Agentúra dočasného zamestnávania: riešenie zamestnávania občanov z tretích krajín na Slovensku

Agentúra dočasného zamestnávania: riešenie zamestnávania občanov z tretích krajín na Slovensku
Zdroj: Rawpixel.com
Katarína Juritková ImmiCo.

Moja profesionálna cesta začala v oblasti organizovania medzinárodných konferencií, kde som mala príležitosť pracovať s rôznymi témami a stretávať nových ľudí. Postupne som sa však presunula k právnej sfére, konkrétne k imigračnému právu. Momentálne sa špecializujem na poskytovanie imigračných služieb občanom tretích krajín, Európskej únie a firmám. Táto práca mi prináša nielen výzvy, ale aj hlbokú spokojnosť z toho, že môžem pomáhať ľuďom a podnikom navigovať cez zložité procesy imigrácie.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Ako Agentúry dočasného zamestnávania fungujú, ako ich upravuje zákon a čo je ich povinnosťou pri zamestnávaní osôb z tretích krajín? Podstatné informácie.

Agentúry dočasného zamestnávania (ďalej len ADZ) sa na Slovensku čoraz viac stávajú populárnou formou zamestnávania, najmä v prípade občanov tretích krajín. Tento trend prináša spoločnostiam mnohé výhody, predovšetkým odbremenia firmy od personálnej agendy, miezd a administratívy, ako prihlasovanie a odhlasovanie zamestnancov na úradoch. Zabezpečujú zamestnancov, ktorých vedia rýchlo a efektívne dodávať, za čo si agentúry účtujú odmenu. Čo treba vedieť?

Legislatíva upravujúca agentúry dočasného zamestnávania

Zriaďovateľom ADZ je Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré má právomoc vydávať, meniť, pozastavovať alebo zrušiť povolenie na vykonávanie činnosti ADZ. Ústredie práce zároveň vedie register všetkých agentúr, vrátane aktívnych aj neaktívnych ADZ. Tento register je verejne dostupný na webovom sídle Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny.

Činnosť agentúry dočasného zamestnávania môže vykonávať len právnická alebo fyzická osoba s povolením vydaným Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR), platným na dobu neurčitú. Táto činnosť sa riadi § 29, § 30 a § 31 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a § 21 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý upravuje podmienky ADZ tykajúcich sa dočasného pridelenia štátneho príslušníka tretej krajiny k užívateľskému zamestnávateľovi.

Za vydanie povolenia na činnosť ADZ sa účtuje poplatok, ktorý je stanovený vo výške 500 eur pre fyzické osoby a 1000 eur pre právnické osoby.

Agentúra dočasného zamestnania je povinná viesť evidenciu dočasných agentúrnych zamestnancov. Jednou z hlavných povinností ADZ je každoročne poskytovať správu o svojej činnosti za uplynulý kalendárny rok v termíne do 31. marca nasledujúceho kalendárneho roka prostredníctvom elektronického formulára zaslaného do informačného systému na účely služieb zamestnanosti, a to aj v prípade, ak v priebehu kalendárneho roka ADZ nepridelila žiadneho dočasného agentúrneho zamestnanca. Okrem toho sú agentúry povinné disponovať vlastným imaním vo výške najmenej 30 000 eur, čo predstavuje základný finančný predpoklad pre ich fungovanie.

Ako funguje agentúra dočasného zamestnávania?

ADZ uzatvára pracovný vzťah s príslušníkom tretej krajiny a následne ho dočasne prideľuje k  užívateľskému zamestnávateľovi na území Slovenskej republiky, s ktorým má ADZ uzatvorenú zmluvu o dočasnom pridelení zamestnancov. V tomto modeli firma vystupuje ako užívateľský zamestnávateľ, zatiaľ čo ADZ zodpovedá za celú personálnu agendu zamestnanca.

Dočasné pridelenie zamestnanca môže trvať najviac dva roky, pričom počas tohto obdobia, respektíve po skončení toho obdobia, môže štátny príslušník tretej krajiny prejsť k užívateľskému zamestnávateľovi ako riadny zamestnanec.

Agentúra dočasného zamestnávania nesmie štátneho príslušníka tretej krajiny v rámci udeleného prechodného pobytu na účel zamestnania dočasne prideliť k inému užívateľskému zamestnávateľovi.

Pracovné podmienky vrátane mzdových podmienok a podmienky zamestnávania dočasne pridelených štátnych príslušníkov tretích krajín musia byť najmenej rovnako priaznivé ako u porovnateľného zamestnanca užívateľského zamestnávateľa.

Prečítajte si tiež

Agentúra nesmie od zamestnanca, ktorý je štátny príslušník tretej krajiny žiadať úhradu za svoje služby. Poplatok za pridelenie dočasného agentúrneho zamestnanca môže agentúra dočasného zamestnávania dohodnúť s užívateľským zamestnávateľom vo vopred stanovenej výške a od zamestnávateľa tento poplatok vyberať môže.

Táto forma zamestnávania prináša flexibilitu a efektivitu pre slovenské firmy, ktoré tak môžu reagovať na dynamické požiadavky trhu, bez nutnosti rozsiahleho administratívneho zaťaženia.

Článok pokračuje pod reklamou

Podmienky ADZ pre dočasné prideľovanie príslušníkov tretích krajín

Aby ADZ mohla dočasne prideliť štátneho príslušníka tretej krajiny k užívateľskému zamestnávateľovi, musí splniť určité podmienky, a to:

  • vykonávať činnosť najmenej tri roky pred podaním žiadosti o vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta (VPM),
  • vykonávané zamestnanie bude z aktuálneho zoznamu zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily v príslušnom kraji v čase podania žiadosti o vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia VPM,
  • štátny príslušník tretej krajiny má udelený prechodný pobyt na účel zamestnania na základe potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, respektíve udelené národné vízum v záujme Slovenskej republiky v oblasti priemyslu.

O vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta žiada ADZ príslušný úrad práce elektronicky (cez ústredný portál verejnej správy), a to podľa miesta výkonu zamestnania. Pred podaním predmetnej žiadosti agentúrou dočasného zamestnávania je potrebné, aby užívateľský zamestnávateľ nahlásil voľné pracovné miesto na príslušný úrad práce:

  • v deň podania žiadosti o vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ak užívateľský zamestnávateľ, ku ktorému bude dočasne pridelený štátny príslušník tretej krajiny, zamestnáva z celkového počtu zamestnancov menej ako 45 % štátnych príslušníkov, alebo
  • najmenej 20 pracovných dní pred podaním žiadosti o vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného miesta, ak užívateľsky zamestnávateľ zamestnáva z celkového počtu zamestnancov viac ako 45 % štátnych príslušníkov.

Agentúra dočasného zamestnávania môže dočasne prideliť štátneho príslušníka tretej krajiny k užívateľskému zamestnávateľovi iba v prípade nedostatkových profesií (lekár bez špecializácie, sestra bez špecializácie, IT konzultant, údržbár, kuchár, vodič električky, omietkar, zvárač a iné...), ktoré Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny zverejňuje každý štvrťrok na svojej webovej stránke, a ak má tento štátny príslušník tretej krajiny udelený prechodný pobyt na účel zamestnania alebo národné víza v záujme Slovenskej republiky.

Podmienky zamestnávania pre cudzincov by mali byť rovnako spravodlivé a adekvátne ako pre slovenských zamestnancov. Agentúry dočasného zamestnávania majú povinnosť dodržiavať tieto normy a zabezpečiť, že zahraniční pracovníci dostanú spravodlivé mzdy, adekvátne pracovné podmienky a všetky zákonné benefity vrátane dovoleniek.

Pozor na neférové praktiky voči zahraničným zamestnancom

V poslednom čase sa medzi cudzincami začínajú šíriť informácie o agentúrach, ktoré zneužívajú zahraničných pracovníkov. Hovoria o prípadoch, keď agentúry platia mzdy „na ruku", a tak  neodvádzajú za nich dane, nepreplácajú dovolenky a nadčasy. Tieto praktiky vedú k tomu, že zahraniční pracovníci dostávajú oveľa nižšie mzdy v porovnaní so svojimi slovenskými kolegami. Žiaľ, zoznam spoľahlivých ADZ neexistuje, len spomínaný zoznam tých, ktoré sú funkčné a ktoré majú pozastavenú činnosť. Preto budúcim zamestnancom odporúčame:

  1. Overiť si pracovnú agentúru pred podpisom zmluvy
    1. Pred uzatvorením akejkoľvek dohody s pracovnou agentúrou si dôkladne preverujte jej povesť a spoľahlivosť.  

  2. Kontaktovať zamestnancov, ktorí pre agentúru pracujú, a vyžiadať si ich hodnotenie
    1. Porozprávajte sa s aktuálnymi alebo bývalými zamestnancami agentúry a získajte ich názory a skúsenosti.  

  3. Overiť si, či pôjde o zamestnanie na pracovnú zmluvu
    1. Uistiť sa, že má jasne stanovené podmienky zamestnania a že bude pracovať na základe riadnej pracovnej zmluvy.  

  4. Možnosť stať sa kmeňovým zamestnancom
    1. Ak si cudzinec agentúru dôkladne overil a spočiatku všetko vyzeralo pozitívne, no realita je iná, môže požiadať spoločnosť, pre ktorú pracuje, o prijatie na kmeňového zamestnanca.  

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Katarína Juritková title_company
Katarína Juritková ImmiCo.

Moja profesionálna cesta začala v oblasti organizovania medzinárodných konferencií, kde som mala príležitosť pracovať s rôznymi témami a stretávať nových ľudí. Postupne som sa však presunula k právnej sfére, konkrétne k imigračnému právu. Momentálne sa špecializujem na poskytovanie imigračných služieb občanom tretích krajín, Európskej únie a firmám. Táto práca mi prináša nielen výzvy, ale aj hlbokú spokojnosť z toho, že môžem pomáhať ľuďom a podnikom navigovať cez zložité procesy imigrácie.


Výluka ako alternatíva štrajku zo strany zamestnávateľa

Kedy a ako môže firma zastaviť prácu, čo to znamená z hľadiska mzdových nákladov a aké sú oznamovacie povinnosti zamestnávateľa, ktorý sa pre výluku rozhodne?

Dohoda o vykonaní práce a dohoda o pracovnej činnosti v roku 2025

Príležitostné práce možno vykonávať aj na základe dohody uzatvorenej mimo pracovného pomeru. Kedy a za akých podmienok po nej možno siahnuť v roku 2025?

Dohoda o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce od 1. 1. 2025

Sezónne práce je možné vykonávať aj na základe dohody o pracovnej činnosti, ktorá však má určité špecifiká. Aké obmedzenia a iné podmienky Zákonník práce vyžaduje?

Pobyt cudzinca v rámci vnútropodnikového presunu/mobility

V čom sa líši vnútropodnikový presun (ICT) od tzv. mobility zamestnanca presunutého v rámci podniku? Kedy sa ktorý využíva a aké povinnosti s nimi súvisia?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky