Môj obchod. Pomohla mi vybudovať celé zázemie, poskytla školenia a naučila, ako správne komunikovať so zákazníkmi,“ hovorí Milan.
Aliancia mu pomáha aj priebežne, aby sa vedel prispôsobiť čoraz náročnejším požiadavkám zákazníkov. „Ľudia nakupujú stále niečo iné, trh sa vyvíja, konkurencia nám šliape na päty. Ak chceme, aby sa predajni darilo, nemôžeme sa len viezť, musíme s ňou aj žiť. Každý, kto sa spojí s alianciou, môže len získať,“ dodáva.
Iný príbeh má Lukáš Bilka zo Skalice, ktorý prevzal po svojom otcovi rodinné pekárstvo. Po čase si uvedomil, že ak chce prežiť v konkurencii lacného rozpekaného pečiva veľkých sietí, musí začať prevádzkovať obchod s celým sortimentom a pekárenské výrobky predávať medzi nimi. Vlastnú predajňu Môj obchod otvoril v Skalici v roku 2014, a to im pomohlo zachrániť aj pekárstvo: „Pôvodne sme mali len pekárničku. Ak sme chceli prežiť, musel som sa rozhodnúť ako ďalej. Som rád, že sme vstúpili do aliancie. Vďaka nej sme sa veľa naučili. Výsledkom toho je, že sa u nás cítia zákazníci dobre a my prosperujeme.“
Aké výhody pre obchod má členstvo v aliancii
Jedným z prvých krokov po vstupe do aliancie Môj obchod je modernizácia samotnej predajne. Podnikateľ Jozef Pojdák z Prakoviec na Spiši tvrdí, že sami by na rôzne detaily, ktoré robia veľký rozdiel vo vnímaní zákazníkov, ani neprišli: „Vymenili sme okná a vchodové dvere, opravili a natreli fasádu, zrekonštruovali a rozšírili povrch určený na parkovanie. Vytvorili sme parkovacie miesto pre invalidných zákazníkov, prístupové chodníky sme obložili zámkovou dlažbou aj s nábehom pre invalidné vozíky a pre pohodlnejší prístup priamo k autám. Viete, zákazníci ocenia, keď na vás vidia, že si ich vážite a čo všetko pre nich robíte.“
Poradenstvo pri každodennom chode podnikania pomáha aj Lukášovi Bilkovi: „Odborníci z aliancie nám pomohli so všetkým, čo sme potrebovali. Od návrhu predajne cez rozloženie zariadenia aj sortimentu, farebné doladenie obchodu, preškolenie personálu v Maloobchodnej akadémii, až po pomoc prostredníctvom letákových akcií s cenami a darčekov pre zákazníkov.“
Igor Benko z Trnavy zasa oceňuje, že vďaka Môjmu obchodu sa jeho predajňa odlišuje od konkurencie: „Myslím si, že je to sortimentom. Môj obchod má svoje značky. Ponúkame teda to, čo iné siete neponúkajú, napríklad aj produkty drobných partnerov. Ľudí totiž láka možnosť kúpiť si niečo špecifické.“
Úspech obchodu sa skrýva v osobnom prístupe
Aj keď každý z podnikateľov je iný, jedno majú spoločné - svoju prácu milujú a dávajú do nej kus seba. Práve osobný prístup a rešpekt k zákazníkom je to, čo ich odlišuje od ostatných. Predavačky u Jozefa Pojdáka sú vraj „ako za starých čias“: „Vedia, ako sa zákazníci majú, či im zdravie slúži, čo potrebujú, čo majú radi aj čo dnes budú variť. Často spolu hovoria, niekedy aj viac ako s najbližšími. Preto je až 80 % z nich stálych a len 20 % sú náhodní zákazníci.“
Na týchto kvalitách stavia svoje podnikanie aj Pavol Zrak: „Keď objednávam tovar, viem presne, pre koho bude. Viem, čo má kto rád, poznám ich všetkých po mene. Či už sú to chlapi, čo idú od nás rovno do hory, alebo elektrikári idúci do práce. Kupujú si u nás desiaty - salámy, šaláty, bagety a pivo. Gazdiniek k nám chodí ešte viac a tie nakupujú najmä suroviny na prípravu jedál.“