Ako premeniť svoj nápad na podnikanie a splniť si tak sen, aj keď nemáte veľký kapitál? Na základe vlastných skúseností radí hudobník, ktorý sa „nechtiac“ stal úspešným podnikateľom.
Derek Sivers je nezvyčajný príklad podnikateľa, pretože sa ním stal takpovediac „z donútenia“. Svojím príbehom inšpiruje ľudí, ktorí o rozbehnutí vlastného biznisu snívajú, no boja sa začať. Derek je príkladom, že tam, kde vôľa, je cesta a že aj zdravý rozum môže stačiť na úspešné podnikanie.
Vydavateľstvo Bajkal začiatkom tohto roka vydalo jeho knižku z názvom Čokoľvek chcete, ktorá hovorí práve o Derekových podnikateľských skúsenostiach. Inšpirujte sa niekoľkými bodmi spomínaného autora, ktoré môžu pomôcť v rozbehnutí vlastného podnikania aj vám.
Z hudobníka podnikateľom tak trochu „nechtiac“
Derek Sivers pôvodne nechcel byť podnikateľom, živil sa ako profesionálny hudobník a producent hudby, s čím bol veľmi spokojný. Spoločnosť CD Baby založil v roku 1998, keď hľadal možnosti, ako by mohol svoje cédečká predávať aj online. V tých časoch bola online distribúcia hudby záležitosťou veľkých firiem, ktoré nemali dôvod predávať hudbu „malých“ nezávislých umelcov. Sivers sa preto rozhodol spraviť zo svojej webstránky e-shop. Pripomíname, že šlo o dobu pred PayPal, GoPay, Stripe a World Press, a teda obchodovanie cez internet bolo zložitejšie aj drahšie.
Hoci bolo jeho zámerom predávať cez internet len svoju tvorbu, prejavili o takúto službu záujem aj jeho kamaráti a iní hudobníci. Zo Siversa sa tak chtiac-nechtiac stal podnikateľ v online predaji hudby. A hoci si rast firmy výraznejšie ani neprial, úspech mal čoraz väčší a o 10 rokov neskôr ju predal za 22 miliónov dolárov.
Sivers svoje skúsenosti zo založenia a vedenia spoločnosti CD Baby pretavil do niekoľkých jednoduchých rád.
Čo je vaším skutočný smerom?
Väčšina ľudí nevie, prečo robia to, čo robia. Napodobňujú ostatných, idú s prúdom a po vyšliapaných chodníkoch bez toho, aby si našli vlastnú cestu. Strávia desaťročia dosahovaním niečoho, o čom ich niekto presvedčil, že to majú chcieť bez toho, aby si uvedomili, či ich to vôbec urobí šťastnejšími. Neľutujte na svojej smrteľnej posteli, že ste prepásli svoj jediný život. Že ste uprednostnili malé rozptýlenia pred veľkými snami. Zistite, čo vás robí šťastným a čo má pre vás hodnotu a nasledujte to.
Vytvorte si vlastnú utópiu
Keď vytvárate firmu, vytvárate vlastnú utópiu - miesto, ktoré môže fungovať podľa vašich vlastných pravidiel. Sivers sa nechcel živiť distribúciou hudby ale jej tvorbou a hraním. Povedal si, že ak zvolí nerealistický, utopický prístup, podarí sa mu rast tohto biznisu pribrzdiť. A tak si spísal utopicky ideálnu distribučnú zmluvu, akú by chcel mať asi každý hudobník, hoci možno bola na úkor jeho biznisu. Zaviazal sa svojim zákazníkom:
- Platiť každý týždeň,
- Dať hudobníkom k dispozícii meno a adresu každého, kto si kúpil ich hudbu,
- Nikdy nikoho nevyhodiť z distribúcie (aj keď predá jedno CD za päť rokov),
- Nedovoliť platenú reklamu na svojej stránke (pretože to nie je fér voči tým, ktorí si ju nemôžu dovoliť).
Držal sa jej. A práve kvôli ideálnym distribučným podmienkam si ho vyberalo viac a viac zákazníkov – hudobníkov.
Podnikateľský plán môže byť jednoduchý
Vytvoriť
podnikateľský plán by nikdy nemalo trvať viac ako pár hodín – ideálne nie viac ako pár minút. Najlepšie je
začínať s plánovaním jednoducho. Rýchlo situáciu zhodnotiť a použiť
sedliacky rozum. To by vám malo stačiť na vyhodnotenie, či čísla sedia. Zvyšok
sú detaily.
Keď Sivers začal so svojím podnikaním, nemal predstavu, koľko si má pýtať za svoje služby, tak sa inšpiroval v najbližšom obchode s hudbou. Prišiel na tento biznis model, ktorý zverejnil na svojom webe:
„Za zavesenie albumu na stránku zaplatíte jednorazový poplatok 35 dolárov. Vy si nastavte cenu za album, akú chcete. Bez ohľadu na vašu cenu si my ponecháme 4 doláre. Vyplácame každý týždeň.“
Aj o šesť rokov neskôr boli tie isté dve čísla jediným zdrojom príjmov pre firmu.
Nefunguje to? Zmeňte to!
Všetci sme už počuli o dôležitosti vytrvalosti, ale je tiež dôležité, v čom máme byť vytrvalí. Úspech prichádza z vytrvalého zlepšovania a vynachádzania, nie z vytrvalého pracovania na niečom, čo nefunguje. Všetci máme veľa nápadov, výtvorov a projektov. Ak jeden z nich ukážete svetu a nestane sa z toho hit, zbytočne ho netlačte. Namiesto toho sa vráťte späť k zlepšovaniu a vynaliezaniu. Každú novú myšlienku alebo zlepšenie ukážte svetu. Ak viacerí ľudia povedia – Áno! Toto potrebujem! Za toto ti rád zaplatím! – potom by ste sa mali na danú činnosť zamerať. Ale ak je ich reakcia menej výrazná, nemusíte v nej pokračovať.
Začnite teraz – hoci bez veľkých investícií
Pozor na každého (vrátane vás samotných), kto povie, že chce spraviť niečo veľké, ale nemôže, kým nezoženie peniaze na začiatok. Zvyčajne to znamená, že človek je skôr zamilovaný do predstavy urobiť niečo naozaj veľké ako by mal urobiť niečo naozaj užitočné. Ale ak sa má nejaká myšlienka stať veľkou, musí byť najskôr užitočná.
Avšak, ak chcete byť užitoční, vždy môžete jednoducho začať len s jedným percentom toho, čo máte vo svojej veľkolepej vízii. Ak aj zatiaľ pôjde len o skromný model vašej veľkej vízie, aspoň už vstúpite „do hry“. Budete o krok vpred pred ostatnými, pretože ste začali, kým ostatní len čakajú, kým sa im cieľová páska magicky zjaví pred očami hneď po štarte.
Buďte pripravení na rôzne scenáre
Nemôžete predstierať, že existuje len jediný správny spôsob, ako niečo urobiť. Váš prvý nápad je vždy len jednou z mnohých možností. Žiaden biznis nejde úplne podľa plánu, tak si pokojne spravte desať radikálne odlišných variantov. Pripravte si plán:
- ktorý si vyžaduje iba 1 000 eur vstupnej investície,
- pre desaťnásobne viac zákazníkov ako bolo pôvodne plánovaných,
- pre verziu bez webovej stránky,
- pre verziu, v ktorej neodhadnete správne obrat, ani počet zákazníkov, a napriek tomu to vyriešite,
- plán, ako by ste svoj biznis rozvinuli ako franšízu.
Zákazníci sú dôležitejší ako firma
Raz sa Siversa na konferencii niekto z hľadiska opýtal: „Čo ak by si každý hudobník spravil e-shop na svojej stránke? To by mohlo vážne ohroziť existenciu CD Baby. Ako sa chcete proti tomu brániť?“
Derek mu odpovedal: „Pravdupovediac mne nezáleží na CD Baby. Mne záleží len na hudobníkoch. Ak jedného dňa už hudobníci nebudú potrebovať CD Baby, tak je to v poriadku. Jednoducho svoju firmu zavriem a vrátim sa späť k hudobnej tvorbe.“
Pýtajúci sa zostal v šoku. Nikdy predtým nepočul od majiteľa biznisu, že by mu nezáležalo na prežití vlastnej firmy.
Pre Siversa ide len o prejav sedliackeho rozumu. Podnikanie ponúka riešenie problému. Ale ak sa ten problém naozaj podarí vyriešiť, biznis už nie je potrebný. Firma by mala byť ochotná „zomrieť“ pre svojich zákazníkov. Trochu paradoxná rada, ale funguje: „Starajte sa o svojich zákazníkov viac ako o seba – a firme sa bude dariť.“
Netradičný mail ako marketingový nástroj
Keď Sivers prvýkrát spustil online predaj na webových stránkach CD Baby, na každú objednávku prišla zákazníkom automatická odpoveď: „Vašu objednávku sme dnes odoslali. Dajte nám, prosím, vedieť, ak by Vám nebola doručená. Ďakujeme za Váš nákup.“
Po niekoľkých mesiacoch sa mu táto jednoduchá správa zdala fádna. Chcel, aby sa ľudia pri emailoch od CD Baby usmievali. Sadol si preto na 20 minút a vymyslel túto smiešnu maličkosť:
„Vaše cédečko sme pomocou sterilizovaných rukavíc nežne vybrali z našich políc CD Baby a položili ho na saténový vankúšik.
Náš tím 50 zamestnancov ho pozorne prezrel a vyleštil tak, aby bolo pred odoslaním k Vám v čo najlepšom stave. Náš špecialista na balenie z Japonska zapálil nad Vaším cédečkom sviečku a ticho sa rozhostilo nad davom zamestnancov, keď ho opatrne uložil do tej najkrajšej zlatom vystlanej krabičky, akú vôbec možno zohnať.
Potom sme mali krásnu rozlúčkovú oslavu a všetci svorne odprevadili Váš balíček dolu ulicou na pobočku pošty, kde mu celé mesto Portland zamávalo na rozlúčku s „Bon voyage!“ na perách.
Teraz je už balíček na ceste k Vám, putuje súkromným lietadlom CD Baby dnes, v piatok, šiesteho júna.
Dúfame, že ste si nakupovanie u nás užili. My rozhodne áno, Vašu fotku máme na stene pod nápisom „zákazník roka“. Dnes sme síce všetci vyčerpaní, ale už sa nevieme dočkať, kedy sa opäť vrátite na cdbaby.com!“
Tento nezmyselný email, posielaný automaticky po každej objednávke sa stal ohromne populárnym. Ľuďom sa páčil natoľko, že ho zverejňovali na svojich webových stránkach a ukazovali svojim známym. Spoločnosti CD Baby priniesol tisícky nových zákazníkov.
Byť, nie mať
Ak sa človek chce niečo naučiť robiť sám, ľudia v jeho okolí mu nemusia rozumieť. Mnohí zabudli na radosť z učenia sa a z práce. Áno, môže to trvať dlhšie a byť neefektívnejšie. Áno, môžete teoreticky prísť o peniaze pre nevyužité príležitosti, ak to, že chcete dosiahnuť cieľ vlastnými silami, spomaľuje rast biznisu. Avšak celá pointa, prečo niečo vôbec robiť, je radosť, ktorú z toho máte! Keď sa odhodláte bežať maratón, tiež nechcete, aby vás k cieľovej páske priviezol taxík.
Nebojte sa delegovania práce
Mnoho ľudí, ktorí sa živia ako podnikatelia, majú problém s delegovaním práce. Sú zaneprázdnení, lebo všetko robia sami. Vedia, že potrebujú pomoc, ale ani nemajú čas, aby našli a zaškolili niekoho, kto by im pomohol. Tak robia ešte viac, až kým situáciu nezvládajú.
Ak sa na vás napríklad obracajú vaši zamestnanci stále s tými istými otázkami, skúste tento postup:
- všetkých zvolajte,
- odpovedzte na otázku a vysvetlite filozofiu svojho rozhodnutia,
- overte si, či každý porozumel,
- požiadajte niekoho o zápis do manuálu,
- povedzte všetkým, že nabudúce sa môžu rozhodovať sami, ako postupovať.
Delegovanie pravdaže treba občas kontrolovať. Je veľký rozdiel medzi podnikaním a manažovaním biznisu. Byť podnikateľom znie slobodne, ale len pokiaľ si neuvedomíte, že vziať si pár dní voľna by poškodilo vašu firmu. Byť skutočným majiteľom biznisu znamená, že keď firmu opustíte na rok, po návrate sa jej bude dariť ešte lepšie.
Robte len to, čo naozaj chcete
Ak už svoj biznis rozbehnete a istý čas funguje, natrafíte na zaujímavé križovatky.
Mnohí si predstavujú, že typický majiteľ firmy by mal chodiť na obedy s ďalšími vysoko produktívnymi podnikateľmi a uzatvárať veľké obchodné dohody. Ale čo v prípade, že niečo takéto neznášate? Čo ak sa radšej chcete osamote venovať svojmu remeslu? Alebo sa rozprávať so zákazníkmi?
Nikdy nezabudnite, že svoju rolu vo firme si môžete vytvoriť takú, ako vy chcete. Čokoľvek, čo neznášate robiť, niekto iný miluje. Tak nájdite tú osobu a nechajte ju to robiť.
Je možné, že ak sa rozhodnete urobiť si po svojom, stretnete sa s nesúhlasom a nepochopením okolia, ale komu na tom záleží? Nemôžete sa predsa prispôsobovať predstavám niekoho iného o tradičnom podnikateľovi. Musíte robiť len to, čo máte naozaj radi, inak stratíte záujem o svoje podnikanie.
Vytvorte si svoj dokonalý svet
Podnikanie môže byť rovnako kreatívne ako umenie. Podnikajúci človek môže byť nekonvenčný, jedinečný aj divný. Biznis je obrazom svojho zakladateľa. Existujú rôzne možnosti:
- Niektorí ľudia chcú byť miliardári s tisíckami zamestnancov. Niektorí zasa chcú pracovať sami.
- Niektorí chcú maximálne zisky. Niektorým o zisk až tak nejde.
- Niektorí chcú byť v Silicon Valley medzi 500 najväčšími firmami. Niektorí chcú byť radšej anonymní.
Je jedno, čo si vyberiete, vždy sa nájdu ľudia, ktorí vám povedia, že to robíte zle. Radšej sa sústreďte na to, aby ste rozpoznali, čo vás teší a čo vám, naopak, berie energiu. Spoznajte rozdiel medzi tým, keď ste sami sebou a keď sa len snažíte na niekoho zapôsobiť. Čokoľvek robíte, ide o váš výtvor, tak si ho urobte podľa seba.