Kedy je vhodné využiť LCL prepravu, ako funguje v praxi, aké výhody ponúka a na čo treba, naopak, dať pozor? Podrobnosti aj ilustračný príklad z praxe.
Pojmy kontajnerová preprava, známa aj ako full container load (FCL) a preprava kusových zásielok, známa ako less than a container load (LCL) sa v medzinárodnej preprave používajú často. Importéri a exportéri sa však často nevedia orientovať v tom, ktorá z možností je pre nich výhodnejšia. Zatiaľ čo kontajnerová preprava je vhodná pre prepravu väčšieho množstva tovaru, pre exportérov a importérov menej objemnejšieho tovaru existuje možnosť prepravy, pri ktorej je možné vyťažiť spoločné, zberné, kontajnery. Objednávatelia prepravy platia iba za miesto v kontajneri, ktoré reálne ich tovar počas prepravy zaberie. Tento typ prepravy je známy ako preprava kusových zásielok alebo zberná služba, prípadne anglicky ako less than a container load (LCL). Ako funguje v praxi, ako dlho trvá a čo ďalšie treba vedieť?
Preprava kusových zásielok umožňuje flexibilitu a zníženie nákladov
LCL preprava je vhodná pre firmy, ktoré potrebujú prepraviť menšie objemy tovaru, ale chcú využívať výhody medzinárodnej kontajnerovej dopravy. Pri tomto type prepravy sa tovar od viacerých odosielateľov konsoliduje do jedného kontajnera, čím sa efektívne využije jeho priestor. Táto preprava je výhodná pre zásielky, ktoré nezaplnia celý kontajner, pričom sa znižujú náklady, no zároveň zachováva obdobnú rýchlosť ako preprava celých kontajnerov. Často ju využívajú zákazníci, ktorí si chcú otestovať nového dodávateľa predtým, než objednajú väčšie množstvo tovaru, a tým minimalizujú riziko.
Výhody prepravy kusových zásielok zahŕňajú nižšie náklady (v porovnaní s posielaním zásielok individuálne), flexibilitu, pretože nie je potrebné čakať na naplnenie celého kontajnera a možnosť prepravovať rôzne druhy tovaru. Vďaka tomu, že zákazník platí len za priestor, ktorý jeho tovar zaberá, LCL preprava poskytuje cenovo efektívne riešenie pre firmy s menšími zásielkami.
Napriek mnohým výhodám má LCL preprava aj nevýhody. Môže trvať dlhšie kvôli potrebnej konsolidácii a dekonsolidácii zásielok (zdĺhavejšiemu prijímaniu a vybaveniu všetkých zásielok v kontajneri), a ak nastane problém s colným odbavením jednej zásielky, môže to oddialiť doručenie ostatných. Ďalšou nevýhodou je zdieľanie kontajnera s inými zásielkami, čo môže zvyšovať riziko poškodenia pri manipulácii s tovarom, hoci takéto situácie sú zriedkavé a tovar je poistený.
Výhody LCL prepravy:
- Nižšie prepravné náklady, keďže sa platí iba za obsadený priestor;
- Flexibilita pri odosielaní menších zásielok bez čakania na naplnenie kontajnera;
- Možnosť prepravy rôzneho tovaru, pokiaľ nevyžaduje špeciálnu manipuláciu.
Nevýhody LCL prepravy:
- Dlhší čas doručenia kvôli konsolidácii a colnému odbaveniu;
- Riziko poškodenia tovaru pri zdieľaní kontajnera s inými zásielkami.
Počet zásielok konsolidovaných v jednom kontajneri pri LCL preprave sa môže líšiť v závislosti od veľkosti jednotlivých zásielok a kapacity kontajnera. Priemerne sa v jednom konsolidovanom kontajneri môže nachádzať 5 až 20 samostatných zásielok.
Tento počet však môže kolísať v závislosti od typu prepravovaného tovaru, jeho veľkosti a hmotnosti. Menšie a ľahšie zásielky v rozsahu jednej alebo pár paliet umožňujú väčšiu konsolidáciu, zatiaľ čo väčšie alebo objemnejšie položky znižujú počet zásielok, ktoré sa zmestia do jedného kontajnera.
Priebeh medzinárodnej prepravy kusových zásielok: príklad exportu strojov do Číny
Platí, že procesy spojené s medzinárodnou prepravou kontajnerových a kusových zásielok sú podobné. Ako môže prebiehať napríklad kontajnerová preprava hračiek z Číny na Slovensko približujeme v článku Preprava kontajnerových zásielok v praxi.
Na prepravu kusových zásielok sa používajú štandardné lodné kontajnery, v našich podmienkach najčastejšie 40 stopové kontajnery, prípadne 40 stopové high cube kontajnery, ktoré majú väčšiu prepravnú kapacitu. S prepravou kusových zásielok sa ale spájajú určité špecifiká, ktoré robia ich prepravu náročnejšou ako prepravu kontajnerových zásielok. Približujeme preto realizáciu tohto typu prepráv v praxi, na príklade exportu strojov zo Slovenska do Šanghaja.
Príklad exportu strojov zo Slovenska do Šanghaja
Slovenský exportér predal
zákazníkovi v Číne 2 stroje, ktoré budú na prepravu balené
v drevených boxoch. Exportér si s čínskymi importérom dohodol dodaciu podmienku Incoterms CIF Shanghai, čo znamená, že slovenský importér
zodpovedá za prepravu a poistenie tovaru až po prístav určenia v Číne
- Šanghaj. Keďže majú stroje spolu iba 2500 kg a 6 m3 je
výhodné prepraviť ich do Číny zbernou službou, pretože nakladacia kapacita
menšieho formátu lodného kontajnera (20 stopového), je až 33 m3.
Slovenský exportér si preto objedná zbernú službu u prepravcu, ktorý mu zariadi prepravu vrátane exportného preclenia na Slovensku a poistenia. Nakoľko je štandardne kompletovaných do jedného kontajnera aj 5 až 20 samostatných zásielok a tieto zásielky pochádzajú od odlišných odosielateľov, každú z nich je potrebné precliť na export a následne ich čo najoptimálnejšie a najbezpečnejšie umiestniť do kontajnera, celý proces si vyžaduje viac času ako príprava odoslania kontajnerových prepráv s tovarom jedného odosielateľa.
Najskôr je potrebné, aby exportér zabalil zásielky na export a odoslal ich do skladu prepravcu. Doručenie do skladu prepravcu vie zabezpečiť aj samotný prepravca, čiže je vec dohody, ako si to zmluvné strany nastavia. Po príchode zásielky do skladu prepravu je potrebné skontrolovať balenie tovaru. Ak je v poriadku, je možné s prepravou pokračovať a tovar precliť. Po exportnom vyclení je tovar prepravený do európskeho námorného terminálu, z ktorého odchádza loďou do Číny.
Ilustračné trvanie exportnej zbernej prepravy zo Slovenska do Číny:
16.10. | Tovar je pripravený na prepravu v sklade slovenského exportéra |
21.10. | Zásielky sú doručené do skladu prepravcu |
23.10. | Zásielky sú preclené a odchádzajú do prístavu v Hamburgu |
31.10 | Kombinovaná preprava z Hamburgu do Šanghaja |
Okolo 10.12 | Príchod lode s tovarom do prístavu v Šanghaji |
Okolo 20.12. | Doručenie tovaru do skladu zákazníka v Šanghaji |
Špecifiká LCL prepravy
Balenie, správne označovanie a deklarovanie tovaru na prepravu je pri zberných zásielkach obzvlášť dôležité, pretože na mori alebo na vlaku cestujú zásielky niekoľko týždňov s inými tovarmi, ktoré by mohli v prípade nesprávneho balenia poškodiť.
Prepravy kusových zásielok majú aj ďalšie špecifiká. Nie je, napríklad, možné konsolidovať všetky typy tovaru, napríklad nebezpečný tovar (obsahujúci batérie, výbušniny alebo horľavé látky) nemôže byť prepravovaný klasickou zbernou službou. Pri zberných prepravách je potrebné mať na pamäti aj to, že tovar pre rozličných príjemcov sa po ceste vykladá, a preto treba brať do úvahy aj prípadné rozmerové, váhové či tovarové obmedzenia terminálov, ktorými bude tovar po ceste prechádzať. Ďalej je potrebné počítať s minimálnym prepravným objemom 1 m3, čo znamená, že aj keď bude mať importér alebo exportér objemovo menšiu zásielku, bude musieť zaplatiť minimálne prepravné, akoby prepravoval 1 m3. Preto je vhodnejšie odosielať zásielku v takom objeme, aby podnikateľ nemusel platiť zbytočne za miesto, ktoré nevyužije.
Preprava kusových zásielok umožňuje rozbehnúť podnikanie a zásobovanie aj menším či začínajúcim firmám, nakoľko ich nelimituje veľkými objemami, teda nemusia naplniť celý kontajner na to, aby bola ich zásielka odoslaná. Tento typ prepravy často využívajú aj etablované firmy, ktoré si potrebujú k hlavnému produktovému portfóliu doplniť menšie množstvá tovarov, obalových materiálov alebo náhradných dielov.