Novela zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice rozšírila okruh služieb, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v registračnej pokladnici. Novinkou je tiež možnosť používať virtuálnu registračnú pokladnicu.
Kto je povinný používať elektronickú registračnú pokladnicu?
Povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu v súlade so zákonom č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v z. n. p. (ďalej len „zákon o používaní ERP“) sa vzťahuje na osoby, ktoré spĺňajú súčasne všetky tri nasledovné podmienky:
- ide o fyzickú osobu alebo právnickú osobu, ktorá má oprávnenie na podnikanie, teda vykonáva podnikateľskú činnosť podľa Obchodného zákonníka. Môže ísť napríklad o živnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, ale aj neziskovú účtovnú jednotku, ktorá vykonáva okrem svojej hlavnej činnosti aj podnikateľskú činnosť. Povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu sa vzťahuje aj na zahraničných podnikateľov, ktorí na Slovensku predávajú tovar alebo poskytujú zákonom vymedzené služby. Ak napríklad poľský podnikateľ predáva tovar na Slovensku a prijíma úhradu v hotovosti, je povinný sa riadiť zákonom platným v SR, a teda používať elektronickú registračnú pokladnicu podľa nášho zákona;
- podnikateľ predáva tovar alebo poskytuje službu uvedenú v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP – na predaj tovaru sa zákon vzťahuje vždy, pričom podľa zákona o používaní ERP je tovarom akýkoľvek výrobok, polotovar, materiál alebo surovina predávaný podnikateľom. Pri poskytovaní služieb ide len o tie služby, ktoré sú uvedené v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP. Rozsah služieb sa od 1. apríla 2015 výrazným spôsobom mení. Zákon upravuje aj výnimky, pri ktorých nie je povinnosť evidovať tržbu prostredníctvom elektronickej registračnej pokladnice. V takom prípade by podnikateľ nebol povinný evidovať tržbu v pokladnici, napr. v prípade predaja tovaru alebo poskytovania vymedzených služieb osobami s ťažkým zdravotným postihnutím, predaja tovaru na dobierku, predaja prostredníctvom predajných automatov atď.
- podnikateľ príjme tržbu – platbu z predaja tovaru alebo z poskytovania služby vymedzenej v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť. Tržbou je aj platba prijatá ako preddavok. Znamená to, že ide o prijatie tržby nielen v hotovosti, ale aj platobnou kartou, stravovacími poukážkami a pod. Elektronickú registračnú pokladnicu je potrebné použiť aj pri inkase faktúry v hotovosti, resp. inými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť.
Rozšírenie zoznamu služieb, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v pokladnici od 1. 4. 2015
Podnikatelia predávajúci tovar, ktorí inkasujú tržby v hotovosti, resp. prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, musia povinne používať na evidenciu tržieb registračnú pokladnicu. Pri podnikateľoch poskytujúcich služby to neplatí. Elektronickú registračnú pokladnicu musia povinne pri prijímaní platieb v hotovosti používať iba tí, ktorí poskytujú služby vymenované v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP. Služby v prílohe sú vymedzené podľa vyhlášky Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 306/2007 Z. z, ktorou sa vydáva Štatistická klasifikácia ekonomických činností (SK NACE). Prílohu č. 1 zákona o používaní ERP po novele zákona uvádzame nižšie. Všetky doplnené služby uvádzame tučným písmom. Zvýraznené sú aj tie služby, pri ktorých nastali zmeny, pričom zmena je pri príslušnej službe vysvetlená.
Podnikateľ, ktorý poskytuje služby doplnené novelou zákona o používaní ERP, je povinný začať používať pokladnicu najneskôr od 1. apríla 2015.
Príloha č. 1 – služby, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v elektronickej registračnej pokladnici alebo vo virtuálnej registračnej pokladnici | |
45.20 | Oprava a údržba motorových vozidiel (zmena – platí pre celú podtriedu 45.20, predtým platilo len pre opravu a údržbu osobných motorových vozidiel) |
45.40 | Predaj, údržba a oprava motocyklov a ich dielov a príslušenstva |
49.32 | Taxislužba |
49.39 | Ostatná osobná pozemná doprava i. n., a to len pri prevádzke lanoviek, pozemných lanoviek, lyžiarskych vlekov, ak nie sú súčasťou mestských, prímestských alebo veľkomestských prepravných systémov |
52.21 | Vedľajšie činnosti v pozemnej doprave, a to len pri prevádzke parkovacích priestorov |
55.10 | Hotelové a podobné ubytovanie |
55.20 | Turistické a iné krátkodobé ubytovanie |
55.30 | Autokempingy, táboriská a miesta pre karavány |
55.90 | Ostatné ubytovanie |
56.10 | Reštauračné činnosti a mobilný predaj jedál (zmena – platí pre celú podtriedu 56.10, predtým platilo len pre jedálne a ostatné účelové stravovanie) |
56.21 | Dodávka jedál |
56.29 | Ostatné jedálenské služby |
56.30 | Služby pohostinstiev |
65.11 | Životné poistenie |
65.12 | Neživotné poistenie |
69.10 | Právne činnosti |
69.20 | Účtovnícke a audítorské činnosti, vedenie účtovných kníh; daňové poradenstvo |
70.10 | Vedenie firiem |
70.21 | Služby v oblasti styku a komunikácie s verejnosťou |
70.22 | Poradenské služby v oblasti podnikania a riadenia |
71.11 | Architektonické činnosti |
71.12 | Inžinierske činnosti a súvisiace technické poradenstvo |
71.20 | Technické testovanie a analýzy |
73.11 | Reklamné agentúry |
73.12 | Predaj vysielacieho času |
73.20 | Prieskum trhu a verejnej mienky |
74.10 | Špecializované dizajnérske činnosti |
74.20 | Fotografické činnosti |
74.30 | Prekladateľské a tlmočnícke činnosti |
75.00 | Veterinárne činnosti |
77.11 | Prenájom a lízing automobilov a ľahkých motorových vozidiel okrem prenájmu podľa zmluvy o kúpe prenajatej veci |
77.21 | Prenájom a lízing rekreačných a športových potrieb okrem prenájmu podľa zmluvy o kúpe prenajatej veci |
77.22 | Prenájom videopások a diskov okrem prenájmu podľa zmluvy o kúpe prenajatej veci |
77.29 | Prenájom a lízing ostatných osobných potrieb a potrieb pre domácnosť okrem prenájmu podľa zmluvy o kúpe prenajatej veci |
78.10 | Činnosti agentúr sprostredkujúcich zamestnania |
78.20 | Činnosti agentúr sprostredkujúcich zamestnanie na dobu určitú |
78.30 | Ostatné poskytovanie ľudských zdrojov |
79.11 | Činnosti cestovných agentúr |
79.12 | Činnosti cestovných kancelárií |
79.90 | Ostatné rezervačné služby a súvisiace činnosti |
80.10 | Súkromné bezpečnostné služby |
80.20 | Služby spojené s prevádzkovaním bezpečnostných systémov |
80.30 | Pátracie služby |
86.10 | Činnosti nemocníc |
86.21 | Činnosti všeobecnej lekárskej praxe |
86.22 | Činnosti špeciálnej lekárskej praxe |
86.23 | Zubná lekárska prax |
86.90 | Ostatná zdravotná starostlivosť |
93.11 | Prevádzka športových zariadení (zmena – platí pre celú podtriedu 93.11, predtým platilo len pre prevádzku krytých a nekrytých kúpalísk) |
93.12 | Činnosti športových klubov |
93.13 | Fitnescentrá |
93.21 | Činnosti lunaparkov a zábavných parkov |
95.11 | Oprava počítačov a periférnych zariadení |
95.12 | Oprava komunikačných zariadení |
95.21 | Oprava spotrebnej elektroniky |
95.22 | Oprava domácich zariadení a zariadení pre dom a záhradu |
95.23 | Oprava obuvi a koženého tovaru |
95.24 | Oprava nábytku a domácich zariadení |
95.25 | Oprava hodín, hodiniek a šperkov |
95.29 | Oprava iných osobných potrieb a potrieb pre domácnosti |
96.01 | Pranie a chemické čistenie textilných a kožušinových výrobkov okrem požičiavania bielizne, pracovných odevov, vecí súvisiacich s práčovňou, dodávky plienok a poskytovania pracích a čistiacich služieb u zákazníka |
96.02 | Kadernícke a kozmetické služby |
96.03 | Pohrebné a súvisiace služby |
96.04 | Služby týkajúce sa telesnej pohody |
96.09 | Ostatné osobné služby, a to len pri strihaní psov, pri opatrovateľských službách domácich zvierat, pri činnosti hotelov pre zvieratá, pri službách svadobných kancelárií a pri činnosti štúdií poskytujúcich tetovanie a piercing (zmena – rozšírenie okruhu ostatných osobných služieb, predtým platilo len na strihanie psov) |
Virtuálna registračná pokladnica od 1. 4. 2015
Novela zákona o používaní ERP zavádza novinku v podobe možnosti používať virtuálnu registračnú pokladnicu. Od 1. apríla 2015 sa prijaté tržby budú môcť podnikateľmi evidovať nielen v elektronickej registračnej pokladnici, ale aj vo virtuálnej registračnej pokladnici. Virtuálnu registračnú pokladnicu môžu používať všetci podnikatelia, tak pri predaji tovaru, ako aj pri poskytovaní služieb uvedených v prílohe č. 1 zákona. Podnikateľ si teda môže vybrať, či pri predaji tovaru alebo poskytovaní služby uvedenej v prílohe č. 1 bude používať elektronickú registračnú pokladnicu alebo virtuálnu registračnú pokladnicu. Virtuálnu registračnú pokladnicu však môže používať len vtedy, ak počet vydaných pokladničných dokladov v jednom kalendárnom mesiaci nie je viac ako 1000.
Poznámka: V pôvodnom návrhu zákona bola možnosť používať virtuálnu registračnú pokladnicu umožnená iba úzkej skupine podnikateľov, napríklad veterinárom, zubárom a pod. Toto obmedzenie sa však v schválenej novele zákona nenachádza, takže používanie virtuálnej registračnej pokladnice bude umožnené všetkým podnikateľom. Obmedzením je počet pokladničných dokladov vydaných za mesiac (max. 1000 ks).
Virtuálnou registračnou pokladnicou sa rozumie prostredie zriadené Finančným riaditeľstvom Slovenskej republiky na jeho webovom sídle komunikujúce prostredníctvom koncového zariadenia. Koncovým zariadením bude v podstate počítač a tlačiareň.Virtuálna pokladnica bude bezplatne prístupná on-line podnikateľom a bude fungovať na zariadeniach schopných pripojenia na internet.
Podnikatelia, ktorí používajú elektronickú registračnú pokladnicu v súčasnosti a tí, ktorí predávajú tovar alebo poskytujú službu uvedenú v prílohe č. 1 v znení účinnom do 31. decembra 2014 a ktorým vznikne povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu prvýkrát v období od 1. januára 2015 do 31. marca 2015, môžu začať používať virtuálnu registračnú pokladnicu najskôr od 1. januára 2016. K uvedenému sa pristúpilo z dôvodu zohľadnenia kapacitných možností finančnej správy pri zavádzaní systému virtuálnej registračnej pokladnice.