Martina Grňová (Mandlove): Študovala matematiku, no zmysel našla v pečení

Martina Grňová
Martina Grňová. Zdroj: osobný archív Martiny Grňovej

Láska má prospievať telu a má sa z nej celé radovať. To je názor Martiny Grňovej, ktorá svoju lásku k dobrému jedlu ľuďom prináša prostredníctvom koláčikov z dielne Mandlove.

Príbeh Mandlove začala písať vyštudovaná „matfyzáčka“ Martina Grňová pred štyrmi rokmi. Keď u nej pretrvávali zdravotné problémy, rozhodla sa zmeniť stravu. Pomohla jej práve bezlepková, bezlaktózová a nízkosacharidová diéta, čo ju viedlo k vareniu a pečeniu v tejto forme. Svoje recepty si ale nechcela nechať len pre seba. Zistila totiž, ako veľmi priaznivý dopad môže mať zdravá strava na život ľudí.

Najskôr ich s čitateľmi zdieľala prostredníctvom svojho blogu Foodlover.sk. Po niekoľkých mesiacoch písania sa aj na základe záujmu ľudí rozhodla viesť kurzy varenia. „Študovala som matematiku, ale rozhodla som sa, že idem za svojím snom. Túžila som robiť kvalitné gastro a prinášať ľudom pôžitok z kvalitného produktu,“ hovorí Martina. A tak vznikla myšlienka piecť koláčiky, ktoré si môžu dovoliť ochutnať aj celiatici, či zákazníci s laktózovou intoleranciou.

Výroba, kaviareň aj zahraničie

Svoje podnikanie rozbehla hneď po ukončení školy spolu s kamarátkou, ktorá mala vyštudovanú chemicko-potravinársku školu. Vyznala sa napríklad v hygienických požiadavkách, vďaka čomu mali štart o čosi jednoduchší. Aj keď to bolo stresujúce obdobie, svoju prevádzku rozbehli na jeseň 2015. Oslovili niekoľko kaviarní, do ktorých začali dodávať svoje dezerty. Trend zdravej stravy sa ešte len dostával do povedomia Slovákov, dnes je však záujem o takéto dobroty čoraz častejší.

Spočiatku fungovali ako uzavretá výroba a dodávateľ do kaviarní, či bioobchodov. Záujemcov však pribúdalo, a tak sa minulý rok rozhodli presťahovať do iných priestorov, ktoré im ponúkli možnosť otvoriť si vlastnú kaviareň v Bratislave. Nesie názov Mandlove srdco a úspešne sa rozbehla, nakoľko ich značku už zákazníci poznali. Záujemcov majú aj za hranicami: „Podarilo sa nám dostať na viedenský trh, kde od nás začali odoberať koláčiky dve prevádzky,“ prezradila zakladateľka tejto sladkej „cukrárne“.

Koláčiky vyrobené v Mandlove si objednávajú aj na rôzne akcie, konferencie či firemné večierky. Catering pripravujú na mieru. Dezerty upečú aj podľa témy udalosti, ak napríklad ide o tématický deň o konkrétnom štýle stravovania. Osloviť ich môžu aj firmy, ktoré majú pochopenie pre alergikov, celiatikov, diabetikov či ľudí s inými intoleranciami a chcú občerstvenie na svojej akcii vhodné aj pre nich.. Svojim klientom na udalosť prinesú aj vlastný riad, ktorý si po skončení zasa vyzdvihnú. V niektorých prípadoch zabezpečia ekologický riad, ktorý im poskytuje firma Bionela.  Spolupracujú tiež s pražiarňou kávy, ktorá im na eventy v prípade potreby zabezpečí kvalitnú kávu aj s profesionálnym baristom.

Osloviť Martininu spoločnosť môžu aj ľudia so záujmom o zákusky na oslavy, svadby, výročia či sviatky ako Vianoce alebo Veľká noc. Ponúkajú rôzne zdravé torty na želanie, pridajú aj venovanie, meno alebo číslo. Na sviatky zas ponúkajú už hotové „Láskyplné krabičky“ alebo si koláčiky zákazníci nakombinujú podľa svojej vôle. Svadobné torty, koláče a výslužky patria takisto do repertoáru Mandlove.

Torta z dielne Mandlove. Zdroj: osobný archív Martiny Grňovej
Torta z dielne Mandlove. Zdroj: osobný archív Martiny Grňovej

Zakladateľka Mandlove víťazkou súťaže Masterchef

Že to s gastronómiou myslí Martina skutočne vážne dokázala aj svojou účasťou v súťaži Masterchef v roku 2016. Počas rozbiehania podniku sa rozhodla zapojiť do tejto kuchárskej šou. Motivovala ju jej vnútorná potreba ukázať okoliu, v ktorom spočiatku nemala veľkú podporu, že hoci vyštudovala matematiku a fyziku, má na podnikanie v oblasti gastra. „Niekde v kútiku duše som verila tomu, že to, ako to robím, je naozaj dobre a mám šancu sa presadiť. Napríklad aj v takejto súťaži. Verila som, že mi to niečo dobré prinesie,“ hovorí zakladateľka Mandlove. Zároveň chcela dať do povedomia jej prácu a so svojou podnikateľskou myšlienkou osloviť širšie publikum. V súťaži napokon zaznamenala obrovský úspech a stala sa víťazkou. Okrem finančnej odmeny,  jej súťaž dala skúsenosti s ľuďmi. „Vyformovalo ma to,“ hovorí Martina.

Prečítajte si tiež

Časť výhernej sumy použila na vyplatenie spoločníčky pri jej odchode z firmy a zvyšok dlhšiu dobu šetrila ako rezervu pre podnik. Ten si ale na svoju činnosť nakoniec dokáže zarábať sám, čo Martinu veľmi teší. „Som rada, keď si sami vieme zarobiť na nové stroje, zariadenie a podobne.“ Financie sa napokon rozhodla investovať do rekonštrukcie vlastnej kuchyne, v ktorej plánuje uskutočňovať svoje ďalšie plány. Okrem opätovného písania blogu chce totiž začať natáčať aj videá o varení a pečení.

Prevádzka Mandlove. Zdroj: osobný archív Martiny Grňovej
Prevádzka Mandlove. Zdroj: osobný archív Martiny Grňovej

Na súťaž spomína v dobrom. Ak by sa mala opäť rozhodnúť, či do toho pôjde, určite by súhlasila. A to aj napriek tomu, čo po súťaži nasledovalo. „Zistila som, že na Slovensku je veľa závisti a ľudia skôr povedia to zlé, ako to dobré. Pamätám si „hejty“ písané okolo mojej osoby, ktoré mi dosť psychicky ublížili. Dnes by som sa na také situácie možno lepšie pripravila, aby to potom na mňa nemalo taký dopad,“ spomína víťazka relácie Masterchef.

Hoci sa šou natáčala skôr ako samotné Mandlove začalo fungovať, v televízii bola odvysielaná o pár mesiacov neskôr. Podľa slov Martiny však Masterchef nie je dôvodom nejakého výraznejšieho zákazníckeho záujmu o ich koláčiky. „Pár ľudí pozná Mandlove vďaka tej súťaži, no myslím, že ide o malú časť zákazníkov. Prvých klientov sme mali práve vďaka blogu, lebo ich zaujímala taká strava. Navyše publikum takýchto relácií nie je úplne naša cieľová skupina,“ dodáva Martina. Verí, že firma by úspešne fungovala, aj keby do tejto súťaže nešla. Účasť v šou sa viac odrazila na jej budúcich spoluprácach.

Na kurzoch dáva ľuďom šancu naučiť sa jej recepty

Vďaka spolupráci s nemeckou značkou spotrebičov Miele sa vrátila opäť k vedeniu kurzov varenia a pečenia. Spočiatku išlo len o ponuku pre klientov Miele. S prácou Martiny boli spokojní, a tak jej v ich priestoroch v Bratislave umožnili robiť kurzy aj pre zákazníkov Mandlove. Kurzy prebiehajú asi raz-dvakrát do mesiaca. Záujemcovia sa môžu prihlásiť cez sociálne siete Martininej firmy alebo cez jej blog. Na pečenie koláčikov sa podľa jej slov hlási najviac ľudí. Chcú sa totiž naučiť piecť si tieto zdravé dobroty aj doma, zaujíma ich, aké je tajomstvo jej chutných koláčikov.

Kurzy stoja účastníkov približne 40 eur. Tie sú cenou za suroviny, ale aj Martininu prácu a jej know how. „Ľudia sa často čudujú, prečo dávam verejnosti recepty, ktoré sú firemným tajomstvom. Mne ale ide o to, aby ľudom záležalo na kvalite a aby vedeli, ako sa s takými surovinami pracuje. O to mi predsa išlo aj na blogu. Chcem im dokázať, že aj kvalitné a chutné veci sa dajú pripraviť doma a môžu sa po nich cítiť dobre,“ vysvetľuje Martina.

Článok pokračuje pod reklamou

Dezerty robené s láskou

Na stránke podniku Martina uvádza, že názov Mandlove jej napadol počas cesty do školy. Podľa nej odzrkadľuje na čom celý nápad stojí, a to lásku. Lásku k remeslu, jedlu, kvalitným surovinám a ľuďom. V neposlednom rade názov naznačuje, z čoho jej koláčiky sú.

Na výrobu dezertov používajú výlučne rastlinné suroviny - z orechov si robia maslá, mlieka a múky. Využívajú tiež BIO čokoládu, organické sladidlá, ako ovocie, čerstvé ďatle, javorový sirup, BIO kokosový cukor priamo z Indonézie alebo slovenský med. Dokonca si vyrábajú vlastný džem. Na surovinách si jednoducho dávajú výnimočne záležať. Jediná zložka živočíšneho pôvodu sú vajíčka, ktoré sú ale podľa jej slov od „šťastných sliepočiek“ z voľného výbehu.

Kvalitu výrobkov považuje za jednu z najväčších výhod v konkurenčnom boji. „Ľudia si u nás môžu byť istí, že výrobky sú skutočne to, čo tvrdíme, že sú. Aj na dopyte vidím, že nás ľudia presne takto vnímajú. Iní sme možno aj tým, že naše receptúry sú originálne, jedinečné, vymyslené nami,“ dodáva Martina.

Torta z dielne Mandlove. Zdroj: osobný archív Martiny Grňovej
Torta z dielne Mandlove. Zdroj: osobný archív Martiny Grňovej

Základným prijímacím kritériom je vášeň a láska

Nároky Martina nekladie len na kvalitu surovín. Záležať si dáva aj na výbere svojich spolupracovníkov: „Vždy som sa bála, kto bude vedieť piecť s takou láskou ako ja.“

Ich prvou pracovnou silou bola dievčina, ktorá chodila pomáhať cez víkendy. Jednoducho sa jej páčilo, ako to Martina robí, a tak sa k nim chcela pridať. Výpomoc mali aj v študentke gymnázia, ktorú pečenie veľmi bavilo. „Spájame energiu, lásku a nadšenie. Myslím si, že aj to je dôvod, prečo naše výrobky majú ľudia tak radi.“

Prečítajte si tiež

Dnes ich výrobný tím tvorí asi deväť ľudí, z čoho štyria sú na plný úväzok a ostatní na čiastočný ako výpomoc. „Keď máme viac objednávok, ruky navyše sa zídu,“ vysvetľuje Martina. Niekedy sa však stane, že ich pracovný systém zlyhá, ak náhodou vypadne kľúčový človek. Aby stihli objednávky včas vybaviť, ostáva Martina v práci aj do večera. Od svojich zamestnancov to ale nechce vyžadovať. „Stojím si za názorom, že keď je to moja firma, tak by som mala byť ja tá, čo robí najviac. A nechcem, aby takéto nadčasy smerovali k nespokojnosti alebo chorobe zamestnancov,“ vysvetľuje. V rámci kaviarne majú jednu hlavnú baristku a v prípade potreby vypomáha opäť samotná zakladateľka Mandlove.

Mandlove myslí ekologicky

V Mandlove sa nestarajú len o zdravé koláčiky. Na srdci im leží aj naša planéta. Jedným z aspektov, ktorými sa snažia prispieť k ochrane prírody je eliminácia odpadu. Napriek tomu, že nejde o veľkovýrobu, niektoré produkty vyrábajú vo väčšom množstve. Preto sa snažia aj suroviny nakupovať vo veľkobaleniach z veľkoskladov, aby nebolo napríklad každé kilo cukru samostatne v jednom vrecku. Suroviny vo veľkom množstve sú zároveň lacnejšie ako v jednotkách kusov.

Martina Grňová. Zdroj: osobný archív Martiny Grňovej
Martina Grňová. Zdroj: osobný archív Martiny Grňovej

V kaviarni napríklad používajú vlastnoručne vyrobené mandľové, lieskovcové a kešu mlieko namiesto kupovaných tetrapakových. Zároveň si toto mlieko vyrábajú do opätovne používaných sklenených fliaš. Pokiaľ je to možné, snažia sa znova využívať aj škatule, v ktorých distribuujú koláčiky.

Tie dokonca doručujú požičaným elektromobilom. Podľa Martiny je z dlhodobého hľadiska takéto riešenie omnoho lacnejšie ako vziať si napríklad auto na lízing. Platia totiž len za požičanie a pohon ich nestojí nič.

Tvrdenie, že ekologickejšie podnikanie je drahšie, považuje za mýtus. Dodáva však, že na základe aktuálnosti tejto témy už začínajúci podnikatelia nad udržateľnosťou automaticky rozmýšľajú. Horšie a ťažšie to môžu mať zabehnuté firmy.

Ekologické podnikanie by však nenazvala konkurenčnou výhodou. Je to viditeľné, pokiaľ sa tým firma prezentuje, avšak myslí si, že je to hlavne správne. „Ide aj o zodpovednosť. Ak to človek chce robiť správne, jednoducho si túto cestu vyberie.“

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky