Prehľad povinností, ktoré má zamestnávateľ štátneho príslušníka tretej krajiny voči cudzineckej polícii a úradom práce. Čo treba vedieť, aby predišiel problémom a sankciám?
Zamestnávateľ, ktorý má sídlo na území Slovenskej republiky, môže prijať do zamestnania cudzinca len vtedy, ak mu bol na území Slovenskej republiky povolený prechodný pobyt na účel zamestnania a bolo mu udelené povolenie na zamestnanie príslušným úradom.
Zamestnávanie štátnych príslušníkov tretej krajiny prináša pre zamestnávateľov množstvo povinností stanovených legislatívou a je dôležité ich dodržiavať, aby sa predišlo možným problémom a sankciám. Od získania pracovných povolení po správne uchovávanie dokumentov a oznamovanie zmien – každá fáza zamestnávania cudzinca si vyžaduje pozornosť. V článku preto približujeme kľúčové povinnosti zamestnávateľa, ktoré by nemali zostať opomenuté.
Povinnosť uchovávať a poskytnúť kópie kľúčových dokumentov
Zamestnávanie štátneho príslušníka tretej krajiny s miestom výkonu práce na území Slovenskej republiky upravuje zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti) a zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov (ďalej len „zákon o pobyte cudzincov).
V rámci pracovného pomeru je zamestnávateľ povinný uchovávať v osobnej zložke zamestnanca kópie kľúčových dokumentov, a to vrátane:
- Platného dokladu o pobyte (odporúča sa priložiť aj kópiu platného pasu);
- Potvrdenia o prijatí žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania, ktoré obsahuje všetky náležitosti. Štátny príslušník tretej krajiny môže začať pracovať už po podaní kompletnej žiadosti na oddelení cudzineckej polície.
Ďalšou povinnosťou zamestnávateľa je poskytnúť cudzincovi najneskôr pri jeho nástupe kópiu potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta.
Rovnako je zamestnávateľ povinný informovať príslušný úrad o každej zmene údajov uvedených v potvrdení o obsadení voľného pracovného miesta.
Oznámenie o začatí/skončení/nenastúpení štátneho príslušníka tretej krajiny do zamestnania
Zamestnávateľ, ktorý prijal do zamestnania cudzinca z tretej krajiny s udeleným pobytom na účel zamestnania, má povinnosť ohlásiť príslušnému úradu nielen nástup, ale aj skončenie pracovného pomeru takéhoto zamestnanca. Lehota na splnenie tejto povinnosti je sedem pracovných dní odo dňa, keď zamestnanec nastúpil alebo skončil v zamestnaní.
Spolu s ohlásením je zamestnávateľ povinný priložiť kópiu pracovnej zmluvy, ktorá potvrdzuje vzťah medzi zamestnancom a zamestnávateľom. Tento dokument slúži na overenie, že zamestnanec vykonáva prácu v súlade so získaným povolením.
Rovnaká povinnosť platí aj v prípade, ak štátny príslušník tretej krajiny, ktorému bol povolený prechodný pobyt na účel zamestnania u daného zamestnávateľa, nenastúpi do práce. V takom prípade je zamestnávateľ povinný informovať úrad práce o tejto skutočnosti, čo umožňuje úradu lepšie monitorovať stav zamestnanosti a vykonávať kontrolu nad využívaním pracovných povolení.
Dodržanie týchto oznamovacích povinností je pre zamestnávateľa zásadné, aby zabezpečil súlad s legislatívnymi požiadavkami a predišiel možným sankciám za porušenie právnych predpisov.
Vzor Oznámenia o začatí / skončení / nenastúpení štátneho príslušníka tretej krajiny do zamestnania na stiahnutie nájdete tu alebo na stránke uspvr.gov.sk.
Sankcie za porušenie povinnosti
V zmysle zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti môžu Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a jednotlivé úrady práce uložiť zamestnávateľom pokutu až do výšky 33 193,91 eur za nesplnenie povinností, ak zákon neustanovuje inak.
Táto sankcia sa však nevzťahuje na porušenie oznamovacej povinnosti podľa §62 ods. 6. zamestnávateľa oznámiť voľné pracovné miesto a jeho charakteristiku úradu, v ktorého územnom obvode sa pracovné miesto nachádza.
Kontroly vykonané v roku 2022 odhalili, že z 78 kontrolných akcií došlo k porušeniu §23bv 72 prípadoch, pričom zamestnávatelia zaplatili pokuty v celkovej výške 28 970 eur. V roku 2023 bolo uskutočnených 59 kontrol, pričom porušenie rovnakého paragrafu zistili v 47 prípadoch, a udelili pokuty vo výške 6 950 eur.
„Referáty kontroly úradov práce, sociálnych vecí a rodiny vykonali v roku 2022 spolu 78 kontrol, pričom bolo zistené porušenie zákona §23b v 72 prípadoch. Celková výška uložených pokút bola 28 970 eur.
Referáty kontroly úradov práce, sociálnych vecí a rodiny vykonali v roku 2023 spolu 59 kontrol, pričom bolo zistené porušenie zákona §23b v 47 prípadoch. Celková výška uložených pokút bola 6 950 eur.
Najčastejšie sankcie boli uložené za nenahlásenie nástupu a skončenia pracovného pomeru,“ uviedla pre Podnikajte.sk Iveta Dorčáková, vedúca tlačového a komunikačného oddelenia ÚPSVaR.
Niekedy stačí informačná karta
Zamestnávanie štátnych príslušníkov tretích krajín na území Slovenskej republiky podlieha zákonným pravidlám, vrátane povinnosti získania potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta. Avšak v určitých prípadoch, ktoré sú presne vymedzené v zákone o službách zamestnanosti, sa tieto povinnosti nevyžadujú. V týchto výnimočných situáciách stačí, aby zamestnávateľ oznámil začiatok, skončenie či zmenu pracovného pomeru prostredníctvom informačnej karty. Lehota pre zaslanie informačnej karty je sedem pracovných dní.
Ktorých štátnych príslušníkov tretích krajín môže zamestnávateľ zamestnať tzv.automaticky (bez potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta)? Ide o takého cudzinca, ktorý:
- má udelený trvalý pobyt v SR (trvalým pobytom sa rozumie „trvalý pobyt na päť rokov, „trvalý pobyt na neobmedzený čas“ alebo „dlhodobý pobyt“);
- je rodinným príslušníkom občana členského štátu Európskej únie a má právo na pobyt na území Slovenskej republiky;
- má udelený prechodný pobyt na účel zlúčenia rodiny:
- po uplynutí 12 mesiacov nepretržitého pobytu na území Slovenskej republiky od udelenia prechodného pobytu na účel zlúčenia rodiny,
- je rodinným príslušníkom držiteľa modrej karty;
- má udelený prechodný pobyt – výskum a vývoj;
- má udelený prechodný pobyt štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý má priznané postavenie Slováka žijúceho v zahraničí;
- ktorému bola poskytnutá doplnková ochrana a dočasné útočisko,
- je žiadateľom o udelenie azylu (po 9 mesiacoch od podania žiadosti o udelenie azylu) a ktorému bol udelený azyl;
- má udelený prechodný pobyt na účel štúdia a výkon jeho práce nepresiahne u všetkých zamestnávateľov 10 hodín týždenne, prípadne 20 hodín týždenne, ak je študentom vysokej školy, alebo tomu zodpovedajúci počet dní/mesiacov za rok;
- úspešne absolvoval štúdium na strednej škole alebo štúdium na vysokej škole na území Slovenskej republiky a bude mu udelený prechodný pobyt na účel zamestnania;
- zabezpečuje na základe obchodnej zmluvy dodávky tovaru alebo služieb a tento tovar dodáva alebo v súvislosti s dodávkou tovaru uskutočňuje montáž, záručné a opravárenské práce, práce týkajúce sa nastavenia systémov výrobných zariadení alebo v súvislosti s dodávkou tovaru/služieb uskutočňuje programátorské práce či odborné školenia, ak trvanie jeho pracovnoprávneho vzťahu alebo vyslania na výkon práce nepresiahne celkovo 90 dní v kalendárnom roku,
- má udelené národné vízum a vzťahuje sa na neho program pracovnej dovolenky, ktorý schválila vláda Slovenskej republiky.
Všetky kategórie zamestnancov sú upravené v § 23a) zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti.
Poznámka: Prílohu informačnej karty tvorí kópia dokladu o vzniku pracovnoprávneho vzťahu a kópia dokladu preukazujúceho typ a účel pobytu na území SR. V prípade študentov aj potvrdenie o návšteve vysokej alebo strednej školy na území SR.
Ktorý úrad práce je miestne príslušný?
Príslušným úradom práce je ten, ktorý pôsobí v územnom obvode, kde bude štátny príslušník tretej krajiny reálne zamestnaný alebo vykonávať prácu na základe vyslania za účelom poskytovania služieb. Rozhodujúcim faktorom je teda miesto výkonu práce a nie sídlo zamestnávateľa. Ak je práca alebo vyslanie vykonávané na viacerých miestach, informačná karta sa predkladá podľa aktuálneho miesta výkonu práce. V prípadoch, keď má cudzinec pracovný pomer u viacerých zamestnávateľov na Slovensku, každý zamestnávateľ je povinný ohlásiť jeho zamestnanie príslušnému úradu práce.
Povinnosti zamestnávateľa voči cudzineckej polícii
Zamestnávateľ, ktorý poskytol štátnemu príslušníkovi tretej krajiny písomný prísľub na zamestnanie pre účely získania prechodného pobytu za účelom zamestnania, má povinnosť informovať policajný útvar o určitých zmenách v pracovnom vzťahu s týmto zamestnancom. V prípade, že zamestnanec nenastúpi do zamestnania alebo ukončí pracovný pomer, je zamestnávateľ povinný o týchto skutočnostiach písomne informovať príslušný policajný útvar.
Lehota na splnenie tejto oznamovacej povinnosti sú tri pracovné dni odo dňa, keď zamestnávateľ zistí, že cudzinec nenastúpil do zamestnania alebo odo dňa ukončenia pracovného pomeru.
Tento oznam nemá predpísaný formulár, takže zamestnávateľ pripraví štandardný list, v ktorom uvedie základné informácie o zamestnancovi, dôvod oznamu (nenastúpenie alebo skončenie pracovného pomeru) a priloží potrebné identifikačné údaje o spoločnosti. List musí byť podpísaný osobou, ktorá je oprávnená vystupovať v mene zamestnávateľa.
Povinnosti zamestnávateľa pri zamestnaní cudzinca - zhrnutie
Zamestnávanie štátnych príslušníkov tretích krajín na Slovensku so sebou prináša niekoľko krokov, ktoré musia zamestnávatelia dodržiavať v súlade s legislatívou. Každá fáza zamestnávania si vyžaduje dôkladnú pozornosť – od získania potrebných povolení vrátane pobytovej karty, cez správne vedenie dokumentácie až po oznamovanie zmien na úradoch.
Na záver je dôležité zdôrazniť, že správne a včasné informovanie štátnych úradov je nevyhnutné nielen pre dodržanie legislatívnych povinností, ale aj pre udržanie prehľadnej evidencie zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín a efektívnu kontrolu ich zamestnávania. Ak má cudzinec na Slovensku počas svojho pobytu viacerých zamestnávateľov a niektorý z nich si nesplní oznamovacie povinnosti, môže to vážne narušiť priebeh jeho zamestnania. V prípade, že cudzinec bude neskôr žiadať o obnovu pobytu či napríklad o povolenie na dlhodobý pobyt, môže byť toto pochybenie prekážkou a vážne ohroziť jeho šance na získanie ďalšieho povolenia. Preto je nevyhnutné, aby zamestnávatelia venovali plneniu týchto povinností dostatočnú pozornosť, a tým zabezpečili hladký priebeh pracovného pobytu svojich zahraničných zamestnancov.