Aké sú špecifiká startupov v porovnaní s tradičnými firmami?
Možno sa pýtate, v čom je startup odlišný od bežného začínajúceho podniku. Rozdiely medzi nimi by sme mohli zhrnúť nasledovne:
- Startupy sa zameriavajú viac na svetové trhy, zatiaľ čo tradičné malé podniky sú zamerané skôr na domáce. Z toho je zrejmé, že podnikanie startupov je viac ambiciózne, no aj viac rizikové. Ich podnikateľský (biznis) model totiž ešte obyčajne nebol otestovaný na trhu a nie je isté, že ho trh prijme.
- Startupy majú podnikateľský nápad založený na inovácii, ktorá je ich hlavnou konkurenčnou výhodou. Tradičné začínajúce podniky nemusia mať pre svoj vznik ako hlavný dôvod inováciu.
- Vďaka internetu môžu zakladatelia a zamestnanci startupu vykonávať svoju prácu kdekoľvek na svete, čo sa v tradičných malých podnikoch príliš nedá. Ak máte reštauráciu alebo kvetinárstvo, potrebujete vo svojej prevádzke aj reálne byť.
- Z hľadiska financovania sú tradičné začínajúce podniky skôr rodinnými podnikmi a externé financie, ako napr. bankové úvery či kapitál od investorov, využívajú zriedkavejšie. Naproti tomu startupy hľadajú investorov, aby získavali financie na ďalší vývoj produktu, rozvoj firmy a vstup na zahraničné trhy.
- Tradičné začínajúce podniky rastú síce pomalšie, ale pomerne pravidelným tempom. Startupy prežívajú rast úplne inak. Zatiaľ čo v začiatkoch dosahujú straty (kvôli vývoju a potrebám rýchleho vstupu na trh), neskôr zažívajú intenzívny a rýchly rast.
Aj cesta startupu k úspechu a rozbehnutiu firmy na trhu je teda iná ako v prípade bežného malého podniku. V prípade startupu, ktorý prichádza na trh s neznámou inováciou sa ráta aj s tým, že prototyp, ktorý vyvíja, nemusí byť úspešný, a preto môže biznis aj po mesiacoch tvrdej práce nakoniec zabaliť. A na túto alternatívu je potrebné byť pripravený. Celý proces výstižne znázorňuje nasledovný obrázok.