Medzinárodná kontajnerová preprava v praxi

Aké sú špecifiká kontajnerovej prepravy, aké zásielky sa ňou (ne)oplatí posielať, aké výhody ponúka a ako takáto preprava prebieha? Praktické informácie aj príklad.

V medzinárodnej preprave sa často možno stretnúť s pojmom kontajnerová preprava, známa aj ako full container load (FCL). Na prepravu akých zásielok je vhodná, ako dlho môže trvať doručenie tovaru využitím tohto spôsobu prepravy, ako to prebieha v praxi a aké sú výhody či nevýhody FCL prepravy? Podstatné informácie aj praktický príklad.

Kontajnerové prepravy (FCL) ušetria čas a ochránia tovar

Prepravu kontajnerov, full container load (FCL), pozná väčšina firiem, ktorá podniká medzinárodne. Ide o ekonomické, rýchle a bezpečné riešenie prepravy tovaru na veľké vzdialenosti. Kontajnerová preprava začala revolúciu v medzinárodnom obchode v polovici 20. storočia. V roku 1956 priniesol svetu americký podnikateľ Malcom McLean štandardizovaný prepravný kontajner, ktorý umožnil tovar zabaliť do jednotných kovových boxov. Tie sa dali ľahko presúvať medzi loďami, kamiónmi a vlakmi. Táto inovácia výrazne znížila časy nakládky a náklady na pracovnú silu, pričom zlepšila bezpečnosť a efektivitu. V súčasnosti až 90 % tovaru doručovaného v rámci medzinárodného obchodu je umiestneného v prepravných kontajneroch.

Kontajnerová preprava je využívanou pre prepravu tovaru vďaka štandardizovaným rozmerom a možnosti použitia na rôzne typy dopravy. Kontajnery poskytujú viacero benefitov.

Výhody kontajnerovej prepravy sú:

  • Efektívnosť a nákladová výhodnosť - možnosť prepraviť veľké množstvo produktov s nižšími nákladmi na jednotku;
  • Bezpečnosť - tovar je chránený pred poškodením, krádežou či poveternostnými vplyvmi;
  • Flexibilita - kontajnery sú prispôsobiteľné rôznym druhom produktov, vrátane chladených a objemných nákladov;
  • Jednoduchá manipulácia - štandardizované rozmery umožňujú jednoduché nakladanie, stohovanie a prepravu tovaru.

Nevýhody kontajnerovej prepravy:

  • Počiatočné náklady na vybavenie - kontajnery a manipulácia s nimi môžu vyžadovať investície v tisícoch eur;
  • Obmedzenia prístupu - niektoré destinácie nemajú prístavy alebo infraštruktúru pre kontajnerovú dopravu;
  • Riziko prázdnych kontajnerov - v niektorých prípadoch sú kontajnery prepravované späť bez nákladu, čo zvyšuje celkové náklady.

Typy kontajnerov využívaných v Európe

V medzinárodnej doprave existuje viacero typov štandardizovaných kontajnerov. Medzi najbežnejšie používané pri preprave z a do Európy patria:

  • 20 a 40 stopové kontajnery,
  • tzv. high cube kontajnery,
  • chladené kontajnery,
  • kontajnery s otvoreným vrchom,
  • ploché kontajnery,
  • cisternové kontajnery.

Najrozšírenejšie sú štandardné 20 a 40 stopové kontajnery (20 ft/40 ft containers, v angličtine označované aj ako dry containers). Slúžia na prepravu všeobecného tovaru, ako sú elektronika, oblečenie či nábytok.

Ich „nadstavbou” sú tzv. „high cube kontajnery”, ktoré sú podobné štandardným kontajnerom, ale majú zvýšenú výšku, čo umožňuje prepravu objemnejšieho, ale ľahšieho tovaru, pretože nosnosť kontajnerov zostáva rovnaká ako pri štandardných. V Európe sa pri high cube kontajneroch najčastejšie možno stretnúť s 40 stopovými high cube kontajnermi. Nosnosť kontajnerov je štandardne od 21 do 27 ton tovaru, líši sa ale v závislosti od obmedzení dopravných prostriedkov a prevádzkovateľov dopravných služieb. 

Zdroj: Vlastné spracovanie podľa ISO
Rozmery a nakladacia kapacita najčastejšie používaných kontajnerov v Európe
Typ kontajnera Kapacita CBM Vonkajšie rozmery (d x š x v)
20 stopový 33 m3 6,10 x 2,44 x 2,59 m
40 stopový 66 m3 12,19 x 2,44 x 2,59 m
40 stopový high cube 76 m3 12,19 x 2,44 x 2,99 m

Na prepravu tovaru podliehajúceho rýchlej skaze, ako sú potraviny, farmaceutické výrobky alebo kvety, sa využívajú chladené kontajnery (reefers), ktoré udržiavajú kontrolovanú teplotu.

Pri preprave nadrozmerného tovaru sa zasa používajú kontajnery s otvoreným vrchom (open top containers) - majú odnímateľnú strechu alebo plachtu. Preto ich možno využiť napríklad na prepravenie strojov, dreva, nadrozmerného materiálu a ďalších tovarov, ktoré nie je možné ľahko naložiť cez štandardné dvere.

Ďalším používanými typom kontajnerov sú ploché kontajnery (flat racks), ktoré majú sklopné bočné steny alebo bočné steny nemajú vôbec. Tieto kontajnery sú vhodné na prepravu ťažkého, nadrozmerného alebo nepravidelne tvarovaného nákladu, ako sú vozidlá alebo priemyselné zariadenia.

Využívané v medzinárodnej kontajnerovej preprave sú tiež cisternové kontajnery, ktoré slúžia na prepravu kvapalín, plynov a chemikálií. Obsahujú valcovitú nádrž umiestnenú v ráme štandardných rozmerov.

Článok pokračuje pod reklamou

Priebeh medzinárodnej kontajnerovej prepravy

Začínajúci importéri a exportéri si často myslia, že keď majú pripravený tovar na vyskladnenie, môže ísť hneď na prepravu. To však nie je pravda, pretože s prepravným procesom sa spája viacero úkonov, na ktoré je potrebných niekoľko dní. Na ilustráciu uvádzame, ako vyzerá časový proces importu kontajnerovej zásielky hračiek z Číny.

Príklad dovozu zásielky hračiek z Číny

Kupujúci zo Slovenska a predávajúci z Číny si dohodli dodaciu podmienku Incoterms EXW Yiwu. Slovenský importér potrebuje kontajner prepraviť do svojho skladu v Bratislave a požiada prepravnú spoločnosť o vypracovanie cenovej ponuky a trasovania zásielky. Prepravná spoločnosť importérovi ponúkne ako najlepšiu alternatívu prepravnej trasy z pohľadu ceny a trvania prepravy, vyzdvihnutie tovaru v čínskom meste Yiwu s námornou prepravou z čínskeho prístavu Ningbo do európskeho prístavu Koper (Slovinsko) a následnou kombinovanou vlakovou a kamiónovou prepravou priamo do skladu importéra v Bratislave. V prepravných službách bude zahrnuté aj preclenie a poistenie tovaru počas prepravy.

Časový rámec tejto prepravy bude nasledovný:

Keďže ide o nakladanie priamo u odosielateľa v Číne, prepravca musí zabezpečiť lodný kontajner, do ktorého sa bude tovar nakladať. S odosielateľom si následne dohodne termín nakládky, ktorý by mal byť minimálne týždeň pred odchodom lode z prístavu Ningbo. Námorné prístavy sa líšia v konečných termínoch, ktoré majú stanovené pre príjazd tovaru do prístavu, ak sa má stihnúť odchod lode. Štandardom sú 2 až 7 dní pred odchodom lode. Čínsky prístav Ningbo patrí medzi tri najväčšie prístavy na svete, preto disponuje vysokým stupňom automatizácie a umožňuje stihnúť odbavenie kontajnera vrátane nakládky na plavidlo aj v prípade, že doň tovar dorazí napríklad aj dva dni pred odchodom lode. Optimálne ale je plánovať príchod kontajnera do prístavu vo väčšom časovom predstihu.

Po príchode kontajnera do čínskeho prístavu je potrebné zásielku precliť na export, prevážiť, nachystať dokumentáciu a naložiť kontajner na loď. Jedna kontajnerová loď, ktorá prepravuje tovar z Číny do Európy má zvyčajne kapacitu okolo 20-tisíc jednotiek 20 stopových kontajnerov, ktoré je potrebné naložiť na palubu. Loď môže mať plánované zastávky v ďalších prístavoch po ceste do Európy, kde sa bude dokladať tovar. Po príchode lode do európskeho prístavu, v našom prípade slovinského Koperu, trvá niekoľko dní, kým z lode v prístave zložia kontajnery a naplánujú ich ďalšiu cestu do krajín určenia. Kým sa po príchode do európskych prístavov dostane tovar k importérom na Slovensku pri kontajnerových prepravách, ubehnú zvyčajne približne 2 týždne. Existuje aj rýchlejšia alternatíva, ktorá umožňuje ušetriť približne týždeň, a tou je priamy ťahač z prístavu až k importérovi. Tieto prepravy sú ale výrazne drahšie ako kombinovaná preprava z prístavu pomocou vlaku a ťahača a preto sú využívané skôr pri tovare vo vysokej hodnote s časovou urgenciou.

Ilustračné časovanie importnej kontajnerovej prepravy z Číny na Slovensko:

Zdroj: Vlastné spracovanie
14.09. Nakladanie tovaru do kontajnera u odosielateľa v Číne
23.09. Odchod lode z čínskeho prístavu Ningbo
26.10. Príchod do prístavu Koper
Cca 14 dní Kombinovaná preprava z Koperu do Bratislavy vrátane preclenia
Okolo 09.11 Doručenie do skladu importéra v Bratislave

Po príchode už precleného kontajnera s tovarom do skladu importéra si ho musí importér vyložiť. Povinnosťou prepravcu je iba pristavenie kamióna na adrese dodania. Techniku a personál si už musí k vykládke zabezpečiť sám importér. Štandardný čas na vyloženie kontajnera sú 4 hodiny, dlhšia vykládka je možná za príplatky. Kontajner sa hneď po vyložení vracia späť na ďalšie prepravy.

Pri exportných kontajnerových prepravách zo Slovenska do Číny, USA, alebo ďalších vzdialených krajín, je prepravný proces a časovanie podobný. Kontajner sa naloží u exportéra na Slovensku a následne odošle do európskeho prístavu odoslania (napríklad Koper, Hamburg či Gdansk), z ktorého pláva do prístavu určenia, kde sa colne prerokuje a doručí k príjemcovi.

Kontajnerová preprava sa oplatí pre väčšie zásielky

Kontajnerová preprava je vhodná pri doručovaní väčšieho množstva tovaru, pretože dokáže importérom a exportérom zabezpečiť relatívne rýchlu (v porovnaní s prepravou kusových zásielok), bezpečnú a ekonomickú prepravu.

Pre menšie zásielky ponúka riešenie preprava kusových zásielok (LCL), kde náklady na dopravu zdieľajú viacerí odosielatelia. Podrobnosti o preprave kusových zásielok a praktické príklady približujeme v článku Preprava kusových zásielok (LCL) v medzinárodnom obchode.  

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Preprava kusových zásielok (LCL) v medzinárodnom obchode

Kedy je vhodné využiť LCL prepravu, ako funguje v praxi, aké výhody ponúka a na čo treba, naopak, dať pozor? Podrobnosti aj ilustračný príklad z praxe.

Online obchod TEMU a jeho vplyv na e-commerce u nás

Napriek kritike, ktorej platforma čelí, je u zákazníkov stále obľúbená. Čím si ich získava, ako príchod TEMU ovplyvnil európske e-shopy a ako môžu obstáť v konkurenčnom boji?

HS kód tovaru podľa colného sadzobníka: ako ho zistiť?

Krátky sprievodca HS kódmi, ktoré sú dôležité pri preclievaní tovaru. Na čo všetko slúžia, ako sa určujú a ako sa v colnom sadzobníku orientovať?

Vyslanie zamestnancov a živnostníkov: Slovensko v EÚ vyniká

Ako sa vyvíja počet vyslanej pracovnej sily zo Slovenska, aké pravidlá platia pri opakovanom vyslaní, v čom je iné vyslanie cudzincov so slovenskou živnosťou a aké riziká vysielanie má?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky