Obchodný potenciál Indie rastie: čo ponúka slovenským podnikateľom?

India je najľudnatejšou krajinou sveta, no Číne konkuruje aj v obchodných príležitostiach pre zahraničných importérov a exportérov. Aké má výhody a na čo dať pozor?

Časy, keď bol dovoz z Ázie iba o Číne, sú už preč. Ešte pred vypuknutím pandémie Covid-19 sa začali mnohé nadnárodné firmy pôsobiace v elektrotechnickom, textilnom, strojárskom, chemickom priemysle a ďalších odvetviach, rozhliadať po možnostiach výroby svojho tovaru mimo Číny. Dôvodov bolo viacero. Jedným z hlavných sú rastúce náklady produkcie jednoduchších tovarov v Číne – je drahšia v porovnaní s cenou výroby obdobného tovaru v iných ázijských krajinách (napríklad vo Vietname, Bangladéši, Indonézii či Indii). Druhým nemenej dôležitým dôvodom presunu výroby z Číny je zámer väčšiny importérov a nadnárodných firiem o zníženie závislosti od dodávok z jedinej krajiny.

Kým pred vypuknutím pandémie bol presun jednoduchších typov výrob z Číny relatívne pomalý, pandémia tento proces urýchlila a víťazmi pre alokovanie (rozmiestnenie) presúvanej výroby z Číny začiatkom druhej dekády 21. storočia sú Vietnam a India. Pre európskych podnikateľov má obchodná spolupráca s Vietnamom nemálo výhod, a to aj vďaka obchodnej dohode medzi EÚ a Vietnamom. No podceňovať netreba ani Indiu a obchodné príležitosti, ktoré ponúka.

India Číne konkuruje nielen počtom ľudí

V roku 2023 podľa štatistík OSN India predbehla Čínu v počte obyvateľstva. To znamená, že obe krajiny majú v roku 2024 oficiálne viac ako 1,4 miliardy obyvateľov. Zatiaľ sa ale výrazne líšia v štádiu technologického pokroku, v ktorom sa nachádza ich výroba a aj v podiele na svetových exportoch. V oboch spomínaných parametroch vedie Čína - čoraz viac sa sústreďuje na výrobu tovarov s vyššou pridanou hodnotou, predovšetkým technológií, strojov a iných produktov s vysokou mierou automatizácie. Navyše má podľa údajov Medzinárodného menového fondu podiel na celkových svetových exportoch viac ako 14 %, kým India v súčasnosti nedosahuje podiel ani 2 %. Aj HDP Indie zaznamenáva už niekoľko dekád rastovú krivku a zvyšuje sa aj HDP na osobu.

Napriek tomu, India postupne preberá od Číny výrobu jednoduchších tovarov, akými sú napríklad rôzne súčiastky a komponenty do výroby. V Indii sa vo veľkom vyrábajú aj textilné výrobky, topánky, opasky, šperky, hračky, obkladové materiály, elektronika, nábytok a jednoduché poľnohospodárske stroje a zariadenia. Od roku 2020 sa India snaží čoraz viac vyrábať aj pokročilejšie tovary, ako sú napríklad veterné turbíny, batérie pre elektromobily či solárne panely, prevažná časť produkcie týchto pokročilejších tovarov je však pre vlastnú potrebu v krajine.  

Najsilnejšia konkurencia medzi Čínou a Indiou je vo výrobe elektroniky, kde India vďaka prichádzajúcim zahraničným investíciám podporuje presun výroby mobilných zariadení značiek Apple a Samsung a snaží sa získať čoraz väčší podiel na ich celkovej globálnej produkcii.

India sa snaží konkurovať Číne na viacerých frontoch. Obe krajiny majú veľmi silný oceliarsky priemysel. Čína si svoju výrobu aj napriek jej relatívnej jednoduchosti v porovnaní so svojim súčasným sektorovým zameraním udržiava a India kvalitou za čínskym robustným oceliarskym priemyslom zatiaľ zaostáva, a to najmä v produktovej kvalite - preto európski importéri uprednostňujú dovozy čínskych oceľových produktov aj napriek značnej produkcii tejto komodity v Indii.

Okrem Číny musí India súperiť o zahraničné investície a priazeň importérov aj s Vietnamom, ktorý sa čoraz viac zapája do globálneho obchodu. Obe krajiny majú spoločnú relatívne nízku cenu práce v porovnaní s Čínou, ich spoločným znakom je ale aj zaostávajúca dopravná infraštruktúra, ktorá je pre mnohých importérov stále určujúcim faktorom pri výbere krajiny, z ktorej budú tovar dovážať. Výroba, ktorá je v Číne hotová za tri týždne, trvá vo Vietname a v Indii v často aj viac ako dva mesiace. A zatiaľ čo logistické výrobné operácie sa v Číne počítajú v dňoch, vo Vietname a Indii treba počítať s týždňami. Obe krajiny preto musia zapracovať na rozvoji infraštruktúry.

Vládne politiky a stratégie v Indii naznačujú, že vedúci predstavitelia Indie si súčasné obmedzenia uvedomujú a chcú ich čo najskôr odstrániť, aby mohla India prevziať svoju rolu v medzinárodnom obchode a presadiť sa v konkurencii Vietnamu či ďalších ázijských krajín, ktoré sa snažia získať investície do výroby opúšťajúcej Čínu.

India má oproti Číne a Vietnamu výhodu v zásobe pracovnej sily, ktorú vytvára jej relatívne mladá populácia. Podľa údajov OSN, má India v produktívnom veku, čiže medzi 15 až 64 rokov života, až takmer 69 percent obyvateľstva a India ešte stále nedosiahla vrchol počtu populácie v produktívnom veku. Očakáva sa, že táto krajina má pred sebou viac ako 10 rokov rastu obyvateľstva v produktívnom veku.

Ďalšou výhodou Indie je vysoká vzdelanosť mladých profesionálov, ktorá spôsobuje, že nadnárodné spoločnosti outsourcujú do Indie služby call centier, technickú podporu a IT.

Článok pokračuje pod reklamou

Čo sa z Indie oplatí dovážať?

Z Indie dovozcovia z celého sveta importujú hlavne nábytok, textil, kožené produkty, obaly, hračky, elektroniku, jednoduché poľnohospodárske stroje a nástroje. Zaujímavými artiklami pre importérov sú aj obkladové materiály, kameň a produkty z kameňa či šperky a produkty farmaceutického priemyslu.

India sa ale čoraz viac zameriava aj na výrobu a export zelených technológií a príslušenstva k nim. Vyrába napríklad aj solárne batérie, nabíjačky a komponenty pre výrobu zelenej energie.  

Výrobca lietadiel Boeing produkuje časť svojich komponentov pre lietadlá v Indii, kým spoločnosť Apple vyrába v takmer 10 % svojej globálnej produkcie produktov. Aj najväčšia továreň na výrobu telefónov značky Samsung sa už v súčasnosti nachádza v Indii a na dodávky komponentov pre elektromobily ju využíva tiež značka Tesla.

Okrem elektroniky napreduje aj výroba hračiek v Indii, ktorá zaznamenala v roku 2023 medziročný rast prevyšujúci 200 %.

India ako druhá Čína?

Napriek spomenutým negatívam vidia investori v Indii potenciál a aj krajina samotná sa snaží o zlepšovanie, aby bola pre firmy z iných štátov atraktívna. Vo výhode je najmä v prípade takej výroby, ktorá si vyžaduje väčšiu kapacitu ľudskej práce.

Ako už bolo spomenuté, India investuje do zlepšenia infraštruktúry a mnohé nadnárodné firmy v nej čoraz viac investujú. India v súčasnosti získava postupne výhodu predovšetkým pri výrobe jednoduchších tovarov, ktoré sú náročné na ľudskú prácu.

Na to, aby dokázala India efektívne konkurovať Číne, však potrebuje tiež zaškoliť pracovníkov pre pokročilejšie typy výroby a nutné bude aj zabezpečenie strojového vybavenia tovární, ktoré umožní pokročilejšiu výrobu. Z našich skúseností s obchodovaním s indickými partnermi a osobných návštev výstav či veľtrhov v Indii možno konštatovať, že India potrebuje aspoň dekádu na to, aby bola schopná plnohodnotne konkurovať Číne.

Potenciál Indie pre slovenských exportérov

Hoci dovoz z Indie predstavuje najvýznamnejšie príležitosti pre slovenské a české firmy, naše firmy môžu zaujímať aj možnosti exportu do tejto krajiny.

India sa vo veľkom industrializuje. Nie je to ale jednoduchý trh pre exportérov, pretože vládne politiky smerujúce k rozvoju priemyslu majú záujem o vývoz produkcie z Indie, nie o zadlžovanie krajiny cez rastúce dovozy zo zahraničia. Práve preto prišla indická vláda s programom „Made in India“, ktorého cieľom je identifikovať odvetvia, v ktorých India zaostáva, rozvinúť ich doma a naštartovať vlastný vývoz. V Indii už teraz platí nepísané pravidlo, že zahraničný tovar dovážajú iba vtedy, keď ho sami vyrobiť nevedia a len dovtedy, kým ho nebudú sami schopní vyrobiť. Výnimkou je luxusná kozmetika, potraviny a niekoľko ďalších produktov, kde je výrazný trhový priestor na presadenie zahraničných, predovšetkým západných značiek.  

Ochranu trhu v Indii pred dovozmi možno ilustrovať na príklade mobilných telefónov, po ktorých je tam vysoký dopyt. V roku 2024 už viac ako 90 % predaných kusov v krajine je domáceho pôvodu. To naznačuje, že slovenskí a českí exportéri, ktorí by sa chceli presadiť na indickom trhu, by museli svoje exporty v Indii vyrábať - a to v spolupráci s indickým partnerom v spoločnom podniku, do ktorého by boli dotlačení regulačnými obmedzeniami. Navyše je tu riziko, že by Indovia postupne prevzali ich know-how a neskôr ich nepotrebovali. Podobný prístup však majú od 90. rokov aj čínske firmy.

Oveľa väčší potenciál má pre našich exportérov vývoz a lokalizácia služieb do Indie. V Indii je obrovský priestor na digitalizáciu obchodu aj súčastí denného života, kde sa môžu presadiť aj naše firmy.

Slovenskí importéri vidia tiež v priestor v „dovoze vzdelanej indickej pracovnej sily“, narážajú ale na kapacitné možnosti našich zastupiteľských úradov v Indii, ktoré nie sú dostatočne personálne obsadené, aby dokázali pokrývať dopyt na vystavenie pracovných víz pre indickú pracovnú silu.

Indický trh predstavuje pre slovenské a české firmy zaujímavé obchodné príležitosti predovšetkým pre dovoz tovaru, príslušenstva a postupne aj strojov. Naši exportéri by mali byť voči indickému trhu opatrní, nakoľko tam dominujú tendencie nahrádzania dovozov vlastnou produkciou, exportéri so záujmom podnikanie v Indii v službách majú ale v Indii značné možnosti na rast a úspech. Presadiť sa v Indii ako exportér ale nie je nemožné, iba je potrebné vyčleniť expanzii na tento trh zodpovedajúce personálne kapacity a kapitál. 

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Čínsky veľtrh Canton Fair: príležitosť alebo prežitok?

Praktické informácie o tom, čo najväčší čínsky veľtrh ponúka podnikateľom z Európy, aké produkty tam možno nájsť a čo zvážiť pred jeho návštevou.

Preprava kusových zásielok (LCL) v medzinárodnom obchode

Kedy je vhodné využiť LCL prepravu, ako funguje v praxi, aké výhody ponúka a na čo treba, naopak, dať pozor? Podrobnosti aj ilustračný príklad z praxe.

Medzinárodná kontajnerová preprava v praxi

Aké sú špecifiká kontajnerovej prepravy, aké zásielky sa ňou (ne)oplatí posielať, aké výhody ponúka a ako takáto preprava prebieha? Praktické informácie aj príklad.

Online obchod TEMU a jeho vplyv na e-commerce u nás

Napriek kritike, ktorej platforma čelí, je u zákazníkov stále obľúbená. Čím si ich získava, ako príchod TEMU ovplyvnil európske e-shopy a ako môžu obstáť v konkurenčnom boji?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky