Karolína a Doris Kedrové (Twin-Set) - Sestry, ktoré obliekajú Bratislavu

Karolína chcela byť umelkyňou a Doris je rodená obchodníčka. V podnikaní si vymenili role a dnes majú dva veľké obchody s módou. Franšízu v Eurovei rozbehli s investíciou 160 000 eur.

Keď bola Karolína malá, chcela byť veterinárka alebo tajná agentka. Svoj sen o veterine si rozmyslela, keď uvidela, ako veterinárna lekárka kupíruje malým šteniatkam chvosty. Zato Doris sa narodila pre obchod. V detstve bola jej najobľúbenejšia hračka ružová plastová kasička, z ktorej vychádzali papierové bločky. Doris nosila kasičku všade so sebou a keď jej raz mama povedala, že idú na návštevu a hračku so sebou nemôže vziať, Doris hodila kasičku o zem so slovami: „Keď nejde kasička, nejdem ani ja!“

Začala to sestra

Karolína mala ísť študovať na gymnázium, ale nebola si ním istá. Chcela niečo iné. Nakoniec sa rozhodla navštevovať Školu úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru v Bratislave a zamerala sa na štúdium fotografie. Od pätnástich rokov teda Karolína žije pre svet fotografií. Magisterské štúdium fotografie absolvovala na prestížnej univerzite v Opave.

Bola to práve mamina sestier Kedrových, vďaka ktorej začala Doris podnikať a neskôr inšpirovala i sestru. Ich mamina bola učiteľka, ale po revolúcii si otvorila obchod so spodnou bielizňou a splnila si tak svoj sen pracovať s módou. Pre svoje dve dcéry bola veľkou inšpiráciou.

Doris pomáhala mame v obchodíku a svet podnikania ju úplne pohltil. Biznis sa stal jej vášňou. Karolína sa chcela venovať fotografii, a tak sa zamestnala v Kodaku. Doris v tej dobe podnikala so svojím bývalým priateľom. Na prvý obchodík si požičala od známeho milión slovenských korún a pôžičku mu do roka vrátila. Obchodu sa darilo, vzťahu menej. Doris a jej priateľ sa po čase rozišli, a tak prišla Doris za Karolínou s návrhom, aby začali sestry podnikať spolu.

Karolína bola najprv proti. Bála sa, že to vzťah so sestrou naštrbí kvôli prípadným nezhodám alebo hádkam. Nakoniec si ale povedala, že to skúsi. Písal sa rok 2009.

Doris v tej dobe vlastnila malú prevádzku v centre Bratislavy. Zákazníčky si dopredu objednali termín a obchod otvorila len počas dohodnutého času. Doris predávala kvalitné značky, ktoré sa nikde inde na Slovensku nedali zohnať. Kúsky boli nadčasové a Doris k nim ponúkala aj stylingové služby. Jej klientela rástla tak rýchlo, že sa zákazníčkam nestíhala venovať.

Z maličkého obchodíku „na stretnutia“ v podzemí a bez výkladov sa už obe sestry spoločne presťahovali na Laurinskú ulicu, kde dnes majú obrovskú multibrandovú prevádzku o veľkosti 160m2, v ktorej predávajú viac ako dvadsať zahraničných značiek.

Nákup franšízy

O päť rokov neskôr otvorili franšízu Twin-Set, ktorá bola prvou prevádzkou tejto značky v strednej Európe. Kúpa franšízy od talianskeho dodávateľa bola pre sesterské duo veľkou výzvou. Sestry sa spočiatku zľakli, ako zvládnu finančnú stránku veci, talianska značka totiž chcela za licenciu 160 000 eur. Boli však odhodlané.

Keď sa firme ozvali, že chcú kúpiť ich franšízu, odrazu ich odmietli. Spoločnosť sa vyjadrila, že už plánujú inú prevádzku v Bratislave, hoci sestry od nich roky nakupovali oblečenie do ich multibrandového butiku. Doris sa vtedy rozplakala. Karolína si však sadla za počítač a napísala rozhnevaný dvojstranový e-mail. Hnevala sa, že s danou firmou obchodujú roky a mali by franšízu odkúpiť práve ony dve a nie niekto iný.

Prečítajte si tiež

Karolínin e-mail sa našťastie dostal ku gramotnému obchodníkovi, ktorý ihneď pozastavil rokovania s druhým kupcom. Franšízu talianskej značky oblečenia Twin-Set teda získali sestry Kedrové.

Obchodník videl v otvorení franšízy Twin-Set v Bratislave vlajkovú loď strednej Európy. Politika značky je však byť v historickom centre mesta. Sestry ho odhovárali, no on sa nedal. Keď ale v roku 2012 prišiel osobne do centra Bratislavy, pochopil, že to nebude najlepší nápad. Sestry teda hľadali priestor v obchodných centrách.

Najlepšou voľbou bola Eurovea. Karolína a Doris si vybrali priestor, vyplatili pôvodného nájomcu, ktorý sa po ich ponuke rozhodol priestor opustiť a mohli začať zariaďovať. Vtedy ale prišli ďalšie komplikácie. Keďže Twin-Set je franšíza, dostali od materskej firmy presné pokyny, ako má predajňa vyzerať. Všetok nábytok a zariadenie si museli nechať povinne vyrobiť u dodávateľov z Talianska. Predajňa musela byť na vlas zhodná s návrhom interiérového dizajnéra značky a musela presne kopírovať predpísaný pôdorys. Skrinky, taburetky, sklá, pult na kasu... Sestry museli predajňu zariadiť presne podľa návrhu od podlahy až po strop. Do zariadenia investovali spoločne s kúpou licencie približne 160 000 eur. Sumu zaplatili sestry samy a firma im polovicu investície vrátila v období dvoch rokov v splátkach formou tovaru.

Keď bolo všetko zariadené, človek by čakal, že obchod sa otvorí. „Vtedy prišiel ďalší problém. Pôvodný odhad bol, že otvoríme v septembri, nakoniec sme otvorili až v decembri. Nechceli nám v už zariadenej predajni schváliť riešenie vzduchotechniky,“ vysvetľuje Karolína. Tri mesiace tak platili drahý nájom a nezarobili ani korunu. Aj také je vraj niekedy podnikanie.

Vzťah so zákazníčkami

Zákazníčky rady navštevujú obe prevádzky – Twin-Set v Eurovei aj multibrandový butik La Femme na Laurinskej ulici. V každom obchode majú sestry odlišný tovar. Ich ponuka je široká a pestrá. Zákazníčky si môžu vybrať od spodnej bielizne až po spoločenské šaty. Ponúkajú tiež topánky a doplnky. Niektoré zákazníčky si v La Femme kupujú kompletné oblečenie na celú sezónu. Vyzdvihujú, že vďaka širokej škále oblečenia, obuvi a doplnkov nemusia nakupovať nikde inde.

Okrem kvalitného a nadčasového oblečenia tiež sestry stavajú svoj biznis na servise. S mnohými zákazníčkami majú dlhoročný vzťah, pamätajú si nielen ich mená, ale aj mená ich detí a domácich miláčikov, ich veľkosti a preferencie.

Karolína sa smeje, že Doris je v tejto oblasti ako maniak. „Vo väčšine prípadov si pamätám, akú má zákazníčka veľkosť obuvi a oblečenia, že má rada strihy do V alebo že neznáša oblečenie ku krku, ktoré vzory preferuje alebo aké kúsky v minulosti u nás nakúpila,“ usmieva sa Doris. Každej zákazníčke rady osobne poradia a pomôžu jej pri výbere i skúšaní. Z obchodného vzťahu medzi predajcom a zákazníkom si sestry vytvorili so svojimi klientkami priateľské vzťahy.

Roky dozadu bola Karolína viac umelcom a Doris zasa obchodníčkou. Ironicky, v Twin-Sete sa ich role vymenili. Dnes sa Karolína stará o obchod a Doris zapája svoju kreativitu a vyberá nové kolekcie.

Článok pokračuje pod reklamou

Marketing vďaka sms správam

Tovar musí Doris vybrať rok dopredu. Je to náročné, pretože musí zosúladiť kolekcie medzi značkami, aby pokryla kompletný sortiment a zákazníčky si mali z čoho vyberať. Tie si oblečenie a doplnky z oboch obchodov vychvaľujú, keďže im mnohé kúsky vydržia celé roky. Vždy ide o kvalitný odev, na tom si obe sestry zakladajú.

Segment zákazníkov tvorí stredná a vyššia stredná trieda. Sú to sebavedomé a úspešné ženy, ktoré si vybudovali vlastnú kariéru. Často sú to podnikateľky, lekárky, sudkyne, právničky alebo herečky. Vážia si svoju prácu a vlastné peniaze, vedia sa odmeniť a oceniť viac kvalitu ako kvantitu.

Nové zákazníčky prichádzajú vďaka online marketingu, e-mail marketingu a vďaka osobným odporúčaniam. „Takisto sa zúčastňujeme módnych prehliadok, kde zviditeľňujeme naše značky,“ vysvetľuje Karolína.

Prečítajte si tiež

Veľmi zaujímavým druhom propagácie je u nich SMS-marketing. Keď prídu nové modely, svojim stálym klientkám odošlú SMS-ky s informáciou, že práve naskladnili krásnu novú kolekciu. „Alebo keď príde kúsok, ktorý si viem presne predstaviť na konkrétnej klientke, odfotím jej ho a pošlem cez správu. Zvyčajne príde takmer ihneď,“ vysvetľuje s úsmevom Doris. Osobný prístup na báze priateľských vzťahov a ľudského prístupu je teda pre oba obchody tou najlepšou reklamou.

Horšie je to s konkurenciou. Tá sestrám šliape na päty, sú to vraj hlavne rôzne e-shopy s módou, ktorých za posledné roky vzniklo neúrekom. Twin-Set nemá elektronický obchod, keďže z niektorých modelov majú dievčatá len po jednom kúsku. Hľadajú však spôsoby, ako sa rozšíriť aj v online sfére. Sestry pridávajú instastories a príspevky s novinkami z oboch obchodov a budujú si tak zákaznícku základňu aj online.

Všetko podľa manuálu

„Práca s franšízovým obchodným partnerom nie je vždy jednoduchá,“ vysvetľuje Karolína. V rámci franšízy si vraj veľmi nemôžu vyberať, ktoré produkty zaradia do predaja. Odoberú tovar, ktorý sa od nich očakáva, že ho budú vo svojej prevádzke predávať. I keď sestry vedia, že sa niektoré kúsky u nich nepredajú, musia ich od materskej firmy nakúpiť, aby dodržali vizuál spoločnosti. Oproti ich multibrandovej prevádzke v centre Bratislavy je to rozdiel. Na Laurinskej si vyberajú taký tovar, aký chcú práve predávať.

K tovaru v Twin-Sete vždy dostanú manuál, ako majú byť kúsky vystavené. Dievčatá sa musia držať pokynov, ako majú zostaviť konkrétny outfit, ktoré topánky k nemu majú priložiť, ako majú byť nainštalované kabelky či dokonca koľko vešiakov má byť použitých. Každé dva týždne príde nariadenie, ako majú v predajni rotovať tovar. Do Talianska musia takisto pravidelne posielať fotografie, ako ich prevádzka vyzerá a ako majú vyložený tovar.

V multibrandovej predajni je to iné. Pre sestry pracuje v prevádzke zamestnankyňa Mirka, ktorú berú ako svoju pravú ruku. Mirka má na starosti vizuál predajne v centre a rozvrhuje ho sama podľa svojich rozhodnutí. Občas dokonca navrhne rozloženie predajne podľa počasia. Zákazníci totiž u nich nenakupujú iba podľa sezóny, ale často aj podľa okamžitej potreby – ak sa odrazu rýchlo ochladí, chce si zákazník kúpiť sveter, pretože mu je práve teraz zima.

Okrem kolegyne Mirky majú sestry Kedrové aj ďalšie stále zamestnankyne. Sú rady, keď u nich zamestnankyne pracujú dlhodobo. „Stály kolektív lepšie vplýva na zákazníčky, ktoré si na zamestnankyne zvyknú,“ vysvetľuje Doris.

Objednávky rok dopredu

Objednávky tovaru sa rozdeľujú na viacero častí. Twin-Set má predkolekciu a hlavnú kolekciu. Sestry tovar objednajú a dostanú potvrdenie objednávky. Pri podpise objednávky musia zaplatiť zálohu 30%, aby im firma tovar vôbec vyrobila. Pred dodaním tovaru musia doplatiť zvyšných 70%. Majú teda náročné nárazové mesiace. Najťažšie sú vraj marec a september. Tovar v centre mesta a v Eurovei je celkom odlišný, pretože sa líši aj klientela. Do butiku na Laurinskej musia mnohé kúsky objednávať aj rok dopredu. Je to vraj ako vo filme Diabol nosí Pradu, kde sa rok dopredu rozhodovalo, aký odtieň modrej sa bude nosiť na budúcu jeseň. Karolína vraví, že toto bremeno rozhodovania nesie hlavne Doris.

Musíme vedieť na rok dopredu odhadnúť vkus našich zákazníčok.

Zaujímavá je aj platobná kultúra v brandži. Pred krízou boli dodávatelia ochotní dodať tovar na faktúru s 30 až 90-dňovou splatnosťou. Dnes však žiadny dodávateľ nechce tovar poskytnúť bez okamžitého zaplatenia faktúry vopred. Karolína a Doris teda musia niesť celé riziko. Stalo sa im už aj to, že zaplatili za tovar, ktorý nikdy neprišiel. A strata veru nebola malá. „Čo ale urobíte? Budete sa súdiť?“ pýta sa smutne Karolína. Dodávateľ vraj jednoducho prestal komunikovať, neodpisoval na maily, nedvíhal telefóny. Po trištvrte roku prišiel sestrám e-mail, že objednávka prepadla, keďže si tovar neprevzali. Väčší podraz vraj odvtedy chvalabohu nezažili.

Vzájomné vzťahy a (ne)oddychovanie

Sestry Kedrové sú celkom rozdielne. Doris je emotívna, kreatívna a lieta v oblakoch a Karolína je naopak tvrdý realista. Navzájom sa však dopĺňajú, podporujú a pracujú ako tím. I keď majú občas nezhody, vždy sa vraj napokon dohodnú. Ide im predsa o spoločné podnikanie aj o vzájomný sesterský vzťah.

Napriek tomu, že majú dnes ročný obrat takmer milión eur, do podnikania nikdy nešli pre peniaze. Podnikanie s módou ich baví a je pre ne obrovskou vášňou, vďaka čomu môžu neustále prinášať zákazníčkam kvalitné oblečenie a perfektný servis. Karolína je fanúšičkou čiernej farby, Doris rada kombinuje.

A čo robia, keď práve nepodnikajú? Karolína má dvoch psíkov adoptovaných z útulku. „Keď si chcem oddýchnuť, zvalím sa do postele s mojimi dvomi psami a spím,“ smeje sa. Okrem toho rada varí a dobré jedlo si vychutnáva v spoločnosti partnera alebo priateľov. Doris je dušou aj srdcom zrastená s obchodom, oddychuje vraj teda v práci. Rovnako ako Karolína je milovníčkou dobrého jedla, kvalitného vína a rozhovorov s priateľmi.

Osobné lekcie Doris a Karolíny

  • Všetko si presne zadefinujte hneď na začiatku.
  • Stanovte si práva a povinnosti pre každého člena tímu.
  • Pred vstupom do podnikania sa poraďte s odborníkom.
  • Nájdite dieru na trhu. Ponúkajte niečo špeciálne.
  • Stavajte na osobnom prístupe. Dajte svojmu podnikaniu pridanú hodnotu.
  • Veci treba robiť, a nie o nich rozprávať. Prax je dôležitejšia než teória.

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu)

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky