K podnikaniu patria aj rôzne pokuty alebo sankcie, či už z nevedomosti, nedbanlivosti alebo úmyselného nedodržania právnych predpisov. Za čo ukladal pokuty daňový úrad, Slovenská obchodná inšpekcia alebo Národný inšpektorát práce v uplynulom roku?
Dane, zamestnanci, bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci, pracovnoprávne vzťahy a životné prostredie. S týmito témami sa stretne takmer každý podnikateľ, no nie vždy je to bez chýb a pokút. V článku sme zosumarizovali chyby, ktoré odhalili kontrolné orgány u podnikateľov v roku 2013. Článok môže slúžiť ako súhrn tipov, na ktoré oblasti je potrebné klásť pri podnikaní zvýšenú pozornosť.
Pokuty a sankcie Slovenskej obchodnej inšpekcie
Slovenská obchodná inšpekcia vykonáva (okrem iného) kontrolu predaja výrobkov a poskytovania služieb spotrebiteľom na vnútornom trhu podľa zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Podľa výročnej správy za rok 2013, Slovenská obchodná inšpekcia kontroluje a vykonáva dohľad nad 100 právnymi predpismi (národnými aj nadnárodnými).
V priebehu roka 2013 bolo vykonaných 17 450 kontrol v prevádzkarňach zameraných na predaj výrobkov a poskytovanie služieb spotrebiteľom na vnútornom trhu, pričom nedostatky boli zistené v 4 182 prevádzkarňach (približne 24 %). Z tohto dôvodu bol pozastavený predaj 9 169 druhov výrobkov v hodnote viac ako 1 mil. eur. V porovnaní s rokom 2012 objem pozastaveného predaja vzrástol približne o 14 %.V roku 2013 bol pozastavený tovar v najvyššej hodnote v Nitrianskom kraji (približne 330 tis. eur). Najväčší objem hodnoty piatich konkrétnych druhov výrobkov, ktorých predaj bol pozastavený, predstavuje:
- textil a odevy,
- strojná technika,
- obuv,
- elektronická cigareta a
- stavebný materiál.
V prípade dodržiavania zákona č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody v znení neskorších predpisov, Slovenská obchodná inšpekcia vykonala 1 269 kontrol. Opatrenie pozastavenia, resp. zákazu uvádzania určených výrobkov na trh sa vzťahovalo na 621 druhov v hodnote 76 490 eur. Slovenská obchodná inšpekcia je oprávnená odoberať vzorky výrobkov na posúdenie ich kvality, bezpečnosti a zhody. V roku 2013 odobrala celkom 225 vzoriek. Do skúšobných laboratórií bolo daných 249 vzoriek (počet zahŕňa aj vzorky odobrané v roku 2012) a 7 vzoriek bolo vyhodnotených interne Slovenskou obchodnou inšpekciou. Viac ako polovica vzoriek bola vyhovujúca (53,13 %) a zvyšná časť vzoriek (46,88 %) bola nevyhovujúca, a to z dôvodu:
- bezpečnosti (26,56 %),
- nezhody (9,38 %),
- iných dôvodov (10,94 %).
V roku 2013 bolo vykonaných 8 504 kontrolných nákupov zameraných na kontrolu dodržiavania poctivosti predaja. V 324 prípadoch bol nákup účtovaný v neprospech spotrebiteľa. Miera poškodenia všetkých kontrolných nákupov dosiahla úroveň 0,30 eur/100 eur. V porovnaní s rokom 2012 nedošlo k zmene. Hlavnými dôvodmi predraženia nákupov boli:
- nedodržanie miery (52,16 %),
- účtovanie v cene rozdielnej oproti cenovej evidencii, resp. cenovej informácii (23,77 %) a
- deklarovanej hmotnosti (23,77 %).
Mieru poškodenia ovplyvnili najmä zistenia pri poskytovaní služieb v pohostinských prevádzkarňach nedodržaním deklarovanej miery.
V roku 2013 zistila Slovenská obchodná inšpekcia klamanie spotrebiteľa, vrátane klamlivej reklamy, v 328 prípadoch. Išlo najmä o:
- uvádzanie nepravdivých, nedoložených, neúplných, nepresných, dvojzmyselných alebo prehnaných údajov o skutočných vlastnostiach výrobkov alebo služieb,
- nedodržanie predajnej ceny výrobku, ktorá bola uvedená v letáku,
- účtovanie rozdielnej ceny oproti cenám uvádzaným na cenovkách,
- uvádzanie nepravdivých informácií o percentuálnych zľavách výrobkov uvedených v letákoch,
- označovanie výrobkov dvojzmyselnými údajmi o spôsobe ošetrovanie a údržby,
- uvádzali spotrebiteľa do omylu.
Nedodržanie ochrany práv vyplývajúcich z duševného vlastníctva bolo zistené v 7 prípadoch. Išlo o používanie značiek zhodných alebo zameniteľných s ochrannou známkou registrovanou oprávnenou osobou.
Nerovnaké zaobchádzanie so spotrebiteľom (diskriminácia) pri predaji tovarov a poskytovaní služieb bolo zistené v 13 prevádzkarňach. Dôvodom bolo najmä neposkytnutie služby, ktorá bola v prevádzkových možnostiach predávajúceho (napr. viazanie predaja výrobkov alebo poskytnutia služby na predaj iných výrobkov).
Daňový úrad
V roku 2013 bolo vykonaných celkovo 13 059 kontrol z toho bolo 8 189 zameraných na kontroly nadmerných odpočtov DPH (62,7 %). Celkový objem nálezov bol dosiahnutý vo výške 573 215 tis. eur. Na celkových nálezoch sa najviac podieľala daň z pridanej hodnoty a to vo výške 379 169 tis. eur. Kompletný prehľad poskytuje nasledujúca tabuľka.
Druh nálezu | Daň z príjm. PO | Daň z príjm. FO | DPH | Závisl. činnosť | Účtovníctvo | Ostatné | Spolu |
Dodatočne vyrub. daň, vrátane dane určenej podľa pomôcok | 142 007 | 9 525 | 241 878 | 40 | x | 54 | 393 504 |
Sankcie celkom | 1 809 | 229 | 5 869 | 8 | 241 | 1 | 8 157 |
Krátenie nadmer. odpočtu DPH | x | x | 100 365 | x | x | x | 100 365 |
Určenie vlastnej daň. povinnosti | x | x | 31 057 | x | x | x | 31 057 |
Zníženie straty | 34 521 | 5 611 | x | x | x | x | 40 132 |
Spolu | 178 337 | 15 365 | 379 169 | 48 | 241 | 55 | 573 215 |
% podiel z celkového objemu nálezov | 31,1 | 2,7 | 66,1 | x | x | x |
Pokiaľ ide o kontroly zamerané na elektronické registračné pokladnice , tých bolo v roku 2013 vykonaných celkom 14 784, z toho bolo v 7 611 prípadoch zistené podozrenie z porušenia zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v znení neskorších predpisov (ďalej len “zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice”). Počet uložených blokových pokút bol 959 v súhrnnej sume 45 635 €. V rámci správneho konania bolo uložených 3 770 pokút v súhrnnej sume 557 135 €.
K najčastejším porušeniam patrili:
- nepoužitie elektronickú registračnú pokladnicu na evidenciu tržby,
- nevydanie pokladničného doklad,
- vydanie pokladničného dokladu, dokladu alebo paragónu, ktoré nespĺňajú náležitosti podľa § 8 ods. 1 a 2 alebo § 10 ods. 4 zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice.
Kontroly a sankcie od Národného inšpektorátu práce
Národný inšpektorát práce vykonáva dozor v týchto oblastiach: bezpečnosť a ochrana práce, trhový dohľad, pracovnoprávne vzťahy, nelegálne zamestnávanie a nelegálna práca, jadrový dozor a sociálna legislatíva v doprave. V roku 2013 vykonal Národný inšpektorát práce kontrolu celkovo v 23 838 subjektoch. Najkontrolovanejšími subjektmi boli spoločnosti s ručením obmedzeným (43,12 %) a fyzické osoby (32,13 %). V spoločnostiach s ručením obmedzeným do 9 zamestnancov vrátane bolo vykonaných 6 320 kontrol (61,49 %).
V nasledujúcom grafe sú zobrazené kontroly podľa kontrolovaných oblastí.
Národný inšpektorát práce vykonal v roku 2013 celkovo 97 444 výkonov (kontrol), pričom zistil 51 736 porušení predpisov. Podľa klasifikácie ekonomický činností SK NACE Rev. 2 bolo najviac porušení predpisov zistených v týchto odvetviach, ktoré spolu tvorili viac ako polovicu všetkých porušení predpisov:
- priemyselná výroba (20,14 %),
- veľkoobchod a maloobchod; oprava motorových vozidiel (19,12 %),
- doprava a skladovanie (13,89 %).
Podiel na celkových porušení predpisov každého z ostatných odvetví bol nižší ako 10 %.
Najčastejšie porušenia predpisov v oblasti BOZP tvorili nedostatky:
- v súvislosti s prevádzkou a technickým stavom vyhradených technických zariadení (napr. nezabezpečenie overenia technického stavu strojov, nezabezpečenie vykonávania pravidelných kontrol a revízií elektrického ručného náradia a elektrických spotrebičov),
- na prevádzkových budovách (napr. zábradlia, poklopy, ochranné ohradenia, záchytné lešenia alebo záchytné siete s dostatočnou pevnosťou a odolnosťou),
- dodržiavania ustanovených pracovných podmienok (napr. neposkytovanie účinných osobných ochranných pracovných prostriedkov),
- v oblasti riadenia BOZP (napr. zamestnávatelia nezabezpečili posúdenie zdravotnej spôsobilosti zamestnancov na ručnú prácu s bremenami).
Nedostatky v oblasti pracovných podmienok boli zistené najmä u malých zamestnávateľov.
Najčastejšie porušenia predpisov v oblasti trhového dohľadu tvorili nedostatky:
- zamestnávatelia nemali vyhlásenie o zhode k prevádzkovaným technologickým zariadeniam a technická dokumentácia pracovných prostriedkov nebola v slovenskom jazyku,
- zamestnávatelia uviedli zariadenie do prevádzky s príslušným dokladom o posúdení zhody, avšak nevykonali následné posúdenie rizík a stanovenie ochranných opatrení v konkrétnych prevádzkových podmienkach, čo malo v mnohých prípadoch za následok vznik pracovného úrazu.
Najčastejšie porušenia predpisov v oblasti pracovnoprávnych vzťahov tvorili nedostatky:
- absencia podstatných náležitostí v pracovných zmluvách zamestnancov pri vzniku pracovného pomeru,
- nevydanie potvrdenia o zamestnaní pri skončení pracovného pomeru,
- nevedenie evidencie pracovného času , práce nadčas a nočnej práce tak, aby bol zaznamenaný začiatok a koniec časového úseku, v ktorom zamestnanec vykonával prácu,
- nezabezpečovanie stravovania zamestnancom ,
- neposkytovanie cestovných náhrad pri pracovných cestách zamestnancov.
Najčastejšie porušenia predpisov v oblasti sociálnej legislatívy v doprave tvorili nedostatky:
- vodiči prekračovali denné časy vedenia vozidla,
- vodiči nedodržiavali prestávky dlhé 45 minút,
- vodiči prekračovali časy vedenia vozidla, keď po 4,5 hod. vedení vozidla mala nasledovať prestávka,
- vodiči nedodržiavali denné a týždenné minimum času odpočinku,
- vodiči nesprávne používali záznamové zariadenie, neprepínali nastavenie podľa druhu vykonávanej činnosti,
- zamestnávatelia nezabezpečovali pravidelné sťahovanie údajov z kariet vodičov a údajov z vozidlových jednotiek, resp. neuchovávali použité záznamové listy počas predpísanej doby.
V oblasti nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania bol v roku 2013 v porovnaní s rokom 2012 zaznamenaný zásadný nárast počtu vykonaných kontrol a zistených porušení predpisov. Súvisí to aj so vznikom špecializovaných útvarov, ktoré vykonávali kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania najmä v čase mimo bežného pracovného času väčšiny zamestnancov (napr. večer, v noci, počas víkendov a sviatkov). Konkrétne údaje sú uvedené v nasledujúcej tabuľke.
počet v roku 2013 | nárast v porovnaní s 2012 v % | |
Kontrolované subjekty | 13 840 | 80,79 |
Zistené porušenia predpisov | 541 | 96,01 |
Nelegálne zamestnané fyzické osoby | 1 056 | 87,90 |
Národný inšpektorát práce v roku 2013 uložil 1 873 pokút v celkovej výške 2 473 141 eur, z toho:
- organizáciám bolo uložených 1 837 pokút vo výške 2 455 691 eur,
- jednotlivcom bolo uložených 36 pokút vo výške 17 450 eur.
Jednotlivcom bolo uložených aj 1 621 blokových pokút vo výške 97 851 eur.
Najvyšší počet pokút bolo uložených v oblasti pracovnoprávnych vzťahov, a to v počte 987 pokút. V najvyššej sume boli uložené pokuty v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, a to vo výške 838 435 eur. Viac konkrétnych informácií pre organizácie sa nachádza v nasledujúcej tabuľke.
Druh výkonu | Suma v € | Počet pokút |
BOZP | 838 435 | 401 |
Nelegálne zamestnávanie | 785 681 | 343 |
Pracovnoprávne vzťahy | 613 905 | 987 |
Sociálna legislatíva v doprave | 201 970 | 94 |
Jadrový dozor | 8 600 | 8 |
Trhový dohľad na určenými výrobkami | 7 100 | 4 |
Spolu | 2 455 691 | 1 837 |
Slovenská inšpekcia životného prostredia
Slovenská inšpekcia životného prostredia vykonala v roku 2013 spolu 3 179 kontrol. V 756 prípadoch bolo zistené porušenie právnych predpisov.
Odbor inšpekcie | Počet vykonaných kontrol - počet | Počet kontrol so zisteným porušenia právnych predpisov - počet | Počet uložených pokút - počet | Výška uložených pokút - tis. eur |
ochrana vôd | 938 | 192 | 164 | 192 |
ochrana ovzdušia | 545 | 84 | 82 | 95 |
odpadové hospodárstvo | 615 | 250 | 174 | 138 |
ochrana prírody a krajiny /1/ | 513 | 196 | 98 | 80 |
biologická bezpečnosť | 296 | 5 | 5 | 8 |
povoľovanie a kontrola | 272 | 29 | 50 | 133 |
Spolu | 3 179 | 756 | 573 | 646 |
/1/ Vrátanie obchodu s ohrozenými druhmi voľne žijúcich živočíchov a rastlín.
Vzhľadom na rozsah problematiky uvedieme bližšie informácie k ochrane vôd a ochrane ovzdušia. Všetky informácie nájdete vo výročnej správe.
Pokiaľ ide o ochranu vôd, kontroly sa týkajú najmä podnikateľov, ktorí pracujú s chemickými látkami, ako aj podnikateľov v poľnohospodárstve, ktorými sú poľnohospodárske družstvá alebo samostatne hospodáriaci roľníci. Kontroluje sa napríklad:
- zaobchádzanie so škodlivými látkami a obzvlášť škodlivými látkami (napr. hodnotenie technického a organizačného zabezpečenia prevencie neželateľných únikov škodlivých látok a obzvlášť škodlivých látok - zásobné nádrže, potrubné rozvody, manipulačné plochy stáčacie a výdajné, žumpy na skladovanie hospodárskych hnojív a silážnych štiav, skladovacie plochy na uskladnenie hospodárskych hnojív a silážnych štiav),
- nakladanie s vodami a prevádzka a účinnosť čističky odpadových vôd (napr. vypúšťanie odpadových vôd do povrchových alebo podzemných vôd v rozpore s právoplatným povolením orgánu štátnej vodnej správy, resp. vypúšťanie odpadových vôd bez povolenia),
- mimoriadne zhoršenie vôd (napr. technický stav zariadenia alebo objektu, v ktorom sa zaobchádza so škodlivou látkou a obzvlášť škodlivou látkou, doprava a preprava škodlivých látok a obzvlášť škodlivých látok),
- schvaľovanie havarijných plánov podľa vyhláška Ministerstva životného prostredia č. 100/2005 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zaobchádzaní s nebezpečnými látkami, o náležitostiach havarijného plánu a o postupe pri riešení mimoriadneho zhoršenia vôd.
V prípade ochrany ovzdušia kontrolná činnosť pozostáva z inšpekčných kontrol a kontrolných diskontinuálnych meraní emisií znečisťujúcich látok na zdrojoch znečisťovania ovzdušia, ako aj napríklad kontroly:
- kvality vyrábaných a dovážaných farieb, lakov a výrobkov na povrchovú úpravu vozidiel s obsahom organických rozpúšťadiel,
- kvality vyrábaných, dovážaných a predávaných palív, ktorými sú benzín, motorová nafta a skvapalnený ropný plyn určených na pohon spaľovacích motorov.
Kontroly sa týkajú napríklad spoločností, ktoré podnikajú v oblasti uvedenej v nasledujúcej tabuľke.
SK NACE Rev. 2 | Ekonomická činnosť |
35.11.0 | výroba elektriny |
25.61.0 | opracovanie a povrchová úprava kovov |
24.43.0 | výroba olova, zinku a cínu |
16.10.0 | pilovanie a hobľovanie |
25.21.0 | výroba radiátorov ústredného kúrenia a bojlerov |
20.15.0 | výroba priemyselných hnojív a dusíkatých zlúčenín |
Zdrojové dokumenty: Výročná správa o činnosti Slovenskej inšpekcie životného prostredia za rok 2013, správa o stave ochrany práce a o činnosti orgánov štátnej správy v oblasti inšpekcie práce v roku 2013, výročná správa o činnosti finančnej správy za rok 2013, výročná správa SOI 2013.