Povinné zimné pneumatiky v Európe

V ktorých krajinách a odkedy je potrebné mať prezuté na zimné pneumatiky a čo sa zmenilo od 1.10.2024? Prehľad pravidiel na Slovensku, v Rakúsku, Česku a ďalších štátoch EÚ.

Jesenné mesiace sa vyznačujú rôznymi výkyvmi počasia. Pár dní môže byť  tzv. babie leto a vzápätí sa môže výraznejšie ochladiť, pribudnúť ranné a nočné mrazy či dokonca sneh. Preto mnohí vodiči čelia dileme, kedy je už potrebné pneumatiky prezuť. V niektorých krajinách je dané, od ktorého dátumu musia mať všetky autá zimné pneumatiky a v prípade porušenia hrozia neraz „mastné“ pokuty. Vedieť o týchto pravidlách sa oplatí aj podnikateľom, ktorí často cestujú alebo vysielajú zamestnancov na firemnom aute do zahraničia.

Povinné zimné pneumatiky na Slovensku – aké sú pravidlá?

Na Slovensku upravuje povinnosti ohľadom prezutia pneumatík Zákon č.8/2009 Z. z. o cestnej premávke. Podľa §  38 ods. 1 sa v prípade, že je na vozovke súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, môžu v cestnej premávke nachádzať len také vozidlá kategórie M1a N1 (osobné a malé nákladné vozidlá), ktoré majú na všetkých nápravách pneumatiky na jazdu snehom – označené horským symbolom alebo s označením„M+S“, „M.S“ či „M&S“ (skratka pre „mud and snow“, teda blato a sneh). Pokiaľ ide o motorové vozidlá kategórie  M2, M3, N2 a N3 (napríklad autobusy, nákladné vozidlá), tie musia byť takýmito pneumatikami vybavené v prípade snehu, ľadu či námrazy v čase od 15. novembra do 31. marca. Na bežné osobné autá sa teda toto dátumové ohraničenie nevzťahuje. Ministerstvo vnútra SR pre Podnikajte.sk uviedlo, že v prípade, ak vodiči nedodržia povinnosť používať zimné pneumatiky, hrozí im pokuta do výšky 50 eur v blokovom konaní a do 100 eur v správnom konaní.

Avšak, Európska únia prijala uznesenie, ktoré sprísňuje podmienky pre výrobcov zimných pneumatík. Tí od roku 2018 nesmú vyrábať zimné pneumatiky, ktoré nebudú mať označenie 3PMSF, teda vzor troch štítov a snehovej vločky. V médiách sa v uplynulých týždňoch objavilo niekoľko správ o tom, že od 1.10.2024 na Slovensku vodiči nesmú používať zimné pneumatiky bez tohto nového znaku, pravda je však iná. „Od 1. októbra 2024 nedochádza k legislatívnym zmenám v oblasti používania zimných pneumatík. Na Slovensku bolo a aj naďalej bude možné používať pneumatiky s označením M+S, M.S alebo M&S, či pneumatiky označené horským symbolom. Symbol 3PMSF sa používa v prípade, ak bola pneumatika klasifikovaná pre jazdu na snehu, čo s poukázaním na predpis Európskej hospodárskej komisie Organizácie Spojených národov (EHK OSN) č. 17 v podstate znamená, že pneumatika bola testovaná pre zimné podmienky,“ upresňuje rezort vnútra.  

Ako pre Podnikajte.sk uviedol Radim Filák, tajomník Asociácie výrobcov pneumatík, zatiaľ čo symbol M+S označuje pneumatiky vhodné do veľmi ľahkých podmienok (blato a snehová kaša), pneumatiky s označením 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) musia prejsť prísnymi testami, ktoré overujú ich schopnosť zabezpečiť dostatočnú trakciu a brzdný výkon aj v extrémnych zimných podmienkach na zasnežených cestách. „Dezén týchto pneumatík je navrhnutý s viacerými lamelami, čo zvyšuje ich schopnosť lepšie sa „zahryznúť“ do snehu alebo ľadu. Pneumatiky označené alpským symbolom 3PMSF prešli záberovými testami a sú navrhnuté tak, aby si zachovali svoju flexibilitu aj v nízkych teplotách a poskytovali maximálnu priľnavosť a bezpečnosť na snehu i ľade,“ vysvetľuje. 

Povinné zimné pneumatiky v Českej republike

Zatiaľ, čo na Slovensku nie je dátumovo ohraničená povinnosť mať zimné pneumatiky v prípade osobných vozidiel, pozor si treba dať pri ceste do Českej republiky. Tam sú zimné pneumatiky vyžadované od 1. novembra do 31. marca, ak je na cestách sneh a námraza alebo, ak je vzhľadom na poveternostné podmienky možné predpokladať, že sa na pozemnej komunikácii počas jazdy môže vyskytovať súvislá vrstva ľadu, snehu alebo námraza.

Ak ale vodič narazí na ceste na značku „zimná výbava“, znamená to, že na tomto úseku musí mať zimné pneumatiky. Ako sa uvádza na stránke Polície Českej republiky, osobné autá do 3,5 tony ich musia mať na všetkých kolesách a hrúbku dezénu musia mať aspoň  4 mm (výnimkou sú dojazdové náhrady). Vozidlá nad 3,5 tony musia mať zimné pneumatiky len na kolesách hnacích náprav a dezén hrubý aspoň 6 mm.

Čo sa týka označenia pneumatík, v Česku platí to isté čo na Slovensku, teda, že pneumatiky označené  M+S  postačujú a nemusia mať znak 3PMSF.

Povinné zimné pneumatiky v Rakúsku

Či už na pracovnú cestu, na lyže alebo len na nákupy do prihraničných miest, vodiči musia mať na pamäti, že v Rakúsku sú povinné zimné pneumatiky, ak je cesta pokrytá snehom alebo ľadom. Dátumovo je táto povinnosť stanovená len v prípade vozidiel s hmotnosťou nad  3,5 tony - nákladné vozidlá od 1. novembra do 15. apríla, autobusy od 1. novembra do 1. marca.

V prípade osobných áut do  3,5 tony potrebujú vodiči zimné pneumatiky na všetkých kolesách. Možnou alternatívou je použitie snehových reťazí na minimálne dvoch hnacích kolesách, ak je vozovka pokrytá súvislou alebo nie výrazne prerušovanou vrstvou snehu alebo ľadu. Hĺbka dezénu musí byť najmenej 4 mm pre radiálne pneumatiky, čo je podľa informácií na oesterreich.gv.at najbežnejší typ pneumatík. V prípade diagonálnych je hrúbka dezénu stanovená na 5 mm.

V Rakúsku sa za zimnú považuje pneumatika vtedy, keď je označená nápisom „M+S“, „MS“ alebo „M&S“,  prípadne, ak je označená doplnkovým symbolom vločky alebo len symbolom vločky. Zároveň pneumatiky nesmú mať žiadne praskliny alebo oddelenia na dezéne či bočniciach, ktoré by boli viditeľné voľným okom a siahali by až k spodnej časti pneumatiky.

Pri porušení nariadenia mať zimné pneumatiky v situácii, keď sa vyžadujú, hrozí vodičom podľa portálu oeamtc.at pokuta 60 eur, no v prípade ohrozenia ostatných účastníkov cestnej premávky sa môže pokuta vyšplhať až na 5 000 eur.

Článok pokračuje pod reklamou

V Poľsku a Maďarsku si s prezúvaním pneumatík starosti nerobia

Pri cestovaní do Poľska môžu vodiči zostať pokojní. Ako pre Podnikajte.sk uviedlo Veľvyslanectvo Slovenskej republiky vo Varšave, v Poľskej republike zimné pneumatiky nie sú povinné. Resp. nie je tu povinnosť vymieňať pneumatiky v zime za zimné a ani naopak, v lete za letné. „Vzhľadom na to, že neexistuje povinnosť výmeny pneumatík, nevznikajú z tohto dôvodu žiadne trestnoprávne sankcie (pokuty)," vysvetľuje veľvyslanectvo. Odporúčajú sa ale od 1. novembra do 1. apríla.

Zároveň veľvyslanectvo upozorňuje, že pri jazde v zime, najmä na cestách pokrytých snehom alebo kašou, platia všeobecné bezpečnostné pravidlá vrátane dodržiavania bezpečnej rýchlosti, t. j. zabezpečenia kontroly nad vozidlom s prihliadnutím na dopravné podmienky, najmä stav vozovky a poveternostné podmienky. „Pri jazde v zimných podmienkach, najmä na zasnežených cestách, by si mal vodič vozidla vybaveného bežnými pneumatikami uvedomiť zníženú priľnavosť takýchto pneumatík a jazdiť preto primerane nižšou rýchlosťou. Na cestách pokrytých v zime vrstvou snehu sa používajú značky C-18 a C-19 označujúce úsek cesty, kde je povinné použitie protišmykových reťazí aspoň na dvoch hnacích kolesách; pod značkou môže byť umiestnená tabuľka s uvedením vozidiel, na ktoré sa príkaz vzťahuje."

Vzhľadom na to, že v Poľsku nie je povinnosť používať zimné pneumatiky, dokonca ani v horských oblastiach, sa zatiaľ neuvažuje o zavedení predpisov, ktoré by vodičom zakazovali využívať pneumatiky iba s označením„M+S“.Zakázané sú však pneumatiky s hrotmi.

Podobne ako v Poľsku, ani u našich južných susedov nie sú povinné zimné pneumatiky. Avšak podľa informácií na stránke jedného z maďarských e-shopov zameraných na predaj pneumatík sa uvádza, že je odporúčané mať zimné pneumatiky na vozidle, ak vonkajšia teplota klesne pod 7 °C. Na stránke maďarského Ministerstva vnútra, Národného generálneho riaditeľstva pre prevenciu katastrof (Belügyminisztérium országos katasztrófavédelmi főigazgatóság) sa uvádza, že prevádzkovateľ verejnej komunikácie môže na niektorých úsekoch umiestniť značku, ktorá znamená, že v danom úseku je potrebné použiť aspoň snehové reťaze na hnacej náprave. Aj v tejto krajine je zakázané používať pneumatiky s hrotmi.

Nové pneumatiky povinné v ďalších krajinách EÚ

Hoci na Slovensku, ani v okolitých krajinách nateraz vodiči nemusia vymeniť svoje staršie pneumatiky, ktoré nemajú označenie 3PMSF a postačujú aj tie s označením „M+S“,treba myslieť na to, že v niektorých krajinách nový typ pneumatík je povinný.

Ako sa uvádza na stránke Veľvyslanectva Slovenskej republiky v Berlíne, od 1.10.2024 v Nemecku platí, že povolené budú len modely so symbolom vrcholov hory a snehovou vločkou. Pneumatiky, ktoré boli vyrobené pred rokom 2017 bez tohto symbolu nie sú povolené a za nesprávne pneumatiky v zimnom období, resp. zimných podmienkach, budú vyberané pokuty vo výške od 60 do 100 eur a strhávané body – penalizácia 1 bod z katalógu pokút podľa závažnosti poveternostných podmienok a ohrozenia ostatných účastníkov cestnej premávky. „V Nemecku sú povinné zimné pneumatiky podľa aktuálnej poveternostnej situácie v prípade poľadovice, klzkého snehu, snehovej kaše, ľadu a námrazy,“ uvádza veľvyslanectvo.

Priemyselná organizácia pre priemysel pneumatík a kolies (VACO) zasa na svojom webe uvádza, že vo Francúzsku je od 1.11.2024 zákonne zimnou pneumatikou iba pneumatika, ktorá má aj symbol vločky (nestačí  M+S). A napríklad vo Švédsku sa pravidlá zmenia 1.12.2024, a to konkrétne tak, že vozidlá do  3,5 tony  musia mať zimné pneumatiky nové označenie, zatiaľ čo prívesy do  3,5 tony budú mať uznané do 1.12.2029 ako zimné pneumatiky aj také, ktoré budú označené len M+S. 

Jednotlivé krajiny majú pravidlá pre zimné pneumatiky nastavené individuálne, preto je vhodné si ich naštudovať pre ten-ktorý štát skôr a vyhnúť sa tak problémom a zbytočnej pokute. Ak aj má vozidlo prezuté zimné pneumatiky, no sú staršie a nemajú označenie hôr a vločky, je dôležité zistiť, či v cieľovej destinácii a krajinách, cez ktoré vodič prechádza, sa nevyžaduje novší typ pneumatík.

Neprezutie sa neopláca, pozor na zníženie /zamietnutie poistného plnenia

Ako uvádza R. Filák za Asociáciu výrobcov pneumatík, zákon na Slovensku stanovuje minimálnu hĺbku dezénu pre zimné pneumatiky 3 mm, aby sa zabezpečila maximálna bezpečnosť. „Vodičom odporúčame kontrolovať hĺbku dezénu vždy pri „prezúvaní“ pneumatík. Túto službu automaticky robia aj všetky pneuservisy,“ vysvetľuje a dodáva, že nie je možné stanoviť, ako často je potrebné kupovať nové pneumatiky. Líši sa to od počtu najazdených kilometrov v sezóne, terénu, v ktorom sa jazdí atď. „Bežnému vodičovi väčšinou vydrží jedna sada zimných pneumatík cca 2 až 3 sezóny,“ uvádza Filák.

Zároveň upozorňuje, že s prezúvaním nie je vhodné čakať na prvý sneh. „Najlepším pravidlom je držať sa teploty 7 °C. Keď teploty, najmä v noci, klesnú pod túto hranicu, je čas na prezutie. Letné pneumatiky prestávajú v chladnejšom počasí disponovať trakciou a priľnavosťou, ktoré sú potrebné pre bezpečnú prevádzku motorového vozidla.“

Včasné prezutie pneumatík netreba podceňovať ani z hľadiska poistenia. Poisťovne majú bežne uvedené v poistných podmienkach, že poistník má povinnosť vozidlo udržiavať v riadnom technickom stave, vrátane pneumatík, čo má podstatný vplyv na poistné plnenie. Ak dôjde k poškodeniu alebo zničeniu vozidla z dôvodu, že vozidlo nebolo riadne udržiavané v technicky správnom stave, poisťovateľ môže znížiť alebo úplne zamietnuť poistné plnenie. Výslovne sa spomínajú aj pneumatiky so slabým dezénom, ktoré by mohli byť rizikové, ak nie sú vhodné pre aktuálne podmienky, teda napríklad použitie letných pneumatík v zime.

„To znamená, že ak vozidlo nie je správne prezuté na sezónne vhodné pneumatiky, poisťovateľ môže znížiť plnenie alebo zamietnuť žiadosť o náhradu škody pri nehode, ak je preukázané, že neprispôsobené pneumatiky prispeli k nehode,“ vysvetľuje odborník na financie Ladislav Smoroň. Poistné plnenie sa môže znížiť bežne až do výšky 50 %, čo závisí od toho, do akej miery neprispôsobenie pneumatík podmienkam ovplyvnilo nehodu.

Pamätať preto treba na aspekty, ktoré berie poisťovňa do úvahy pri zvažovaní zníženia poistného plnenia v dôsledku nesprávnych pneumatík. Ide najmä o:

  • mieru vplyvu pneumatík na vznik nehody - či neprezuté pneumatiky priamo prispeli k nehode (napr. zhoršená priľnavosť v zimných podmienkach);
  • technický stav pneumatík – hĺbka dezénu a celkový stav pneumatík (opotrebovanie, poškodenie);
  • sezónne podmienky – či boli pneumatiky prispôsobené aktuálnym poveternostným podmienkam (letné pneumatiky v zime alebo naopak);
  • dopravnú situáciu a jazdné podmienky – napríklad rýchlosť jazdy v daných podmienkach alebo spôsob riadenia vozidla.
Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Sadzby dane z motorových vozidiel za rok 2024

Aké sadzby dane z motorových vozidiel platia v roku 2024 a čo ovplyvňuje úpravu ročnej sadzby dane?

Daň z motorových vozidiel za rok 2024

V januári 2025 budú daňovníci podávať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel za rok 2024. Kto má povinnosť podať daňové priznanie, ktoré vozidlá sú predmetom dane a kedy je vozidlo od dane oslobodené?

Na Slovensko dorazila najväčšia Toyota. Spozornieť by mali hlavne živnostníci

Podnikateľom môžu zjednodušiť život a fungovanie – čo ponúkajú nové vozidlá z radu dodávkových vozidiel Toyota?

Poskytnutie firemného auta zamestnancovi aj na súkromné účely od 1.1.2025

Je potrebné poskytnutie firemného auta zamestnancovi zdaňovať a ako? Aké zmeny v zdaňovaní poskytnutia auta zamestnancovi nastávajú od 1.1.2025?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky