Predkladaná novela zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „novela zákona o dani z príjmov alebo novela zákona, resp. zákon o dani z príjmov“) má prispieť k zvýšeniu atraktivity podnikateľského prostredia znížením administratívnej záťaže pre podnikateľov a eliminovať daňové úniky. Novela zákona prináša najmä nasledujúce zmeny.
Zmena daňovej evidencie a previazanie niektorých častí s evidenciou na účely paušálnych výdavkov
Novelou zákona o dani z príjmov sa zjednocuje forma vedenia preukázateľných výdavkov daňovníkov, ktorí dosahujú príjmy podľa § 6 ods. 1 až ods. 4 zákona o dani z príjmov prostredníctvom daňovej evidencie. V tejto súvislosti sa ruší osobitná forma evidencie pre daňovníkov, ktorí dosahujú príjmy podľa § 6 ods. 3 (z prenájmu nehnuteľností) a daňová evidencia, ktorú v súčasnosti upravujú § 6 ods. 14 a 15 (daňová evidencia pre účel uplatnenia preukázateľných daňových výdavkov, ktorú môžu viesť daňovníci s príjmami z podnikania, inej samostatnej zárobkovej činnosti a z použitia diela a použitia umeleckého výkonu). Daňovú evidenciu, definovanú v predkladanej novele zákona o dani z príjmov bude môcť viesť každý daňovník, ktorý dosahuje príjmy z podnikania, inej samostatnej zárobkovej činnosti, prenájmu a z použitia diela a použitia umeleckého výkonu a to bez obmedzenia vykonávať danú činnosť samostatne (môže zamestnávať zamestnancov) a bez veľkostného obmedzenia dosiahnutých príjmov (výnosov) v bezprostredne predchádzajúcom zdaňovacom období (v súčasnosti príjmy (výnosy) nesmú presiahnuť 170 000 eur).
Evidencia na účely uplatňovania paušálnych výdavkov (evidencia o príjmoch, zásobách a pohľadávkach) sa novelou zákona o dani z príjmov prepája s vybranými položkami „novej“ daňovej evidencie. Daňovníci, ktorí budú uplatňovať paušálne výdavky podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov budú povinní po nadobudnutí účinnosti predkladanej novely zákona o dani z príjmov viesť evidenciu o:
- príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (príjmy zahrňované do základu dane a príjmy nezahrňované do základu dane) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov podľa § 10 zákona o účtovníctve,
- zásobách a pohľadávkach.
Postupné znižovanie vstupnej ceny motorového vozidla pre účely výpočtu nepeňažného príjmu zamestnanca zo závislej činnosti
V súčasnosti je nepeňažným príjmom zamestnanca zo závislej činnosti aj suma vo výške 1 % zo vstupnej ceny vozidla za každý aj začatý kalendárny mesiac poskytnutia motorového vozidla zamestnávateľa na používanie na služobné a súkromné účely. Novelou zákona o dani z príjmov sa navrhuje zohľadňovať pri výpočte nepeňažného príjmu zamestnanca opotrebenie poskytnutého motorového vozidla a to znížením vstupnej ceny vozidla. Nepeňažný príjem zamestnanca by sa na základe navrhovanej zmeny mal vypočítať:
- v prvom roku odpisovania vo výške 1 % zo vstupnej ceny motorového vozidla,
- v ďalších rokoch vo výške 1 % zo vstupnej ceny motorového vozidla každoročne zníženej o 12,5 %.
V prípade schválenia navrhovanej zmeny sa v zmysle prechodného ustanovenia tento postup použije prvýkrát pri výpočte nepeňažného príjmu zamestnanca za január 2014 aj vtedy, ak zamestnanec v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach používal toto motorové vozidlo zamestnávateľa aj na súkromné účely.
Oslobodenie príjmov z cien alebo výhier
Navrhuje sa zdaňovať len tú časť príjmov z cien alebo výhier, ktorá presahuje hranicu oslobodenia od dane z príjmov podľa § 9 ods. 2 písm. m) zákona o dani z príjmov. Od dane sú oslobodené ceny alebo výhry neprevyšujúce sumu 350 eur.
Priebežné zahrnovanie neuhradeného záväzku alebo jeho časti po lehote splatnosti do základu dane
Ak uplynie lehota splatnosti záväzku a daňovník záväzok alebo jeho časť neuhradí bude podľa navrhovaných zmien povinný (okrem napríklad daňovníka účtujúceho v sústave jednoduchého účtovníctva, daňovníka uplatňujúceho paušálne výdavky, neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby) zvýšiť základ dane od 20 % až do 100 % menovitej hodnoty záväzku alebo jeho nesplatenej časti v závislosti od doby, ktorá uplynula od pôvodne dohodnutej lehoty splatnosti. Súčasne sa dopĺňajú ustanovenia, ktoré upravujú zníženie základu dane v prípade úhrady, premlčaniu alebo zániku záväzku. Pri zahrňovaní záväzkov po lehote splatnosti do základu dane sa v prípade schválenia novely zákona o dani z príjmov aplikujú rovnaké podmienky ako pri zahrňovaní pohľadávok po lehote splatnosti do základu dane.
Zrušenie oznamovacích povinností od roku 2014
Novelou zákona o dani z príjmov sa navrhuje zrušiť:
- oznamovaciu povinnosť v dôsledku uskutočnenia úhrad zdaniteľného príjmu v hotovosti za kalendárny rok (§ 49a ods. 8, tzv. „bonzácky paragraf“) z dôvodu nadbytočnosti v súvislosti s prijatím zákona č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti ako aj v nadväznosti na zníženie administratívnej záťaže podnikateľov (daňovníkov),
- oznamovaciu povinnosť o začatí a ukončení nezahrnovania kurzových rozdielov vznikajúcich v účtovníctve z dôvodu nezrealizovaného inkasa pohľadávok alebo neuhradených záväzkov do základu dane z dôvodu zníženia administratívnej záťaže podnikateľov (daňovníkov); rozhodnutie o zahrnovaní kurzových rozdielov do základu dane sa vyznačí v daňovom priznaní.
Pokuta za nevystavenie a nedoručenie potvrdenia o príjme a za nepodanie, resp. oneskorené podanie prehľadu
Podľa súčasne platnej legislatívy ak zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, nevystavil potvrdenie o zdaniteľnej mzde podľa § 39 ods. 5 zákona o dani z príjmov a nedoručil ho zamestnancovi v ustanovenej lehote nebol sankcionovaný. Rovnako nebol zamestnávateľ pokutovaný ani za nepodanie, resp. oneskorené podanie prehľadu podľa § 39 ods. 9 písm. a) zákona o dani z príjmov. Novelou zákona o dani z príjmov sa zavádza pokuta zamestnávateľovi, ktorý je platiteľom dane, ak:
- nevystaví a nedoručí potvrdenie o zdaniteľnej mzde v ustanovenej lehote vo výške 15 eur za každého takéhoto zamestnanca,
- podá po lehote alebo nepodá vôbec prehľad podľa § 39 ods. 9 písm. a) vo výške 10 eur.
Prehľad číselných údajov, ktoré sa navrhujú v novele zákona o dani z príjmov zaokrúhliť a budú platné od 1. januára 2014 v prípade schválenia novely v predkladanom znení
Položka | do 31. 12. 2013 (v EUR) | od 1. 1. 2014 (v EUR) |
Maximálna výška odpisu pohľadávky alebo jej nesplatenej časti uznaná ako daňový výdavok | 331,94 | 332 |
Maximálna výška príspevku z nepovinného členstva ako daňový výdavok | 66 387,84 | 66 388 |
Daňový výdavok za jeden reklamný predmet | 16,60 | 17 |
Limitná suma pre platenie mesačných preddavkov na daň u fyzických osôb aj právnických osôb | 16 596,96 | 16 600 |
Limitná suma pre platenie štvrťročných preddavkov na daň u právnických osôb | 1 659,70 | 2 500 |
Daňový nedoplatok vyplývajúci z ročného zúčtovania/znížený o sumu daňového bonusu | 3,32 | 5 |
Daň sa nevyrubí a neplatí, ak za zdaňovacie obdobie nepresiahne | 16,60 | 17 |
Daň na úhradu vypočítaná v daňovom priznaní sa neplatí, ak nepresiahne | 3,32 | 5 |
Minimálny podiel zaplatenej dane poskytnutý daňovníkom, fyzickou osobou, určenému prijímateľovi | 3,32 | 3 |
Minimálny podiel zaplatenej dane poskytnutý daňovníkom, právnickou osobou, určenému prijímateľovi | 8,30 | 8 |
Povinnosť zverejniť presnú špecifikáciu použitia prijatého podielu (súhrn podielov zaplatenej dane) v Obchodnom vestníku, ak presahuje | 3 319,39 | 3 320 |
Od 1. 1. 2014 by sa mala hranica pre platenie mesačných a štvrťročných preddavkov pre právnické osoby a fyzické osoby zjednotiť. V súvislosti s platením preddavkov na daň z príjmov pre právnické osoby, ktoré vznikli v priebehu zdaňovacieho obdobia, sa novelou zákona o dani z príjmov navrhuje zjednotenie spôsobu zisťovania a výpočtu preddavkov s ostatnými právnickými osobami (daňovníkmi). Povinnosť platiť preddavky na daň z príjmov sa bude zisťovať podľa skutočnej daňovej povinnosti vykázanej v daňovom priznaní, aj keď boli daňovníkmi len časť zdaňovacieho obdobia. Navrhovanou novelou zaniká povinnosť dopočítania daňovej povinnosti za celé zdaňovacie obdobie, resp. platenie preddavkov na daň z príjmov na základe predpokladanej dane uvedenej v daňovom priznaní.
Výdavky na spotrebované pohonné látky pri pracovných cestách v paušálnej výške
Podľa novely zákona o dani z príjmov bude mať daňovník s príjmami podľa § 6 ods. 1 a 2 (fyzická osoba podnikateľ), ak využije na pracovnú cestu vlastné osobné motorové vozidlo nezahrnuté do obchodného majetku, možnosť výberu spôsobu uplatňovania výdavkov vynaložených na nákup pohonných látok:
- vo výške preukázateľne vynaložených výdavkov na nákup pohonných látok podľa cien platných v čase ich nákupu, pričom je daňovník povinný viesť evidenciu jázd z pracovných ciest, alebo
- vo forme paušálnych výdavkov do výšky 50 % z celkového preukázateľného nákupu pohonných látok, pričom daňovník nemusí viesť evidenciu jázd z pracovných ciest.
Účinnosť predloženej novely zákona o dani z príjmov sa navrhuje v celom jej rozsahu od 1. januára 2014.