Daň zo sladených nealkoholických nápojov od 1.1.2025

Nová daň sa napokon dotkne širšieho okruhu nealkoholických nápojov, radlery však dostali výnimku. Prehľad sadzieb a zásadných noviniek od 1.1.2025.

Parlament v stredu 11.9.2024 schválil vládny návrh zákona o dani zo sladených nealkoholických nápojov. Od 1.1.2025 tak bude zavedená nová extra daň na sladené nealkoholické nápoje. Na ktoré sa (ne)bude vzťahovať, aké sú sadzby dane, kto bude mať nárok na vrátenie dane a koho sa dotkne opatrenie, ktoré má zabrániť predzásobeniu nezdanenými nápojmi v tomto roku?

Daň zo sladených nealkoholických nápojov sa dotkne aj kávových nápojov či niektorých čajov

Podľa prvotného návrhu zákona dane zo sladených nápojov sa mala dotýkať aj mliečnych a jogurtových nápojov, koncentrovaných balených látok s charakterom liečiva či nápojov na rastlinnej báze. Napokon boli tieto skupiny nápojov z návrhu zákona vylúčené. Avšak, z uznesenia výborov NR SR vyplynulo niekoľko pozmeňujúcich návrhov, ktoré parlament schválil a ktoré v konečnom dôsledku rozšíria okruh výrobkov dotknutých daňou zo sladených nealkoholických nápojov.

Vo výsledku sa tak od nového roka extra daň bude týkať nealkoholických sladených nápojov, ako sú ochutené minerálky, džúsy (vynímajúc zložky s prirodzeným obsahom cukru, ako sú ovocné a zeleninové šťavy, šťavy z koncentrátu, ovocná/zeleninová dužina či pyré, celé alebo porciované ovocie/zelenina), či limonády, a to aj také, ktoré sú sladené medom. No taktiež sa bude vzťahovať napríklad na ľadové kávy, cereálne kávovinové nápoje či balený čaj s mliekom vrátane ich koncentrovanej podoby.

V zákone sú sladené nealkoholické nápoje, ktoré budú zdaňované novou extra daňou, definované nasledovne:

  1. balené sladené nealkoholické nápoje určené na priamu konzumáciu, ktoré obsahujú pridaný cukor alebo sladidlo a ktoré sú tovarom kódu kombinovanej nomenklatúry (harmonizovaný systém popisu a číselného označovania tovaru) 2009, 2202 10 00, 2202 91 00, 2202 99 19 a akýkoľvek iný balený sladený nealkoholický nápoj určený na priamo konzumáciu, ktorý obsahuje pridaný cukor/sladidlo, ak zároveň obsahuje aj kávu, čaj či ich náhrady, a to aj v prípade, že obsahujú mlieko, mliečnu zložku alebo rastlinnú alternatívu (tieto nápoje podľa výboru pre financie a rozpočet vo svojej podstate nepredstavujú pokrm, preto nie je dôvod na ich vyňatie z predmetu zdanenia);
  2. balené koncentrované látky obsahujúce pridaný cukor alebo sladidlo, ktoré si vyžadujú prípravu pred konzumáciou ako sladený nealkoholický nápoj pridaním vody, ľadu, oxidu uhličitého, mlieka alebo jeho rastlinnej náhrady (najčastejšie pôjde o kávové nápoje s obsahom pridaného cukru/ sladidla na báze prášku/kapsuly, teda napríklad kapsuly do kávovarov či sladké kakaové nápoje v prášku na prípravu horúcej čokolády);
  3. balené sladené nealkoholické nápoje podľa prvého bodu alebo balené koncentrované látky podľa druhého bodu, v prípade, že obsahujú kofeín z akéhokoľvek zdroja v množstve vyše 150 mg/l (napríklad energetické nápoje).

Výnimky sú charakterizované nasledovne:

  • sladené nealkoholické nápoje, ktoré sú:
    • počiatočnou dojčenskou výživou,
    • následnou dojčenskou výživou,
    • potravinou na osobitné lekárske účely,
    • celkovou náhradou stravy na reguláciu hmotnosti,
    • liekom,
    • výživovým doplnkom;
  • balené koncentrované látky, ktoré sú liekom alebo výživovým doplnkom (napr. šumivé vitamíny, lieky vo forme prášku proti horúčke, ktoré sa zalievajú horúcou vodou a podobne).
Prečítajte si tiež

Daň zo sladených nealkoholických nápojov sa bude týkať výslovne balených nápojov, nie tých, ktoré sú pripravované napríklad v reštauráciách či baroch.

Sadzby dane zo sladených nealkoholických nápojov od 1.1.2025

Dani budú výrobky podliehať bez rozdielu a bez ohľadu na množstvo cukru či iného sladidla v zložení. To odborníci a podnikatelia považujú za demotivujúce pre výrobcov, ktorí nebudú mať dôvod znižovať podiel cukru v nápoji. Sadzby dane by sa podľa nich mali odstupňovať podľa toho, koľko sladidiel či kalórií produkt obsahuje.

Napokon ale bude sadzba dane rozlišovaná v závislosti od kategórie, do ktorej patrí daný druh nápoja. Podstatný je však aj základ dane, z ktorého sa príslušnou sadzbou dane vypočíta výsledná daň.

Základom dane (zaokrúhľuje na dve desatinné miesta matematicky) bude množstvo dodaného nealkoholického nápoja vyjadrené buď v litroch, alebo v kilogramoch (napríklad 0,5 l ochutenej minerálky x 0,15 eur/l = výsledná daň vo výške 0,075 eur).

Zdroj: Vlastné spracovanie
Sadzba dane Druh nápoja
0,15 eura/liter Balené sladené nealkoholické nápoje určené na priamu konzumáciu s obsahom pridaného cukru alebo sladidla a balené sladené nealkoholické nápoje určené na priamu konzumáciu s obsahom pridaného cukru alebo sladidla, ak obsahuje aj kávu, čaj alebo ich náhrady, mlieko, mliečnu zložku/rastlinnú alternatívu
Balené koncentrované látky obsahujúce pridaný cukor alebo sladidlo, ktoré si vyžadujú prípravu pred konzumáciou ako sladený nealkoholický nápoj pridaním vody, ľadu, oxidu uhličitého, mlieka/rastlinnej náhrady (ak ho je možné pripraviť v jedinom konkrétnom množstve na základe návodu na etikete/obale/dokumentácii nápoja a ak sa dodáva v akejkoľvek meracej jednotke hmotnosti)
1,05 eura/liter Balené koncentrované látky obsahujúce pridaný cukor alebo sladidlo, ktoré si vyžadujú prípravu pred konzumáciou ako sladený nealkoholický nápoj pridaním vody, ľadu, oxidu uhličitého, mlieka/rastlinnej náhrady (ak sa dodáva v akejkoľvek meracej jednotke objemu)
4,30 eura/kilogram Balené koncentrované látky obsahujúce pridaný cukor alebo sladidlo, ktoré si vyžadujú prípravu pred konzumáciou ako sladený nealkoholický nápoj pridaním vody, ľadu, oxidu uhličitého, mlieka/rastlinnej náhrady (ak na etikete/obale/dokumentácii nápoja nie je návod na prípravu a ak sa dodáva v akejkoľvek meracej jednotke hmotnosti)
0,30 eura/liter Balené sladené nealkoholické nápoje a balené koncentrované látky s obsahom kofeínu z akéhokoľvek zdroja v množstve cez 150 mg/l, ak je množstvo vyjadrené v litroch
Balené sladené nealkoholické nápoje a balené koncentrované látky s obsahom kofeínu z akéhokoľvek zdroja v množstve cez 150 mg/l (ak na etikete/obale/dokumentácii nápoja je návod na prípravu a ak sa dodáva v akejkoľvek meracej jednotke hmotnosti)
2,10 eura/liter Balené sladené nealkoholické nápoje a balené koncentrované látky s obsahom kofeínu z akéhokoľvek zdroja v množstve cez 150 mg/l (ak sa dodáva v akejkoľvek meracej jednotke objemu)
8,60 eura/kilogram Balené sladené nealkoholické nápoje a balené koncentrované látky s obsahom kofeínu z akéhokoľvek zdroja v množstve cez 150 mg/l (ak na etikete/obale/dokumentácii nápoja nie je návod na prípravu a ak sa dodáva v akejkoľvek meracej jednotke hmotnosti)

Na účely uplatnenia sadzby dane použije platiteľ dane informácie o nápoji podľa nariadenia EÚ č. 1169/2011 – podľa neho možno zistiť, či nápoj obsahuje pridaný cukor, zložku, sladidlá alebo, či ide o nápoj obsahom kofeínu v stanovenej výške.

O koľko stúpnu ceny nápojov?

Aj keď sa môže zdať, že 15 či 30 centov za liter nápoja nie je až tak veľa, treba si uvedomiť, že síce sa daň pripočíta k cene, za ktorú predáva produkt výrobca, no následne sa tu priráta isté percento ako marža (prirážka) obchodníka a ďalších 20 % DPH. Nejde preto len o pridanie sadzby dane k výslednej pultovej cene výrobku, ale o navýšenie samotného cenového základu, čo ovplyvní maržu aj DPH a reálne navýšenie ceny tak bude výraznejšie. V dôsledku schválenej regulácie tak možno očakávať nárast cien nealko nápojov o desiatky percent.

Konkrétne očakávania výrobcov aj ilustračné príklady približujeme v článku Daň zo sladených nápojov a dôsledky v praxi.

Článok pokračuje pod reklamou

Platenie dane zo sladených nápojov od 1.1.2025

Správcom dane je daňový úrad a platiteľom dane je výrobca sladeného nealkoholického nápoja alebo dodávateľ sladeného nealkoholického nápoja. Pod výrobcom sa rozumie zdaniteľná osoba, ktorá na Slovensku vyrába sladený nealkoholický nápoj a uskutočňuje v tuzemsku jeho prvé dodanie. Dodávateľom je zasa zdaniteľná osoba iná ako výrobca, ktorá uskutočňuje na Slovensku prvé dodanie nápoja, ak ho nadobudla zo zahraničia.

Ku vzniku daňovej povinnosti dochádza dňom prvého dodania nápoja (dodania tovaru) v tuzemsku, ktorým je deň, keď platiteľ dane prevedie právo nakladať s nápojom ako vlastník na inú osobu. Teda, keď nápoj vyrobený na Slovensku dodá výrobca inej osobe v tuzemsku. Ako sa uvádza v dôvodovej správa, je pod týmto pojmom potrebné rozumieť tiež situáciu, keď nápoj vyrobený v zahraničí a prepravený do tuzemska dodá dodávateľ, ktorý tento nápoj nadobudol zo zahraničia, inej osobe v tuzemsku. „V prípade, že ide o prvé dodanie nápoja nadobudnutého zo zahraničia, ktorý nie je dodávaný jednorazovo (napríklad nápoj v balení, ktorý bude postupne rozlievaný, alebo sirup ponúkaný zákazníkom prostredníctvom post-mixového stroja) sa za deň prvého dodania nápoja a deň vzniku daňovej povinnosti bude považovať už deň, kedy dodávateľ nápoja prvýkrát dodal akékoľvek množstvo nápoja z nadobudnutého balenia.“  Daňová povinnosť bude pritom vznikať jednorazovo vo výške, v akej by bola vznikla, ak by dodávateľ nápoja dodal celé nadobudnuté balenie nápoja. Na účely vzniku daňovej povinnosti je nedpodstatné, či sa toto prvé dodanie uskutočňuje za protihodnotu alebo bezodplatne.

Uplatňovanie vzniku daňovej povinnosti by však mohlo spôsobovať v praxi problémy tým dodávateľom, ktorí nápoj nadobúdajú v tuzemsku už zdanený (pretože daň bola uplatnená platiteľom dane pri prvom dodaní nápoja na Slovensku), ako aj zo zahraničia (kedy sú oni sami platiteľmi). Riešením takej situácie bude možnosť pre dodávateľa rozhodnúť sa, že namiesto vzniku daňovej povinnosti pri prvom dodaní nápoja na Slovensku (ktorý bol nadobudnutý zo zahraničia a ktorý je určený na uskutočnenie prvého dodania v tuzemsku), bude uplatňovať vznik daňovej povinnosti už pri nadobudnutí nápoja. Ak sa tak rozhodne, bude povinný tento postup uplatňovať na každé nadobudnutie nápoja zo zahraničia najmenej po dobu dvoch kalendárnych rokov.

Pri následnom dodaní nápoja, ktorý už bol zdanený (či už pri jeho prvom dodaní alebo pri nadobudnutí zo zahraničia), k vzniku daňovej povinnosti nedochádza. Výnimkou je opätovné dodanie nápoja v prípade, že už došlo k prvému dodaniu nápoja v tuzemsku, ale tento bol následne platiteľovi dane vrátený späť, platiteľ dane vykonal opravu základu dane a znovu bude tento nápoj dodávať, t. j. pôjde o prvé dodanie nápoja. „Takisto nebude dochádzať k vzniku daňovej povinnosti ani v prípade prvého dodania nápoja v tuzemsku, ak je toto dodanie spojené s odoslaním alebo prepravou do zahraničia; dôvodom je skutočnosť, že k spotrebe nápoja nedôjde na území Slovenskej republiky,“ uvádza sa v dôvodovej správe.

Zákon hovorí aj o možnostiach vrátenia dane, pričom nárok vzniká exportérovi, ktorý dodáva sladené nealkoholické nápoje do zahraničia a aj tým výrobcom, ktorí používajú sladený nealkoholický nápoj na Slovensku na výrobu iného sladeného nealkoholického alebo alkoholického nápoja, ktorý je predmetom spotrebnej dane. Ide teda napríklad o výrobcov nealkoholických pív, tzv. radlerov, v ktorých sa používajú sladké limonády.

V zásade ide o ďalšiu výnimku, ktorej sa daň zo sladených nápojov nebude týkať. Podľa Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd (AVNM) tak stúpne konzumácia nezdanených výrobkov a napríklad ochutená minerálka s nízkym obsahom cukru napokon nebude vedieť konkurovať niektorým alkoholickým alebo ochuteným pivám, čo považujú za negatívny signál smerom k podpore verejného zdravia a ochrany mládeže.

Opatrenia, ktoré zabránia predzásobeniu

V rámci pozmeňujúcich návrhov sa tiež zavádza osobitné zdanenie firiem, ktoré by sa nadmerne predzásobili sladenými nápojmi, na ktoré sa bude vzťahovať nová extra daň, a predávali by po značnú časť roka 2025 ešte nezdanené výrobky za nižšiu cenu ako konkurencia, ktorá na predzásobenie nemala finančné prostriedky či dostatočné skladovacie kapacity. Prípadne by mohli ešte nezdanené nápoje predávať za vyššiu cenu, ktorá by neprávom zohľadňovala sadzbu novej dane, hoci v skutočnosti by šlo len o vyššiu prirážku. Opatrenie sa ale dotkne len firiem, ktoré majú finančné možnosti, vyjednávacie pozície a prípadne medzinárodné know-how a ktorých takéto správanie by malo vysoký potenciál negatívneho vplyvu na spravodlivú hospodársku súťaž.

Ustanovený bude osobitný spôsob vzniku daňovej povinnosti, ktorej vznik bude určený viacstupňovým testom na odsledovanie dodržania princípu proporcionality. „Tento mechanizmus sa tak bude dotýkať len zdaniteľnej osoby /teda nielen osoby, ktorá je podľa § 2 písm. k) platiteľom dane/, ktorej podľa zákona č. 431/2002 Z. z. vznikla povinnosť dať si overiť účtovnú závierku za posledné účtovné obdobie bezprostredne predchádzajúce účinnosti zákona audítorom, keďže posudzované kritériá (celková suma majetku účtovnej jednotky, jej čistý obrat a priemerný prepočítaný počet zamestnancov) poskytujú objektívny dôkaz o veľkosti podniku a jeho spôsobilosti ovplyvniť hospodársku súťaž takýmto predzásobením,“ uvádza sa v spoločnej správe výborov. Ak táto osoba v druhom polroku 2024 nadobudla o 25 % viac sladených nápojov ako v rovnakom období v roku 2023, bude povinná vykonať inventarizáciu zásob sladených nealkoholických nápojov podľa stavu k 31.12.2024 v členení podľa jednotlivých druhov (balené hotové nápoje určené na priamu konzumáciu, balené koncentrované látky a balené nápoje, či už hotové alebo v podobe koncentrátu, s obsahom kofeínu viac ako 150 mg/ liter).

Účinnosť novej dane zo sladených nealkoholických nápojov

Zákon, ktorý má priniesť finančné prostriedky do štátneho rozpočtu a je jedným z konsolidačných opatrení vlády, nadobúda účinnosť 1.1.2025. Výrobcovia či dodávatelia tak majú čas pripraviť sa na zmenu už len pár mesiacov.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Alojz Hlina o dôsledkoch konsolidácie v gastro sektore

Ako ovplyvní ceny stravovacích služieb zníženie DPH a čo spôsobí transakčná daň? O budúcich výzvach v gastre a ako sa pripraviť, s dlhoročným podnikateľom v tomto segmente.

Dohoda o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce od 1. 1. 2025

Sezónne práce je možné vykonávať aj na základe dohody o pracovnej činnosti, ktorá však má určité špecifiká. Aké obmedzenia a iné podmienky Zákonník práce vyžaduje?

Nový zákon o evidencii tržieb: návrh

Nahradiť má zastaraný zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice a zaviesť povinné bezhotovostné platby, softvérovú pokladnicu či prísnejšie pokuty.

Plán boja proti daňovým únikom: návrh opatrení

Povinné prijímanie elektronických platieb je opäť „v hre“, zabrániť daňovým únikom má aj eFaktúra, sprístupnenie dát z eKasy či zmeny v DPH. Prehľad avizovaných opatrení.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky