Odmietnutie pandemickej PN v nariadenej karanténe

Môže zamestnanec odmietnuť pandemickú PN, ak chce v prípade nariadenej karantény pracovať z domu? Ako postupovať?

Viacerí občania sa v súčasnosti obracajú na Sociálnu poisťovňu s otázkou, či môžu odmietnuť pandemickú PN-ku, ak sa po návšteve rizikovej, tzv. červenej krajiny alebo kontakte s človekom pozitívnym na ochorenie COVID-19 cítia dobre a so zamestnávateľom sa dohodnú, že budú pracovať z domu. Sociálna poisťovňa ich preto upozorňuje, že takáto možnosť existuje. Platí však, že ošetrujúci lekár pandemickú PN vypísať musí, avšak poistenec môže následne odmietnuť nárok na pandemické nemocenské.

Postup v prípade povinnej karantény

Ak sa poistenec vrátil z tzv. červenej krajiny a musí ísť do karantény alebo izolácie, je povinný registrovať sa na stránke https://korona.gov.sk/ehranica/ a telefonicky, resp. mailom skontaktovať svojho ošetrujúceho lekára, ktorý mu vypíše tzv. pandemickú PN-ku. Lekár toto potvrdenie o dočasnej PN zašle do Sociálnej poisťovne aj s uvedením telefonického kontaktu na poistenca. Sociálna poisťovňa následne telefonicky kontaktuje poistenca v karanténe s otázkou, či si chce uplatniť nárok na pandemické nemocenské, alebo nie.

Ak nechce (napr. z dôvodu, že bude počas práceneschopnosti vykonávať prácu z domu a pod.), potom sa konanie o nároku na pandemické nemocenské vôbec neuskutoční. V tejto fáze teda môže poistenec dávku odmietnuť. Liečebný režim/karanténu poistenec napriek tomu dodržiavať musí. Zároveň platí, že poistenec je povinný o vzniknutej situácii (karanténe/izolácii) bezodkladne informovať svojho zamestnávateľa.

Ako požiadať o pandemickú PN po 1. septembri 2020

Poistenec môže dostať v prípade povinnej karantény po príchode z rizikovej krajiny dávku od Sociálnej poisťovne, ak dodrží nasledovný postup:

  • vyplní formulár a registruje sa na spomínanej stránke pre registráciu po príchode z rizikovej krajiny,
  • kontaktuje svojho ošetrujúceho lekára telefonicky alebo e-mailom. Ten vystaví potvrdenie o dočasnej PN z dôvodu karanténneho opatrenia alebo izolácie,
  • doklady s telefónnym číslom poistenca lekár zašle Sociálnej poisťovni,
  • Sociálna poisťovňa kontaktuje poistenca v karanténe a telefonicky s ním spíše žiadosť. V prípade, že poistenec svoje telefónne číslo nenahlásil lekárovi, musí pobočku Sociálnej poisťovne kontaktovať sám,
  • zamestnanec by mal kontaktovať aj zamestnávateľa a informovať ho o tom, že je v karanténe,
  • Sociálna poisťovňa po podaní žiadosti o nemocenské, vydá písomné rozhodnutie o nároku na túto dávku. Ak poistencovi (zamestnancovi, SZČO, dobrovoľne poistenej osobe) vznikne nárok na nemocenské, začne Sociálna poisťovňa vyplácať PN od prvého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti.

Viac informácií nájdete na stránke Sociálnej poisťovne.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Maximálne nemocenské dávky v roku 2025 (PN, OČR, materské, tehotenské)

Po splnení zákonných podmienok dostanú poistenci Sociálnej poisťovne v roku 2025 vyššie maximálne sumy štyroch nemocenských dávok: nemocenské, ošetrovné, tehotenské aj materské. Prehľad v článku.

Elektronický účet poistenca rozširuje služby, zmena je aj v ePN-ke

Sociálna poisťovňa zavádza do prevádzky dve novinky v Elektronickom účte poistenca (EUP). Prehľad zmien a dostupných služieb.

Odvody zamestnanca a zamestnávateľa od 1.1.2025

V roku 2025 dochádza ku zmene výšky maximálneho vymeriavacieho základu pre účely výpočtu odvodov do Sociálnej poisťovne. Koľko na odvodoch zaplatí v roku 2025 zamestnanec a koľko zamestnávateľ?

Minimálne odvody SZČO (živnostníkov) od 1.1.2025

V akej minimálnej výške je SZČO povinná platiť odvody do Sociálnej a zdravotnej poisťovne v roku 2025? Ako sa líšia odvody zdravotne postihnutej osoby či starobného dôchodcu a o koľko sa zvyšujú?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky