Kúpi niektoré vydavateľstvo váš rukopis? Zvládnete knihu vydať prostredníctvom selfpublishingu? Bude sa čitateľom páčiť? Tieto otázky sú na začiatku písania prirodzené. Poďme sa pozrieť, čo s nimi.
Možno vám ráno v sprche napadol geniálny námet na knihu, prípadne už na ňom dávno pracujete. Napriek tomu máte pochybnosti. Pýtate sa sami seba: “Je to dobrý nápad?”
Napísal už niekto niečo podobné?
So svojím novovymysleným námetom zapnete webstránku prvého knižného eshopu, ktorý vám napadne, alebo zbehnete do blízkeho kníhkupectva. Hľadáte, či už takýto titul existuje.
Možno si vravíte, že najlepšie by bolo napísať knihu, akú ešte nikto nikdy nenapísal. Takú, ktorá by bola jednotkou vo svojej vlastnej kategórii. Problém je, že by v tej kategórii stála sama.
Tých kníh sú tam stovky…
V 99 % prípadov už niekto napísal podobnú knihu, akú chcete napísať aj vy ktorá bude spadať do určitej kategórie. A to je dobre. Vaša kniha musí byť niekam zaradená – čím konkrétnejšie, tým lepšie.
Snažte sa vytvoriť niečo originálne, ale nebojte sa byť zaradený do určitého žánru. Keď vaši čitatelia budú v kníhkupectve hľadať váš titul, musí byť pre nich jednoznačné, kam majú zamieriť. Ak teda váš námet už niekto podobne spracoval, je to v poriadku.
Ako veľmi je váš námet na knihu pre vás osobný?
V článku Ako napísať knihu sme si povedali, že námet pre vás musí byť dôležitý a intímny. Nepíšte o veciach, ktoré sú dôležité pre svet alebo pre druhých ľudí. Zamerajte sa na seba – na svoje myšlienky, problémy alebo postoje.
Váš hlas je pri písaní cenný. Dôverujte mu. Píšte to, čo sami pokladáte za dôležité, či už je to ľúbostný vzťah, sadenie kvetov alebo vymyslený svet pod vodou. Čerpajte zo svojho života a pretavte to do fikcie alebo odbornej literatúry.
Bude to dobrá kniha?
Ako prvé sa zamyslime nad tým, aká je to dobrá kniha. Merítok je mnoho – ako dobre sa kniha predáva, aké má recenzie, či získala nejaké knižné ocenenia alebo koľko ľudí ju považuje za svoju srdcovku, na ktorú nedá dopustiť a ktorá ich v živote ovplyvnila, či ho dokonca úplne zmenila. Toto všetko sú odlišné pohľady.
Kniha môže mať nálepku best seller, a predsa nevyhrá literárne ocenenie. Môže získať literárne ocenenie, a predsa nemusí mať až taký dobrý ohlas u verejnosti. Myslime teda na priemer – teda že dobrá kniha má slušné predaje, má záujem verejnosti a aj nejakej tej odbornej kritiky. Dobrý námet je teda námetom dobrej knihy.
A o rozsudku rozhodne…
Môžete postupovať podľa všetkých pravidiel písania, zaplatiť si PR, naplánovať besedovanie po celej krajine alebo strčiť do vrecka pár eur nejakej celebritke, ktorá si s vašou knihou urobí selfie na instagrame, a predsa to nemusí zaručiť, že bude vaša kniha dobrá.
Trh rozhodne. Čitatelia sa vyjadria. Práve tí, pre ktorých píšete, vám povedia, či je vaša kniha dobrá. A to až v momente, keď kniha stojí na polici kníhkupectva.
Nepochybujte a nepýtajte sa - píšte
Je normálne, že sa sami seba pýtate, či je váš námet dobrý. Napriek tomu tejto otázke neprikladajte dôraz. Píšete pre tých, ktorým sa váš titul bude páčiť. Nájdu si k vám cestu.
Na vaše besedy prídu ľudia, ktorým sa vaša kniha páči. To sú tí, ktorí vám dajú kladné recenzie. Oni sú tí, pre ktorých píšete a pre ktorých aj ďalej budete písať.
Nerobte si dopredu starosti s tým, či má zmysel napísať námet, ktorý máte v hlave. Pustite sa do písania. Pomôžte druhým vyriešiť ich problémy, alebo ich zabavte svojou fikciou. Oni váš námet urobia dobrým.